Tramino w mieście wawelskiego smoka


„Tramino Kraków” – tak nazywać się będą nowoczesne niskopodłogowe tramwaje, które do stolicy Małopolski dostarczy konsorcjum Solarisa i Stadlera.  Będzie ich 35, z opcją poszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. W Polsce tramwaje Tramino od 2011 roku jeżdżą w Poznaniu (jest ich 45, plus jeden prototyp), a od dwóch lat także w Olsztynie (15 pojazdów).

Srebrno-czerwony Solaris Tramino na poznańskiej „Pestce”, jeszcze z numerem bocznym „451”, zmienionym w ubiegłym roku na „560”.

W Krakowie między miastem a wspomnianym konsorcjum została podpisana umowa na dostawę wspomnianych pojazdów. Wartość zamówienia, które zrealizują wspólnie Solaris i Stadler to ponad 314 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych to 125 mln zł. Wszystkie tramwaje do Krakowa zostaną dostarczone w 2020 roku

Tramwaje będą mogły przewozić jednorazowo 227 pasażerów (w tym 80 na miejscach siedzących). Wagony zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB,  a także w platformy ułatwiające wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach. W drzwiach krakowskiego tramino będzie funkcjonował system liczenia pasażerów. Oprócz tych rozwiązań, w dwóch tramwajach zamontowane będą dużej pojemności akumulatory, dzięki którym pojazdy będą mogły przejechać z opuszczonym pantografem dystans trzech kilometrów. Taka instalacja pojawi się też – jak zapisano w umowie – w kolejnych tramwajach. Władze Krakowa planują bowiem wokół krakowskich plant i starówki zdjąć sieć napowietrzną, która – w tym atrakcyjnie krajobrazowo i turystycznie miejscu – je zaburza. Przejazd tramwajów z zastępczym zasilaniem na 3-kilometrowym odcinku ma też znaczenie, gdy np. nastąpi zanik prądu w sieci. Ponadto w tramwajach  zastosowany będzie system tzw. rekuperacji, czyli oszczędności energii m.in. podczas hamowania.

Podpisanie kontraktu na dostawę nowych tramwajów dla Krakowa kończy dość długi czas zawiłości związanych z przetargiem. Początkowo brana była pod uwagę bydgoska Pesa, ale ona po zwycięskim przetargu wycofała się z niego. Kraków wybrał więc konsorcjum Solarisa i Stadlera.

Tramwaje z grupy „Tramino” jeżdżą w Poznaniu, Olsztynie, a także w niemieckich miastach: Brunszwiku, Jenie, a ostatnio w Lipsku. Przed rokiem w Krakowie jeździło testowe Tramino (w kolorach: srebro-czerwonym), które na co dzień można zobaczyć na różnych trasach w Poznaniu.

Zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz