Powrót tramwaju na Zwierzyniecką


Po blisko rocznej nieobecności w piątek, ulicą Zwierzyniecką i Kraszewskiego znów pojechały tramwaje linii 2. Tak długa przerwa spowodowana była przebudową odcinków wspomnianych ulic, a także fragmentów sąsiadujących z nimi ulic: Sienkiewicza i Prusa.

Ten odnowiony układ komunikacyjny łączy się z powstającym w tym kwartale ulic osiedla pod nazwą: „Zajezdnia Poznań” – nawiązującą do funkcjonującej tam jeszcze kilka lat temu zajezdni „Gajowa” – z głównym wjazdem od ul. Gajowej. Budynki nowoczesnego osiedla swą wysokością (3-5 kondygnacji) doskonale wpisują się w okoliczną starą zabudowę Jeżyc. W ramach umowy partycypacyjnej z Miastem Poznań, poza chodnikami i torami, Ref Eastern Opportunities, inwestor „Zajezdni Poznań” dokonał wymiany sieci energetycznej oraz wodno-kanalizacyjnej.

Jak poinformowało biuro prasowe Urzędu Miasta Poznania, przebudowano około 350 metrów dróg i 300 metrów torów. Przy ul. Zwierzynieckiej powstały wygodne dla pasażerów wysepki przystankowe, ułatwiające wsiadanie do tramwajów. Na przystanku stanęły elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Tory na Zwierzynieckiej i Kraszewskiego zostały położone na płytach fundamentowych wraz z matami wibroizolacyjnymi, co zapewni wygłuszony ruch tramwajowy na tym odcinku. W sąsiedztwie przystanku na ul. Zwierzynieckiej powstał próg zwalniający, połączony z przejściem dla pieszych. Na skrzyżowaniu ulic: Kraszewskiego i Zwierzynieckiej i dalej – wzdłuż tej drugiej ulicy – powstały drogi rowerowe. Chodniki na odcinku ul. Kraszewskiego zyskały (zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków) granitowe nawierzchnie. Na wyspie, wytyczonej u zbiegu ulic Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, stanęły stojaki na rowery.

– Jeszcze w tym roku, po zakończeniu budowy pierwszych dwóch budynków w Zajezdni Poznań, do użytku zostanie oddany nowy odcinek ulicy Prusa, łączący ul. Sienkiewicza ze Zwierzyniecką. Ulica ta będzie dwukierunkowa – informuje Agnieszka Maruda-Sperczak reprezentująca wykonawcę osiedla.

Z okazji powrotu tramwaju linii 2 na ulice Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, na nowym przystanku (na rogu tych ulic) odbyła się konferencja prasowa z udziałem: Macieja Wudarskiego – zastępcy prezydenta Miasta Poznania, Jana Baehra – prezesa Zarządu Ref Eastern Opportunities (inwestor „Zajezdni Poznań”), Radosława Ciesielskiego – zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, Łukasza Bandosza – kierownika Działu Inwestycji i i Eksploatacji Infrastruktury ZTM oraz Henryka Spychalskiego – zastępcy dyrektora ds. Publicznego Transportu Zbiorowego i Inwestycji ZTM.

– Zagospodarowanie tej przestrzeni było przemyślaną decyzją, a zabudowa terenu po dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej miała współgrać z przestrzenią Jeżyc. „Zajezdnia Poznań” powinna mieć pozytywny wpływ na okolice – zaznaczył Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. – Współpraca miasta z inwestorem układa się bardzo dobrze. Zależało nam, by układ komunikacyjny wokół zajezdni poprawić w pierwszej kolejności, żeby odczuli to okoliczni mieszkańcy – dodał wiceprezydent.


Wraz z uruchomieniem tramwajów ul. Zwierzyniecka otwarta została również dla samochodów. Jest ona dwukierunkowa – od ul. Gajowej do nowej ul. Prusa, natomiast na odcinku do ul. Kraszewskiego obowiązuje tylko jeden kierunek dla samochodów. Zarówno na Zwierzynieckiej, jak i na Kraszewskiego nie ma sygnalizacji świetlnej.

W drugim etapie odnowiony będzie drugi odcinek ul. Kraszewskiego (od ul. Sienkiewicza do Rynku Jeżyckiego), gdzie między innymi wymienione będą chodniki. Rewitalizacji doczeka się też główna ulica Jeżyc – Dąbrowskiego. Już od drugiej połowy września bieżącego roku od Rynku Jeżyckiego do „Teatralki” rozpocznie się remont torów i tramwajowej sieci trakcyjnej. Torowisko na tym odcinku jest w bardzo złym stanie, a pogorszyło się ono, gdy podczas przebudowy Kaponiery w latach 2012-16 również ulicą Dąbrowskiego tramwaje miały objazd. Gdy teraz tam zacznie się remont torów, tramwaje linii 17 i 18 – wraz z kursującą już „dwójką” – pojadą ulicami: Kraszewskiego i Zwierzyniecką. Tramwaje linii 20 (Ogrody – PST -os. Sobieskiego) od września nie będą jeździły.
W kolejnych latach przebudowy jezdni (wraz z torowiskiem) doczeka się kolejny odcinek ulicy Dąbrowskiego – od ul. Żeromskiego do Rynku Jeżyckiego. Remont płyty oraz budowa nowych stoisk handlowych (z centralnym zadaszeniem) będzie też na rynku – głównym miejscu Jeżyc.

Stare Jeżyce, które w 1900 roku przyłączone zostały do Poznania w najbliższych latach przejdą „metamorfozę”. Dzielnica ta już – jak przed stu laty – jest modna do zamieszkania w pięknych secesyjnych kamienicach, jak i na budowanym osiedlu w rejonie ul. Gajowej i Zwierzynieckiej. Zakładane są tu nowe usługi i kafejki. A jak tu dynamiczne jest życie, widać za dnia i wieczorem na jej głównych ulicach: Dąbrowskiego i Kraszewskiego, a także ul. Słowackiego i Mickiewicza. Powstające osiedle pod nazwą „Zajezdnia Poznań” z pewnością rozszerzy ten obszar o kolejne kwartały ulic, w tym o ulicę Zwierzyniecką, która sąsiaduje z innym popularnym miejscem Jeżyc – starym ZOO. Ożywiona ma być też do celów komercyjnych zabytkowa hala główna dawnej zajezdni przy ul. Gajowej. Na starych Jeżycach – można powiedzieć – wiele się więc dzieje i zmienia.

Polecamy materiały (wystarczy kliknąć):

Tramwaj wraca na ulicę Półwiejską!

Święty Marcin rok(?) bez tramwajów

„Dwójka” jedzie znów Zwierzyniecką

Uwaga, zmiany w komunikacji!

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz