Tramwaje z „ósemką” w tle


W 2018 roku nie brakuje rocznic związanych z wydarzeniami  w poznańskiej komunikacji tramwajowej. Poniżej ciekawsze wybrane z nich.

120 lat temu, 6 marca 1898 roku

Na trasy wyjechały tramwaje elektryczne, które zastąpiły konne. Początkowo poszczególne linie oznaczone były kolorami: „białym” (Dworzec Centralny /Główny – Ostrów Tumski), „czerwonym” (Jeżyce – Brama Wildecka), „żółtym” (Dworzec Centralny – Most Chwaliszewski). Trzy dni później dołączyły do nich tramwaje linii „zielonej”  (Łazarz – Stary Rynek). Były też nocne kursy tramwajów elektrycznych, oznaczone ”białym krzyżem” (Dworzec Centralny – Stary Rynek). W 1911roku kolorowe tablice zastąpione zostały numerami. W sobotę, 5 marca 1898 roku, „Kurier Poznański” tak oto informował w przeddzień uruchomienia tramwajów elektrycznych w Poznaniu: „Ostrzeżenie następujące nadsyła nam dyrekcya  /słownictwo z tamtych czasów oryginalne – przyp. autor/ tramwajów poznańskich:  Tramwaje elektryczne zostaną niebawem puszczone w ruch. Uważamy za nasz obowiązek ostrzedz, o ile to w siłach naszych, przed niebezpieczeństwem połączonem z komunikacyą elektryczną. Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość, z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było, gdyby każdy raczej kilka sekund przeczekał, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść  na drugą stronę ulicy wstępował na tor i relsy /szyny/, i tem samem narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon. Mianowicie prosimy usilnie rodziców i pp. nauczycieli, żeby jak najsurowiej zakazali dzieciom biedz przed wagonem, zanim albo obok niego i przebiegać ulicę bezpośrednio przed nadjeżdżającym tramwajem, żeby zakaz ten przypominali i przekroczenie jego karali. ”

110 lat temu, 1908 rok

Budowa Mostu Dworcowego (otwartego w 1910 roku) wymagała podniesienia poziomu ulicy Głogowskiej. W związku z tym tramwaje na linii Łazarz – centrum Poznania  przez dwa lata jeździły objazdem: południowo-zachodnim obrzeżem terenów  zielonych (przyszłych Międzynarodowych Targów Poznańskich) do ul. Bukowskiej i dalej do Kaponiery (powrót był tą samą trasą).

100 lat temu, 1918 rok

Powstanie Wielkopolskie, które zaczęło się 27 grudnia w Poznaniu nie spowodowało zniszczeń w infrastrukturze tramwajowej. Nie było też większych przerw w kursowaniu tramwajów. Tramwaje kursowały jednak tylko do godz. 21. W tymże roku pierwszy raz tramwaje zestawiono w pociągi trzywagonowe. Takie kursowały na linii 4 z Górczyna przez Stary Rynek do Tamy Garbarskiej.

90 lat temu, 1928 rok

Pierwszy raz tramwaje zaczęły w śródmieściu  omijać Stary Rynek. W związku z przygotowaniami do Powszechnej Wystawy Krajowej (PeWuKa) w Poznaniu, po przebudowie niektórych ulic w centrum miasta, z alei Marcinkowskiego ulicą Podgórną do placu Świętokrzyskiego (i odwrotnie) pojechały tramwaje linii: 4 i 8. Przebudowano też w 38 godzin(!) torowisko wraz z nową kostką granitową w jezdni i płytami kamiennymi na chodnikach na ul. Nowej (obecnie Paderewskiego).

70 lat temu, 1948 rok

Uruchomiona została nowa linia tramwajowa nr 13 na trasie: Stary Rynek – Ostroroga –Stary Rynek. W grudniu 1949 roku, po zbudowaniu  trasy do Junikowa, pojechały tam tramwaje „trzynastki”.

50 lat temu, 1968 rok

Od 2 maja zaczęły w dni robocze jeździć tramwaje linii 19 na trasie Starołęka Dworzec – Rataje – Śródka – Osiedle Warszawskie. Była to pierwsza w mieście linia, która wyłącznie kursowała w prawobrzeżnej części miasta, omijająca śródmieście Poznania. Pięć lat później, w  połowie grudnia 1973 r. tramwaje tej linii pojechały po nowej przeprawie na Warcie – mostem Przemysła  II, który jest odcinkiem trasy Hetmańskiej, do lewobrzeżnego miasta. „Dziewiętnastka” ze Starołęki skierowana została do Ogrodów i też omijała centrum Poznania.

40 lat temu, 1978 rok

Uruchomione zostały dwie linie: 21 i 22 – kursujące w dni robocze, wspomagające tramwaje kursujące z centrum do Górczyna i na Winogrady.

30 lat temu, 1988 rok

9 czerwca  na trasę wyjechały tramwaje linii okólnej „0”. Okrążały one śródmieście na trase: rondo Kopernika (Kaponiera) –most Dworcowy –rondo Rataje – rondo Śródka – pl. Wielkopolski –most Teatralny – rondo Kopernika. W tym czasie, wraz z „zerówką”, na poznańskie trasy wyjeżdżało najwięcej linii tramwajowych. Było ich aż 25.

20 lat temu, 1998 rok

30 listopada. Na popularnej trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju zaczęły kursować w godzinach komunikacyjnego szczytu tramwaje dodatkowej linii „D”.

23 grudnia, po przebudowie mostu Dworcowego pojechały nim (po wydzielonym torowisku) tramwaje linii 6, 10 i 12.

Opracowanie: Andrzej Świątek

Zdjęcia: Andrzej Światek

 

Dodaj komentarz