NARAMOWICE: Tramwaj jest ważniejszy niż droga


Jaka ma być ulica Nowa Naramowicka? Z jedną jezdnią czy z dwiema? Wciąż nie rozstrzygnięta jest decyzja, co do jej budowy.

Są społeczne głosy, by zbudowana została  ulica z jedną jezdnią oraz ścieżkami dla pieszych i rowerzystów, bo ten wariant zachęci mieszkańców do korzystania  z tramwajów; a – jak wiadomo – taka właśnie komunikacja szynowa ma być realizowana równocześnie z budową drogi w najbliższych  latach na Naramowicach. Wariant z dwiema jezdniami może natomiast zniechęcić do korzystania z komunikacji miejskiej, a zachęcić dojazdy samochodami po szerokiej arterii.
Koncepcja Nowej Naramowickiej z jezdniami oddzielonymi pasem powstała jeszcze w minionym dziesięcioleciu, za poprzednich władz miejskich. Rozważano wówczas rezygnację z budowy tramwaju, a skierowanie na Naramowice trolejbusów albo autobusów, jeżdżących po wydzielonym pasie jezdni.
Z projektu tego obecne władze Poznania zrezygnowały na rzecz priorytetowego tramwaju – wygodniejszego i niezależnego środka transportu miejskiego. Autobusy czy trolejbusy – jakie by one nie były: nowoczesne i pojemne czy nawet szybkie na wydzielonym pasie z napisem „bus”, i tak utknęłyby w korkach na ciasnych śródmiejskich ulicach Poznania.
Tramwaj poprowadzony ma być w sąsiedztwie ul. Nowej Naramowickiej aż do obwodnicy kolejowej. Trasa tramwaju (budowana w pierwszej kolejności) z pętli Wilczak realizowana ma być etapami: bez wyznaczenia pętli końcowej na Naramowicach.  Oznacza to, że poszczególne odcinki zakończone będą mijankami. Na trasę do Naramowic skierowane zostaną więc tramwaje dwukierunkowe. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu  już zamówiło w Modertransie, który wygrał przetarg na dostawę wagonów dla Poznania, 20 niskopodłogowych pojazdów Moderus Gamma. Te tramwaje (ich dostawa – wraz z 30 pojazdami jednokierunkowymi rozpocznie się latem przyszłego roku i potrwa do 2019) wraz z kursującymi już wagonami dwukierunkowymi Moderus Beta mają stanowić podstawę transportu szynowego na Naramowice.
Planuje się też poprowadzenie trasy tramwajowej z Wilczaka w kierunku południowym, wzdłuż ul. Szelągowskiej. Odcinek ten znacznie skróci przejazd tramwaju z Naramowic do centrum miasta, czyli do skrzyżowania ulic: Garbary z Solną. Dzięki temu jedna z linii naramowickich kursować więc będzie bezpośrednio w kierunku Starego Miasta, a druga w stronę Winograd, Kaponiery i Łazarza.
W miejscu, gdzie ul. Naramowicka krzyżuje się z ul. Lechicką (wiedzie nią krajowa droga nr 92) zbudowany zostanie nowy węzeł drogowy, m.in. również z bezkolizyjnym przejazdem dla tramwajów.
Realizacja tego węzła komunikacyjnego oraz przebudowa północnej nitki mostu Lecha i drogi nr 92 na tych odcinkach kosztować ma ponad 244 mln zł. Miasto otrzymało z Ministerstwa Rozwoju dofinasowanie (121 mln złotych), a pieniądze te pochodzą z rozdziału środków unijnych na inwestycje drogowe i transportowe.
Tekst i zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz