Międzynarodowy transport ponadgabarytowy – co trzeba wiedzieć?


Przewozami ponadnormatywnymi rządzą nieco inne przepisy niż transportem standardowych przesyłek czy drobnicy. Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym, która weszła w życie w 2012 r., uprościła nieco procedury związane z przewozem ładunków ponadgabarytowych.

Według danych GUS, w 2016 r. na terenie Polski przewieziono łącznie 1 836 652 tys. ton ładunków, z czego 1 546 572 tys. ton przypada na transport samochodowy (źródło: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/przewozy-ladunkow-i-pasazerow-w-2016-roku,11,5.html). To więcej niż w 2015 r., a tendencja pozostaje wzrostowa. Około 10% przewozów stanowią ładunki ponadnormatywne, zwane inaczej ponadgabarytowymi.

Transport ponadgabarytowy – informacje ogólne

Jeszcze nie tak dawno każdy przewóz ładunku ponadgabarytowego wymagał osobnego, jednorazowego zezwolenia. Nowelizacja z 2012 r. wprowadziła możliwość pozyskiwania zezwoleń ważnych nawet do 24 miesięcy, a czas oczekiwania na ich wydanie uległ skróceniu – obecne wynosi maksymalnie kilkanaście dni.

Transport ponadgabarytowy to przewóz ładunków niepodzielnych, przewożonych w zestawach drogowych przekraczających 16,5 m długości, 2,5 m szerokości i 4 m wysokości, o masie ponad 42 t. W praktyce ładunki ponadnormatywne należą do różnych kategorii: Mogą to być maszyny budowlane, śmigłowce, samoloty, a nawet przesyłki tak niezwykłe, jak… szkielet dinozaura. Firma organizująca transport ładunków ponadgabarytowych musi dysponować przystosowanym do takich celów sprzętem. Przykładowo Matlogistic posiada specjalistyczne platformy i naczepy do przewożenia ładunków ponadnormatywnych. Organizuje także niezbędne pozwolenia oraz pilotaż. Więcej informacji można uzyskać pod adresem http://www.matlogistic.pl/oferta/transport-miedzynarodowy/.

Pozwolenia

Istnieje aż 7 kategorii zezwoleń wydawanych na przewóz ładunków ponadgabarytowych. Im większy i cięższy jest ładunek, tym do wyższej kategorii zostaje przypisany. Zezwolenie kat. I wydawane jest przez zarządcę drogi, po której będzie się poruszał pojazd. Zezwolenie kat. II wymaga zgody starosty, podobnie jak zezwolenia kat. III (tutaj potrzebna jest również zgoda naczelnika urzędu celnego, jeśli jest to transport zagraniczny). Zezwolenia kat. IV i V wydawane są przez GDDKiA (oraz naczelnika urzędu celnego przy transporcie zagranicznym). Przy kategorii V konieczne są także dodatkowe procedury w przypadku przejazdu mostem lub wiaduktem.

Rozwój technologii sprawia, że dzisiaj jest możliwy transport praktycznie każdego ładunku. Trzeba tylko dopełnić odpowiednich formalności i wybrać firmę posiadającą sprzęt zdolny podołać takiemu zadaniu.

Dodaj komentarz