Unowocześnianie infrastruktury komunikacyjnej w Poznaniu to nie tylko budowa nowych tras tramwajowych, zakup przyjaznego taboru czy uruchamianie nowych linii, ale także niezbędne remonty torowisk i sieci trakcyjnej, by komunikacja miejska – przejazd tramwajami i autobusami był bezpieczny, szybki i wygodny. By był alternatywą dla zatłoczonych samochodami ulic Poznania. O tegorocznych planach w zakresie remontów torowych oraz sieciowych poinformowali podczas konferencji prasowej w poznańskim magistracie: wiceprezydent Maciej Wudarski, prezes zarządu MPK Poznań Wojciech Tulibacki oraz dyrektor ZTM w Poznaniu Piotr Snuszka.
Więcej pieniędzy na remonty torowisk i sieci
W 2018 roku – podobnie jak to było w ostatnich dwóch latach – miasto przeznaczy sporo pieniędzy na remonty torów i trakcji. Będzie to kwota 25 mln złotych – o milion więcej jak w ubiegłym roku i 3 miliony więcej niż dwa lata temu. Patrząc jednak na 2014 rok, kiedy to na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej wydatkowano tylko około 3 mln złotych, a w 2015 roku już 13 ml zł, to tegoroczne miejskie środki przeznaczone na ten cel – tak jak w latach 2016 i 2017 – są rekordowe. Świadczą też jak dużo w ostatnich latach trzeba było zrobić na trasach tramwajowych, by jeździło się bezpiecznie i wygodnie. Przypomnijmy niektóre z tych większych prac: modernizację sieci, odcinków torów na PST, przebudowę trasy w ulicy Królowej Jadwigi, czy odcinków torów na ul. 23 Lutego, Zwierzynieckiej i Dąbrowskiego.
W tym roku skala przedsięwzięć również będzie duża, co spowoduje podczas tych prac utrudnienia w ruchu. Niezbędne będą objazdy lub wprowadzenie na niektórych ulicach – za komunikację tramwajową – autobusów. Trzeba dodać, iż również w tym roku modernizowana będzie infrastruktura autobusowa. Na remonty przystanków i pętli autobusowych zarezerwowano kwotę 1,5 mln złotych.
Remonty zaczną się z wiosną
Pierwsze prace remontowe zaczną się w marcu od przebudowy sieci trakcyjnej na ul. Murawa, a także modernizacji torowiska na pętli Połabska. W tym czasie aż do 30 kwietnia tramwaje linii: 4 i 10 będą jeździły do pętli Wilczak, a tramwaje na ul. Murawa zastąpią częściej kurujące autobusy, m.in. na linii 69, która obsługiwana będzie pojazdami przegubowymi.
Z większych przedsięwzięć (w ramach tegorocznych remontów infrastruktury tramwajowej) odnotujmy jeszcze przebudowę torowisk, modernizację sieci oraz przystanków na Trasie Hetmańskiej – od wiaduktu nad Dolną Wildą do ronda Starołęka. Tam prace przeprowadzone zostaną od 21 kwietnia i potrwają do końca czerwca. Ponadto duży zakres prac sieciowo-torowych, który będzie realizowany w czasie wakacji, przeprowadzony zostanie na ul. 28 Czerwca 1956 oraz na dębieckiej pętli tramwajowej.
W miesiącach wiosenno-letnich wymieniane będą też odcinki torów na przejazdach przy ulicy Bobrzańskiej i Wiatracznej, w ul. Zamenhoffa i Piłsudskiego (przy skrzyżowaniu z ul. Obrzyca), ul. Wołyńskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego) oraz na pętli Piątkowska, na ul. Grunwaldzkiej (przy przecięciu z ul. Grochowską), na ul. Warszawskiej (w sąsiedztwie ul. Św. Michała), na skrzyżowaniu ul. Górnej Wildy z ul. Półwiejską, gdzie zostaną wymienione zwrotnice i łuki torów. Tam remont (odbędzie się w lipcu) jest niezbędny, ze względu na planowane zamknięcie ulicy Wierzbięcice, która zostanie wraz z torowiskiem tramwajowym gruntownie przebudowana. Wówczas tramwaje pojadą objazdem – ul. Górna Wilda.
Tegoroczne prace remontowe zamknie we wrześniu przebudowa węzła rozjazdowego, a prace te połączone zostaną z wymianą sieci podziemnej wodociągowo-kanalizacyjnej, która jest pod opieka Aquanetu.
Objazdy tramwajów i zastępcze autobusy
– Tradycyjnie już, terminy remontów uzgadniane są z innymi jednostkami tak, aby jak najlepiej skoordynować prowadzone prace. Na przykład w tym roku prace na węźle Hetmańska-Głogowska będą toczyły się jednocześnie z wymianą wodociągu na ul. Reymonta, prowadzoną przez spółkę Aquanet – zaznaczył Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Naszym celem jest, aby prace, i wprowadzane w związku z nimi zmiany w komunikacji zbiorowej, były jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców. Stąd koordynacja przedsięwzięć oraz organizacja komunikacji zastępczej.
O planowanych poszczególnych pracach remontowych na trasach tramwajowych będziemy informować czytelników.
Na zdjęciach: Wyremontowana w 2017 roku infrastruktura tramwajowa na ulicach: Królowej Jadwigi i Zwierzynieckiej.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek