Tramwaj na Naramowice coraz bliżej


Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację trasy tramwajowej na Naramowice. To kolejny krok na drodze do rozpoczęcia tej największej z planowanych inwestycji w północnej części Poznania.


Budowa trasy tramwajowej na Naramowice ma na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy osiedlami i terenami przewidzianymi pod zabudowe, znajdującymi się w sąsiedztwie istniejącej ul. Naramowickiej a centrum miasta oraz poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, pieszych i rowerzystów.

Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak już w kampanii wyborczej zapowiadał, że chce poprawić komunikację Naramowic z innymi częściami miasta poprzez wybudowanie linii tramwajowej.

– Przez lata osiedla na Naramowicach były zaniedbywane pod względem komunikacyjnym – przybywało mieszkańców, ale za nimi nie szła odpowiednia infrastruktura. Dziś Naramowicka to najbardziej zakorkowana ulica Poznania. Uruchomienie tego tramwaju przeniesie obciążenia transportowe na komunikację zbiorową, co znacznie „upłynni” ruch samochodowy. Przygotowujemy tę inwestycję starannie, by minimalizować ryzyko przedłużania się prac na etapie realizacji – przekonuje prezydent Jaśkowiak.

W decyzji wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu dokładnie określono rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.

– Linia tramwajowa będzie przebiegać od pętli tramwajowej Wilczak do przystanku końcowego, zaplanowanego przed skrzyżowaniem ul. Nowej Naramowicka z ul. Błażeja, i będzie miała długość ok. 3 258 metrów. Linię projektuje się jako dwutorową, ale przed końcem odcinka z układu wyodrębniony zostanie dodatkowy trzeci tor – informuje w decyzji Jolanta Ratajczak, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Przedsięwzięcie obejmuje również budowę i przebudowę układu drogowego o całkowitej długości ok. 7 359 m. Prace obejmą ul. Nowa Naramowicka, ul. Nowa Stoińskiego, ul. Lechicką, rondo w rejonie ulic Lechicka – Naramowicka, a także ulice Nowa Błażeja, Hawelańską, Włodarską, Nową Bożydara, Serbską, Czarna Rola, Naramowicką, Dworską, Sarmacką, Łużycką, Murawa, Błażeja oraz ul. Szelągowską.

W ciągu planowanej ul. Nowa Naramowicka planuje się budowę pięciu obiektów inżynierskich: wiaduktu tramwajowego nad ul. Lechicką, wiaduktu drogowego w miejscu skrzyżowania z ulicą Nowa Błażeja, wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej Zieliniec – Kiekrz, a także przepustu w ciągu Różanego Potoku oraz murów oporowych.

– Aby ograniczyć oddziaływanie akustyczne przedsięwzięcia w decyzji nałożono na inwestora m.in. obowiązek zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska w technologii szyn bezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi – antywibracyjnymi i wyciszającymi. W miarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych ma zostać wykonana nawierzchnia tzw. torowiska zielonego – informuje RDOŚ w komunikacie.

Dodatkowo inwestor został zobowiązany do przeprowadzenia analizy porealizacyjnej w pierwszym roku po zakończeniu inwestycji. Ma ona zweryfikować ustalenia dotyczące przewidywanego wpływu inwestycji na środowisko, a także sprawdzić czy zaplanowane w decyzji działania zapobiegawcze przyniosły oczekiwany skutek.

Jak informują przedstawiciele spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM) całość prac projektowych tej inwestycji powinna zakończyć się w lipcu przyszłego roku. Do tej pory m.in. uzgodniono koncepcję techniczną, wykonano studium wykonalności projektu i złożono je wraz z pełną dokumentacją aplikacyjną do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Trwają przygotowania specyfikacji przetargowej na wybór wykonawcy projektu budowlanego.

– Budowę planujemy rozpocząć w sierpniu przyszłego roku, a zakończenie prac budowlanych ma nastąpić do końca roku 2021. W I kwartale 2022 roku nastąpią odbiory końcowe i przekazanie trasy do eksploatacji – wyjaśniał w maju, podczas spotkania z mieszkańcami Radojewa i Moraska, Paweł Śledziejowski, prezes PIM.

źródło poznan.pl

Dodaj komentarz