Nowoczesna przygotowała pakiet obywatelski dla Poznania


Działacze Nowoczesnej w Poznaniu przekazali dziś  przewodniczącemu Rady Miasta  pakiet 4 projektów uchwał zwiększających prawa obywatelskie poznaniaków.

 

– 30 marca w Sejmie złożyliśmy poselski projekt o zmianie ustawy o samorządzie gminnym – mówiła podczas konferencji prasowej Joanna Schmidt, posłanka Nowoczesnej. –  Celem projektu jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego możliwości wykonywania przez mieszkańców gminy, powiatu oraz województwa inicjatywy uchwałodawczej. W przypadku takich miast jak Poznań liczba podpisów, która byłaby wymagana to 1000 podpisów pod składanym projektem uchwały. Mam świadomość, że PiS jest partią na wskroś antyobywatelską. Świadczą o tym choćby lekceważące słowa pani premier pod adresem tych wszystkich osób, które podpisały się pod wnioskiem o referendum w sprawie gimnazjów. Dlatego patrzymy realistycznie na powodzenie tego poselskiego projektu. Chcielibyśmy jednak zaproponować samorządowi poznańskiemu przyjęcie „Pakietu Obywatelskiego dla Poznania”. Jest to propozycja 4 uchwał, które w istotny sposób otwierają Poznań na mieszkańców i dają realne narzędzia wpływu na podejmowane w mieście decyzje.

Nowoczesna przygotowała także projekt uchwały zmniejszający liczbę podpisów jaka jest niezbędna do wniesienia obywatelskiego projektu uchwały do rozpatrzenia przez Radę Miasta.

– Do tej pory ten próg wynosi 5000 podpisów i jest on zdecydowanie za duży Paweł Adamów, członek zarządu Koła Poznań. –  To sprawia, że przez ostatnie lata nie mieliśmy żadnych obywatelskich projektów uchwał w Poznaniu. Proponujemy ustalenie 1000 liczby podpisów. Poznań na tle innych dużych polskich miast wprowadził zbyt restrykcyjny próg dotyczących podpisów. W Krakowie próg ten wynosi 4000 podpisów, w Gdańsku 2000 podpisów, w Bydgoszczy 1000 podpisów natomiast w Toruniu zaledwie 150 podpisów.

 

Przygotowany projekt uchwały ma dać mieszkańcom większe prawo w zakresie konsultacji społecznych w Poznaniu. Projekt zakłada możliwość inicjowania konsultacji społecznych na wniosek 300 mieszkańców lub Rady Osiedla, w przypadku, gdy przedmiot konsultacji dotyczy problemu o charakterze osiedlowym. Ponadto projekt obliguje  Miasto do przeprowadzenia konsultacji w przypadku, gdy pod wnioskiem podpisze się 1000 osób.

Nowoczesna chce, aby Rada Miasta Poznania zobowiązała się do przyjmowania co roku wieloletnich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi

– Miasto Poznań przyjmuje wyłącznie programy jednoroczne – twierdzi  Agnieszka Frąckowiak, członek zarządu Koła Poznań. –  W związku z czym nie ma możliwości aplikowania o granty na projekty kilkuletnie. Jest to postulat od dawna zgłaszany przez poznańskie organizacje pozarządowe. Z uwagi na liczne zadania, w szczególności z obszaru polityki społecznej i ochrony zdrowia, które co roku są powtarzane w kolejnych rocznych programach, zasadne jest uchwalenie wieloletniego programu, który efektywniej spożytkuje duży potencjał organizacji pozarządowych. Celem wieloletniego programu jest dalszy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Poznaniu oraz umożliwienie organizacjom pozarządowym, realizacji zadań publicznych, których rezultaty widoczne są poza okres krótszy niż rok. Istotne jest to, również ze względu na stały i ciągły charakter zadań publicznych, które skutkują usługami społecznymi realizowanymi na rzecz dobra wspólnego.

Działacze Nowoczesnej proponują, aby wybory do rad osiedli w Poznaniu odbyły się w tym samym dniu co wybory samorządowe.

– Głównym celem takiego działania jest zwiększenie frekwencji wyborczej do rad osiedli, nieprzekraczającej 10% średnio w skali Poznania – dodajeWojciech Chudy, członek Koła Poznań. – Mimo, iż rady osiedli od ponad dwóch dekad prężnie działają na rzecz swoich społeczności lokalnych, a ich kompetencje i znaczenie systematycznie wzrastają, nie przekłada się to na zwiększenie zainteresowania wyborczego. Nawet zmasowana kampania informacyjna w 2015 roku nie odniosła żadnego skutku w tym zakresie. Przeprowadzenie wyborów do rad osiedli razem z wyborami do rady miasta przyczyni się automatycznie do zwiększenia frekwencji do poziomu 35-40 %. Istnieje też uzasadnione przypuszczenie, że skumulowanie kampanii wyborczej do wyżej wymienionych organów w jednym czasie pozytywnie wpłynie na wzrost zainteresowania sprawami lokalnymi mieszkańców, co podniesie frekwencję wyborczą w wyborach samorządowych oraz zmniejszy koszty przeprowadzenia wyborów osiedlowych.

Dodaj komentarz