Słup tramwajowy z… historią


Przechodniów i oczekujących tramwaju na przystanku w pobliżu AWF w Poznaniu zwraca uwagę inny, konstrukcyjnie i kolorystyką odbiegający od pozostałych, słup trakcyjny na trasie tramwajowej w ulicy Królowej Jadwigi. Nowe słupy, w kształcie walca i pomalowane w kolorze szarym, nie wyróżniają się jak ten jedyny, zachowany na tej trasie – kratownicowy, pomalowany na zielono .

Okazuje się, że jest to słup podtrzymujący sieć napowietrzną, który wbudowany został wraz z innymi, gdy w drugiej połowie lat 50-tych ubiegłego wieku budowana była trasa tramwajowa w ulicy Królowej Jadwigi, wówczas noszącej nazwę Juliana Marchlewskiego. Pierwszy odcinek tej trasy, omijającej śródmieście, oddany został w październiku 1955 roku. Wówczas pojechały nią (z objazdem przez Wildę) tramwaje linii 14, kursujące na trasie Palacza – Starołęka (pętla Stomil). Półtora roku później, w maju 1957 roku,  trasa w ulicy Marchlewskiego została przedłużona do ul. Towarowej, z której tramwaje jeździły na Wildę i do Dębca. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, przy wsparciu poznańskiego konserwatora zabytków oraz plastyka miejskiego postanowiło zachować zabytkowy słup trakcyjny, jako ciekawostkę techniczną sprzed 60 laty.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To cieszy, ponieważ utrwalone jest w ten sposób dziedzictwo, jak i poszanowanie minionej kultury technicznej. Przez poznańskich miłośników komunikacji miejskiej podejmowanych jest wiele inicjatyw i przedsięwzięć, przybliżających historię poznańskiej komunikacji tramwajowej, autobusowej, a także trolejbusowej, która w Poznaniu funkcjonowała w latach 1930-70.  Na stronie internetowej poznańskiego MPK, poświęconej projektom obywatelskim , dowiedzieć się m.in. można, że trwa pomysł odbudowania starych wagonów tramwajowych (z lat 30-tych i 40-tych ub. wieku) , silnikowego –  typu „Heidelberg” oraz doczepnego, z niską podłogą w środkowym wejściu, zwanego „dwoma pokojami z kuchnią”.  Dzięki takim pomysłom i zaangażowaniu aktywnych miłośników komunikacji  miejskiej, przy dużym wsparciu MPK i miasta, w okresie wakacyjnym można przejechać się zabytkowymi tramwajami, jakie jeździły po mieście do końca lat 70-tych ub. wieku, a także zwiedzić m.in. dawną zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego.

W Poznańskim Budżecie Obywatelskim na rok 2018 można głosować na wiele inicjatyw społecznych, w tym na przedsięwzięcia komunikacyjne, w tym dotyczące odbudowy starych tramwajów. Najlepsze dostaną dofinansowanie na ich realizację. Więcej szczegółów na stronie internetowej poznańskiego MPK.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz