Poznań pięknieje bez reklam


Każdego dnia z ulic Poznania znika przynajmniej jedna krzykliwa reklama. W ostatnim czasie za sprawą starań miejskich urzędników z przestrzeni miejskiej usunięto ponad sto nośników reklamowych o łącznej powierzchni 800 mkw.

Pięć boisk do siatkówki – to właśnie taką przestrzeń zajmowały zlikwidowane reklamy. Dzięki działaniom Urzędu Miasta, a także determinacji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w wielu częściach Poznania usunięto nieestetyczne szyldy i wielkoformatowe bilbordy.

– Mało osób zauważa, gdy gdzieś w mieście znika jedna reklama. Skala naszych działań jest jednak na tyle duża, że gdyby połączyć reklamy, które usunęliśmy to mogłyby one
z powodzeniem zasłonić Ratusz z okolicznymi budynkami – mówi Piotr Libicki, pełnomocnik prezydenta ds. estetyki miasta.

Zmiany zaszły we wszystkich częściach miasta. Reklamy zniknęły z historycznych ulic: Strzeleckiej, Nowowiejskiego, Długiej, Solnej czy Grunwaldzkiej, a także z elewacji wielu budynków m.in. przy ulicy Strzałowej. Uporządkowane zostały tereny zielone – pętle Garbary i Zawady, ogródek jordanowski nr II oraz rejony ważnych skrzyżowań stanowiące niegdyś reklamowe czarne punkty. Ze zbędnych reklam kompleksowo oczyszczono elewacje Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz pawilonów handlowych przy pętli Ogrody.

– Poprawianie estetyki miasta jest dla nas niezwykle ważne. Reklamy znikają z miejskich nieruchomości, których zarządcy dostosowali się obowiązujących przepisów. Dzięki ich skutecznej egzekucji reklamy zostały usunięte również z prywatnych obiektów. Jest to także wynik dobrej współpracy z przedsiębiorcami, których wrażliwość na kwestie estetyczne wyraźnie się poprawiła – komentuje zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

– Dzięki chęci współpracy, wrażliwości estetycznej oraz nowej umowie udało się wraz
ze Stowarzyszeniem Kupców Ogrody radykalnie poprawić estetykę stojących na miejskim gruncie pawilonów przy pętli tramwajowej. Usunięto nadmiar tablic reklamowych i szyldów, pozostawiając te, które były zgodne ze zbiorem przygotowanych przez nas rozwiązań – dodaje Libicki.

To nie koniec zmian planowanych w tym obszarze. Zespół pełnomocnika prezydenta  Poznania ds. estetyki pracuje nad projektem zapisów do uchwały krajobrazowej, które poznany już jesienią. Rozpoczną one dyskusję nad zasadami obecności reklamy w przestrzeni Poznania. Projekty zapisów i propozycje mieszkańców oraz wszystkich zainteresowanych staną się podstawą opracowania ostatecznej wersji uchwały. Dokument ma zostać opracowany na początku 2018 roku, a w II kwartale Prezydent Jacek Jaśkowiak skieruje go do Rady Miasta Poznania.

Dodaj komentarz