Miliard zł na nowy tor?


Studium wykonalności ma m.in. odpowiedzieć na pytania – w jaki sposób przeprowadzić przeprawę przez Wartę i Cybinę, jaką infrastrukturę trzeba zbudować oraz czy wybudowany powinien zostać  jeden czy – być może – dwa nowe tory. Wnioski płynące z tej analizy pozwolą dokładniej oszacować koszty tej inwestycji. Według wstępnych szacunków może ona pochłonąć nawet miliard złotych.

Budowa dodatkowego toru na 4-kilometrowym odcinku między Poznaniem Wschód a Poznaniem Głównym ma być podstawową inwestycją, która poprawi przepustowość Poznańskiego Węzła Kolejowego. Dziś, przy wzmożonym ruchu, jest ona wykorzystywana w godzinach szczytu do maksimum. W ciągu doby kursuje tu ok. 180 pociągów – m.in. w kierunku Wągrowca, Gniezna i Wrześni, oraz dalej w kierunku Warszawy lub Gdyni.

Poprawa przepustowości jest kluczowa dla stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która ma być podstawą zintegrowanego, zrównoważonego systemu komunikacji publicznej w mieście i aglomeracji poznańskiej. Zakłada się, że ma ona docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. Projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zakłada rozwój połączeń aglomeracyjno-regionalnych oparty o znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów w kierunku wschodnim i północno-wschodnim w granicach miasta Poznania.

– Kolej jest jednym z najważniejszych elementów transportu zbiorowego  na terenie aglomeracji poznańskiej i samego Poznania. Dziesięć linii kolejowych odchodzących promieniście od Poznania, a w przyszłości także linia okólna, gwarantuje to że ludzie z rejonu aglomeracji, a także dalszych części województwa będą dowożeni szybko i skutecznie. – tłumaczy Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. – Wiele zależy nie tylko od infrastruktury, ale także od ilości pociągów, które będą na te tory kierowane. Założony takt kursowania pociągów co 30 minut w godzinach szczytu wymaga tego, żeby bardzo mocno obciążony węzeł od Poznania Wschód do Poznania Głównego został przebudowany. Bez komunikacji zbiorowej i kolejowej nie odkorkujemy Poznania. Najważniejsze jest wspólne myślenie i pokazanie kierunków działań. To też oddziałuje i jest przenoszone na mieszkańców aglomeracji, którzy powoli zmieniają swoje zachowania komunikacyjne wybierając transport zbiorowy. – dodaje Wudarski.

Dodatkowy tor lub tory od stacji Poznań Główny do Poznań Wschód będzie mógł być również wykorzystywany – w trakcie zakłóceń eksploatacyjnych – także do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych, a inwestycja ta może się ponadto przyczynić się do likwidacji wąskiego gardła w Korytarzu Transportowym Bałtyk – Adriatyk.

Podpisana dziś umowa będzie wypełnieniem zapisów porozumienia o współpracy przy opracowywaniu studium wykonalności i stworzeniu raportu oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko, które w październiku ub. roku zawarły PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz Miasto Poznań, a także zawartej między nimi w styczniu br. umowy dotyczącej współfinansowania opracowania studium wykonalności. Koszty tego studium w 1/3 pokryje każdy z partnerów, a jego zakończenie  zaplanowano na połowę 2019 roku.

Czytaj także:

Coraz bliżej trzeciego toru między Poznaniem Głównym a Poznaniem Wschodnim

źródło poznan.pl

Dodaj komentarz