Zmiany w strefie uspokojonego ruchu


Zakończyły się konsultacje dotyczące powiększenia strefy uspokojonego ruchu o obszar okolic Starego Rynku, ograniczony ulicami Garbary, Podgórną, Al. Marcinkowskiego, Solną i Małe Garbary. W ich wyniku, po wsłuchaniu wielu uwag, opinii i postulatów, do pierwotnych założeń poszerzenia strefy naniesiono szereg zmian. Prace związane z realizacją tego etapu wprowadzania strefy rozpoczną się na przełomie maja i czerwca.

Strefa ma na celu uspokojenie ruchu w okolicy Starego Rynku poprzez powiększenie strefy zamieszkania i wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów. Ma się to przełożyć na zwiększenie komfortu życia mieszkańców, poprawę bezpieczeństwa, zlikwidowanie ruchu tranzytowego, uwolnienie chodników od samochodów i zwiększenie tym samym powierzchni dla pieszych, a także ograniczenie hałasu oraz emisji spalin.

– Koncepcja strefy powstała w ubiegłym roku, po spotkaniach ekspertów. W styczniu tego roku mieliśmy draft projektu. Wówczas zaprosiliśmy do dyskusji zainteresowane środowiska – mieszkańców, przedsiębiorców, radnych, seniorów, przedstawicieli szpitali i służb ratowniczych. To był trudny dialog, jak zawsze w przypadku, gdy ścierają się różne interesy – przyznaje Katarzyna Bolimowska, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w Poznaniu. Jej zdaniem w wyniku konsultacji powstał kompromisowy projekt, uwzględniający większość postulatów.

Paderewskiego bez deptaka

W trakcie konsultacji najczęściej kwestionowano potrzebę utworzenia deptaka na ul. Paderewskiego. W efekcie z tego zamiaru zrezygnowano. Wjazd na ul. Paderewskiego będzie ograniczony znakiem B-1 (zakaz ruchu), którego celem jest wyeliminowanie powszechnego ruchu pojazdów.  Jednak od Al. Marcinkowskiego w ul. Paderewskiego będą mogli wjeżdżać mieszkańcy, dostawcy (w godzinach od 6.00 do 11.00), rowery, taksówki, oraz pojazdy służb. Przez ul. Paderewskiego będzie też możliwy dojazd do kościoła, hoteli i parkingów. Dzięki temu rozwiązaniu ruch pojazdów nie będzie się odbywał tylko ciągiem ulic Zamkowa-Góra Przemysła-Franciszkańska-Sieroca.

Zmiany w parkowaniu

Wiele kontrowersji podczas konsultacji wzbudziła też kwestia miejsc parkingowych. W tym przypadku pierwotna koncepcja, zakładająca likwidację 161 miejsc, również uległa zmianom.

– W tym rejonie 136 miejsc wyznaczono niezgodnie z przepisami. Musimy dostosować się do tych przepisów, do „odsunięcia parkowania” na 10 metrów od skrzyżowań. Po ostatniej kontroli w Krakowie okazało się, że stolica Małopolski musi usunąć ok. 2 tys. takich miejsc – wyjaśnia dyrektorka ZDM.

Miejsca postojowe nie znikną m.in. – jak zakładano – z ul. Ludgardy i Koziej. W innych miejscach straty będą mniejsze ze względu na inny niż zakładano sposób parkowania. Tak będzie np. w przypadku ul. Szewskiej. Po jej wschodniej stronie powróci parkowanie skośne, dzięki czemu przybędą cztery miejsca postojowe.

Dodatkowych 14 miejsc oddanych zostanie mieszkańcom po rezygnacji z wprowadzania w tym rejonie kopert dla dostaw. Na ul. Woźnej zostanie przywrócone parkowanie na chodniku po południowej stronie. Będzie tu obowiązywać strefa zamieszkania i piesi będą mogli przemieszczać się po jezdni mając pierwszeństwo. Docelowo, w świetle ulicy, ma powstać przejście przez ul. Garbary.

Ostatecznie zniknąć ma 121 miejsc parkingowych, a mieszkańcy okolic Starego Rynku uzyskają rekompensatę w postaci 125 miejsc na parkingu na Chwaliszewie. Korzystanie z nich będzie możliwe na podstawie identyfikatora mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania. Jak poinformowała Katarzyna Bolimowska trwają jeszcze rozmowy z innymi właścicielami i operatorami parkingów o możliwości wprowadzenia preferencyjnych stawek nocnego parkowania.

Autobusy, zieleń, koszty

Obecnie w rejonie Starego Rynku jest 10 miejsc postojowych dla autobusów wycieczkowych. Po wprowadzeniu zmian będzie ich 17. Dłuższe postoje pustych autokarów będą możliwe w rejonie pl. Międzymoście. To zapewni większą rotację autobusów, które będą zatrzymywać się na ul. Stawnej i Al.Marcinkowskiego na czas wysiadania i wsiadania turystów.

– Chcemy, by postój do 15 minut, przeznaczony na  wsiadanie i wysiadanie turystów, był bezpłatny. Zaproponujemy specjalny zapis w tej sprawie w uchwale dotyczącej Strefy Płatnego Parkowania – przekonuje Bolimowska i dodaje, że likwidacja postoju dla autokarów na ul. Dominikańskiej odbędzie się na koniec wdrażania strefy na tym obszarze, po sezonie sezonie szkolnych wycieczek.

W trakcie konsultacji mieszkańcy zwracali również uwagę na kwestię zieleni w strefie. Trwa jeszcze analiza miejsc, w których będzie można dokonać nasadzeń, jednak już wiadomo, że pojawi się ona na ul. 23 Lutego (przy pl. Wielkopolskim), na Wrocławskiej, Masztalarskiej i Al.Marcinkowskiego (przy ul. 23 Lutego). Nowa zieleń ma kosztować ok. 200 tys. zł.

Na pozostałe prace przy wprowadzaniu strefy na tym obszarze przeznaczono 900 tys. zł. 260 tys. zł kosztować będzie nowa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Wszystkich Świętych i Garbary. 400 tys. zł pochłonie montowanie i wymiana znaków (na mini). Robocizna, wraz z prowadzeniem punktu informacyjnego, kosztować ma 240 tys. zł.

– Punkt informacyjny na ul. Wodnej czynny będzie we wtorki i piątki od 11.00 do 13.00, a w środy od 15.00 do 17.00. Będzie można w nim na bieżąco wnosić uwagi do koncepcji strefy i jej realizacji – mówi Katarzyna Bolimowska.

źródło poznan.pl / Jacek Łakomy/biuro prasowe

Dodaj komentarz