Małe Garbary – duży węzeł komunikacyjny


Czterdzieści lat temu, 30 maja 1977 roku, po trzydziestu latach funkcjonowania zamknięta została linia tramwajowa wzdłuż ul. Garbary , a otwarta została – 4 czerwca 1977 roku – nowa trasa tramwajowa: w ulicy Solnej i Małe Garbary. Pojechały nią (z pl. Wielkopolskiego przez most Chrobrego na Śródkę) tramwaje linii 8 i 16.

Dziś trudno sobie wyobrazić brak tramwajów na ulicy Solnej i Małe Garbary. Trasa ta skraca przejazd ze śródmieścia – z placu Wielkopolskiego na Chwaliszewo, Ostrów Tumski, Śródkę czy jeszcze dalej we kierunku Zawad, Miłostowa i Malty.

W tych dniach mija właśnie 40 lat od pierwszego przejazdu tramwajów linii 8 i 16 z placu Wielkopolskiego przez Małe Garbary w stronę Śródki. Ten niespełna półkilometrowy odcinek oddany został do użytku 4 czerwca 1977 roku.

Trzy lata wcześniej od ulicy Garbary przez Ostrów Tumski do Śródki i dalej w stronę Miłostowa kursowały tramwaje linii 21. W 1974 roku do istniejących i nieczynnych od dekady torów na dwujezdniowej Trasie Chwaliszewskiej, przecinającej Ostrów Tumski, prowadzącej nowymi mostami Mieszka I i Bolesława Chrobrego, dobudowane zostały łuki szyn skręcających w kierunku istniejącej na Garbarach pętli tramwajowej przy Rzeźni Miejskiej. Zawracała tam wówczas „piątka”, a do 1971 roku również „jedynka”.

Po wydłużeniu w czerwcu 1977 roku trasy o ulicę Solną i Małe Garbary, tramwaje linii 21 przestały jeździć, a „piątka” zaczęła zawracać na al. Marcinkowskiego.

*

Nowa trasa tramwajowa cieszyła się powodzeniem, stąd już wiosną 1978 roku przez Małe Garbary do Śródki i dalej – w stronę Starołęki skierowana została – z kończącej dotąd jazdę na ul. Lampego (obecnie ul. Gwarna) – linia 4. Natomiast 1 sierpnia 1980 r. zaprzestano regularnego użytkowania pętli na pl. Wielkopolskim; kończące tam jazdę tramwaje linii 17 zaczęły Małymi Garbarami i przez Śródkę jeździć na Zawady.

Teraz przez plac Wielkopolski oraz Małe Garbary kursują tramwaje linii: 3, 4, 8 i 17. A od września 2017 roku – o czym niedawno pisaliśmy, w związku z przebudową ul. Święty Marcin, która ma zakończyć się na wiosnę 2019 r., przez plac Wielkopolski i ul.Solną pojadą prawdopodobnie tramwaje jeszcze dwóch linii. W miniony weekend (2-4 czerwca) – w związku z pracami przygotowawczymi do przebudowy ul. Św. Marcin, skierowane zostały tam tramwaje linii: 13 i 16. Być może właśnie one ponownie tam pojadą i przez półtora roku – jadąc objazdem przez Małe Garbary – uzupełnią tę ważną dla komunikacji miejskiej trasę.

*

W komunikacyjnych planach Poznania uwzględnione jest przedłużenie trasy tramwajowej kolejnym odcinkiem ul. Solnej oraz ul. Nowowiejskiego do al. Wielkopolskiej. Gdyby taka linia powstała tramwaje, np. linii 3 i 4  omijałyby przeciążony bardzo węzeł komunikacyjny na moście Teatralnym i ul. Roosevelta.

Jednak realną będzie inna inwestycja komunikacyjna – budowa linii tramwajowej z Małych Garbar w kierunku północnym: w stronę ul. Szelągowskiej do Wilczaka i dalej do Naramowic. Budowa tej trasy ma być wieloetapowa. Jej realizacja ma się zacząć w przyszłym roku od ułożenia torów tramwajowych od funkcjonującej pętli tramwajowej na Wilczaku wzdłuż ulicy Naramowickiej. Poprowadzenie tramwajów ulicą Szelągowską ma być ostatnim etapem komunikacyjnego przedsięwzięcia, sięgającego prawdopodobnie 2022 roku. Po oddaniu do użytkowania tej trasy Małe Garbary zyskają na jeszcze większym znaczeniu – będą dużym węzłem przesiadkowym. I jak skrócił się stąd czas przejazdu tramwajami w stronę Śródki, Zawad, Miłostowa czy Malty, tak szybki będzie przejazd do Naramowic.

Czytaj także:

Będą nowe autobusy i tramwaje w Poznaniu

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz