Tramwaje linii nr 17 i 18 wracają na stałe trasy


Od poniedziałku (20 listopada) – czyli zgodnie z planem – tramwaje linii nr 17 i 18 wracają na Dąbrowskiego. Ulica będzie też w pełni przejezdna. Kończy się remont torów na ul. Dąbrowskiego i równocześnie rok prac remontowych 2017, w którym Miasto Poznań przekazało najwięcej pieniędzy na infrastrukturę torowo-sieciową.

– W bieżącym roku na ten cel przeznaczyliśmy ponad 24 mln zł. To ponad osiem razy więcej niż w 2014 roku. Duża skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego. Kładziemy nacisk na dbałość o stan infrastruktury, bo ona determinuje jakość podróży komunikacją publiczną – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – W przyszłym roku tylko na budowę tramwaju na Naramowice zarezerwowaliśmy 19 mln zł. Prowadzone będą też dalsze prace modernizacyjne w mieście – dodaje prezydent.

W 2014 roku na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej przeznaczono 2,9 mln zł, w 2015 już cztery razy więcej – 13 mln zł, a w 2016 roku – 22 mln zł. Dodatkowo, corocznie, Miasto zapewnia środki na bieżące utrzymanie infrastruktury. W 2017 roku było to 10 mln zł.

W tym roku wyremontowano między innymi zwrotnice przy ulicach Fredry i Mielżyńskiego, Fortecznej oraz Strzeleckiej. Na placu Wielkopolskim oraz u zbiegu ulic Winogrady – Murawa wymieniono szyny łukowe. Wyremontowane zostały też przejazdy na ul. Przybyszewskiego, Krańcowej i Armii Poznań, gdzie zastosowano płyty tłumiące hałas. Pod koniec wakacji wznowiony został ruch tramwajowy na ul. Zwierzynieckiej i Kraszewskiego. Równolegle prowadzone są prace, które nie wpływają na bieżące funkcjonowanie komunikacji tramwajowej i nie są uciążliwe dla pasażerów, takie jak modernizacje podstacji i kabli zapewniających zasilanie dla sieci tramwajowej.

Najważniejszą tegoroczną inwestycją była przebudowa torowiska, sieci trakcyjnej i przystanków na ul. Królowej Jadwigi od ul. Półwiejskiej do końca mostu nad Wartą. Przy okazji tego remontu naprawiono również torowisko na ulicy Strzeleckiej, zmodernizowano przystanki Półwiejska i AWF.

– Prace remontowe oraz modernizacyjne poprawiły przede wszystkim bezpieczeństwo i niezawodność funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Zostały zaplanowane tak, aby były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego – wyjaśnia Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Większość naprawianych w tym roku miejsc wymagała remontu ze względu na zły stan techniczny. Trasy na ul. Królowej Jadwigi i Dąbrowskiego nie były remontowane kilkadziesiąt lat. Na odcinku ul. Dąbrowskiego od ul. Mickiewicza do Rynku Jeżyckiego tramwaje musiały poruszać się z prędkością nie większą niż 15km/h. Torowisko nie przeszło generalnego remontu od czasu powstania w latach 60. Remonty bieżące były wykonywane w latach 80., a w ostatnim czasie naprawy odbywały się jedynie na zasadzie działań w trybie awaryjnym.

Remont torów na ul. Dąbrowskiego, podobnie jak wcześniejszy na ul. Królowej Jadwigi, przebiegał zgodnie z harmonogramem. Prace podzielono na dwa etapy. Nie chciano bowiem zamykać tej drogi dla samochodów w obu kierunkach, więc przez cały czas remontu możliwy był przejazd od ul. Mickiewicza do Rynku Jeżyckiego. Najpierw wyremontowano południową część torów, a w drugim miesiącu prace przeniosły się na część północną.

– Remont polegał nie tylko na wymianie szyn i podkładów ale również ingerowaliśmy w podłoże. Wymieniona została konstrukcja torowiska, która była niezmieniana od 40 lat. Będzie ono pokryte masą bitumiczną co w znacznym stopniu ograniczy emisję hałasu, na który skarżyli się okoliczni mieszkańcy. Wykonane prace zwiększą poziom bezpieczeństwa i komfort przejazdu, a tramwaje będą mogły jeździć znacznie szybciej – dodaje Marek Grzybowski, dyrektor techniczny MPK Poznań Sp. z o.o.

Postawione zostały również nowe słupy trakcyjne oraz przeprowadzono prace sieciowe.

Zarząd Dróg Miejskich prowadził w tym samym czasie prace związane z porządkowaniem zieleni na południowej części ul. Dąbrowskiego.

– Posadzono ponad 500 sztuk krzewów liściastych, w części zimozielonych, czyli takich, które przez cały rok są zielone. Ponadto posadziliśmy trzy drzewa w nawiązaniu gatunkowym do już rosnących, a posadzonych w ubiegłych latach. Zieleń zaprojektowana została w taki sposób, by mogła się utrzymać w trudnych warunkach pasa drogowego – tłumaczy Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Ławki, które były na tym odcinku ul. Dąbrowskiego, pozostały, ale nieznacznie zmieniono ich lokalizacje. Stojaki rowerowe ustawione w „martwych” przestrzeniach chodnikowych przeniesiono w inne miejsca.

Od poniedziałku, 20 listopada, na swoje trasy wrócą tramwaje linii 17 i 18 (od nocy 20/21 listopada – autobusy linii nr 236 i 246). ZTM przygotował ulotki informacyjne, prezentujące schemat sieci tramwajowej oraz mapę sieci połączeń tramwajowych i autobusowych w Poznaniu. Wchodząca 20 listopada organizacja ruchu obowiązywać będzie – poza drobnymi zmianami – przez najbliższych kilka miesięcy. Ulotki informacyjne są dostępne w Punktach Obsługi Klienta.

Przywrócony będzie też pierwotny ruch kołowy na samej ul. Dąbrowskiego, jak i na drogach jednokierunkowych dochodzących do niej – na ul. Romka Strzałkowskiego od ul. Dąbrowskiego do ul. Mansfelda oraz na ul. Kochanowskiego w kierunku ul. Dąbrowskiego na północnej części oraz w stronę do ul. Słowackiego na części południowej. Wzdłuż ul. Dąbrowskiego dostępne będą wszystkie miejsca parkingowe, które były tam przed przebudową.

 

Linia nr 17

OGRODY – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – … – STAROŁĘKA

Linia nr 18

OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Most Dworcowy – Matyi – … – FRANOWO

Od nocy z 20 na 21 listopada 2017 r. na stałe trasy wracają autobusy linii nr 236 i 246:

POZNAŃ GŁÓWNY – Dworcowa – rondo Kaponiera – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kościelna – … – PODOLANY/LITERACKA – … – Kościelna – Dąbrowskiego – Roosevelta – rondo Kaponiera – Dworcowa – POZNAŃ GŁÓWNY

Źródło: Urząd Miasta Poznania

Dodaj komentarz