Bety zdobywają miasta


Poznańska firma Modertrans produkująca tramwaje ma już sporo zleceń, a jeszcze będzie miała więcej pracy. Jak informują komunikacyjne portale właśnie wygrała przetarg na dostawę do Wrocławia 40 tramwajów Moderus Beta.

 

Jej oferta wybrana została przez wrocławskie MPK, jako korzystniejsza w porównaniu z bydgoską Pesą. Za 4o nowych wagonów, choć tylko 27 proc. niskiej podłogi, Modertrans chce 176 mln zł brutto, a bydgoska Pesa – jej tramwaje są nowocześniejsze , w 100 proc. niskopodłogowe – niemal dwa razy więcej, bo około 324,5 mln zł. Tramwaje mają być dostarczone do 2019 roku.
„Wszędobylskie” bety
Wrocław potrzebuje pilnie wiele nowych, przyjaznych dla pasażerów tramwajów, stąd o wiele tańszy wybór moderusów bet, które zastąpić mają najbardziej zużyte, około 40-letnie wagony typu 105Na. Nowe tramwaje dobrze „wpisują się” we wrocławskie trasy, z których większość prowadzi ciasnymi, krętymi ulicami, jezdnią, gdzie torowiska nie wszędzie są nowe i dobrze utrzymane. Kursujące po Wrocławiu całkowicie niskopodłogowe bydgoskie pesy twist (jest ich tylko 8) nie wszędzie mogą dojechać, stąd wybór „elastycznych” bet.
Po Wrocławiu już jeździ 9 bet, kolejne 13 jest zamówionych. Po dostawie do2019 roku wspomnianych 40 tramwajów, stolica Dolnego Śląska będzie miała równie liczne tramwaje Moderus Beta, jak w Poznaniu, gdzie na wszystkich niemal liniach jeździ ich blisko 50 (w tym 10 dwukierunkowych).
Z najnowszych dostaw bety wrocławskie – podobnie jak poznańskie – są wagonami klimatyzowanymi i mają nowoczesny, elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Tramwaje Modertransu jeżdżą też w Szczecinie i w miastach aglomeracji śląskiej. Poznańska firma, który ma zakład w Bolechowie, modernizuje też używane tramwaje. Takie jeżdżą w Gdańsku. Modertrans wygrał też ostatnio przetarg na dostawę 3 tramwajów krótkich (jednoczłonowych) dla Elbląga. Będą to wagony z obniżoną podłogą w części środkowej pojazdu. Takimi wagonami, które kursowałyby na mniej obciążonych liniach zainteresowane są też Katowice.
Gammy dla Poznania
Modertrans będzie realizował również w latach 2018-19 inne duże zlecenie. Dostarczyć ma dla MPK w Poznaniu trzyczłonowe – całkowicie niskopodłogowe i klimatyzowane – tramwaje Moderus Gamma. Będzie ich 50. Jeden pod tą nazwą, jako prototypowy pojazd jeździ po poznańskich trasach. Można go spotkać na linii 16 (wcześniej także na linii 12). Tramwaj ten – pięcioczłonowy – budzi swym „drapieżnym”, wyglądem niemałe zainteresowanie wśród pasażerów, na których czeka także nowocześnie wyposażone wnętrze pojazdu, ze wszystkimi udogodnieniami do podróży. Zamówionych przez Poznań 50 gam wyglądem oraz wygodami ma nie odbiegać od prototypu.
Kto wie, czy Wrocław, który w latach 2020-22 chce kupić kolejne nowe 32 tramwaje (już całkowicie niskopodłogowe) zainteresowany będzie tramwajami Moderus Gamma, zwłaszcza że wspomniany prototyp ma pokazowo jeździć prze jakiś czas po wrocławskich trasach. Podobnie jak w Katowicach i Gdańsku.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek
Zdjęcie: wroclaw.pl

Dodaj komentarz