Meblowy świat przyjeżdża na zakupy do Poznania


Polska jest meblowym potentatem na rynkach europejskich, ale w żadnym kraju nie wypracowała sobie niekwestionowanej pozycji dostawcy numer 1. Sporo do zrobienia jest także poza Europą. Najbardziej perspektywiczne rynki to USA, Kanada i najbogatsze kraje Azji – wynika z analizy firmy InfoCredit, przeprowadzonej na zlecenie portalu Dźwigia Biznesu Międzynarodowych Targów Poznańskich, organizatora targów Meble Polska.

Arena Design, targi meblowe i wyposażenia wnętrz na MTP

Jesteśmy obecnie szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie. Z roku na rok umacniamy się w światowej czołówce. Według danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli produkcja polskich firm jest już warta 42,5 mld zł. To kolejny rekord. Według szacunków Izby polski eksport jest już wart 9,5 mld euro i wszystko wskazuje na to, że okrągła kwota 10 mld euro w tym roku zostanie przekroczona.

Polski eksport do tej pory skupiał się na rynkach europejskich. Głównymi odbiorcami polskich mebli są Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Według danych firmy InfoCredit za 2015 r. Niemcy kupują od nas meble za blisko 4 mld USD, Brytyjczycy za blisko 860 mln USD, a Francuzi za ponad 700 mln USD. Pierwszą piątkę naszych odbiorców uzupełniają Czechy (ponad 550 mln USD) i Holandia (516 mln USD). Coraz częściej jednak, szukając nowych rynków zbytu, patrzymy poza Unię Europejską. I słusznie, bo właśnie poza Europą otwierają się właśnie największe szanse dla polskich producentów.

Gdzie mamy rezerwy?

Polskie firmy najlepiej czują się na rynkach europejskich. Co ciekawe, na żadnym z nich nie mamy jednak statusu dostawcy numer 1. Nawet w Niemczech, gdzie nieznacznie przegrywamy z chińskimi firmami. Chiny mają 21,6 proc. udziału w niemieckim imporcie mebli, Polska 20,6 proc.

Polska jest także drugim dostawcą mebli do Czech i Szwecji. Na rynku brytyjskim, francuskim, holenderskim, włoskim i norweskim zajmujemy 4. miejsce, w Hiszpanii 5. W prawie wszystkich z wymienionych krajów, wartościowo dostawcą numer 1 są Chiny.

„Meble to jedna z najważniejszych grup naszego eksportu. Problem w tym, że  do tej pory nie wyrobiliśmy sobie polskiej marki. Nasze meble kupują głównie wielkie sieci zachodnich dystrybutorów i sprzedają je jako własne produkty. Mając wyrobioną markę łatwiej byłoby osiągnąć wyższe średnie ceny za polskie meble sprzedawane na świecie. To z kolei pozwoliłoby nam zwiększyć eksport wartościowo” – mówi Jerzy Wonka, dyrektor ds. rozwoju firmy InfoCredit, partnera serwisu Strefa Wystawcy. InfoCredit dostarcza analizy branżowe wystawcom MTP.

Gdzie możemy rosnąć szybciej?

USA to obecnie wartościowo nasz szósty rynek zbytu i zarazem jeden z najbardziej obiecujących. Sprzedaż do Stanów przekroczyła już 450 mln USD. Amerykanie wyprzedzają Szwedów, którzy kupują polskie meble za 440 mln USD, Hiszpanów (prawie 300 mln USD) i Włochów (275 mln USD). W pierwszej dziesiątce odbiorców – oprócz USA – próżno jednak szukać krajów spoza Europy. Tymczasem to właśnie Ameryka i Azja mogą być kierunkami decydującymi  w utrzymaniu tempa rozwoju produkcji i eksportu polskich mebli.

W czołówce rankingu najbardziej niedocenianych rynków zbytu dla polskich firm, przygotowanym przez firmę InfoCredit, znalazły się Stany Zjednoczone, Kanada, Chiny, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. USA rocznie importują meble za ponad 61 miliardów USD. Większość tego tortu zgarniają firmy z Chin. Ich eksport do USA jest wart prawie 31 mld USD, co oznacza, że Chiny kontrolują ponad połowę amerykańskiego importu. Tymczasem udział Polski w amerykańskim imporcie to zaledwie 0,75 proc. Daje to nam dopiero 11. miejsce wśród eksporterów mebli do USA. Jest więc o co walczyć.

Bardzo obiecująco wygląda także rynek kanadyjski. Ten kraj kupuje meble za prawie 9 mld USD rocznie – głównie z USA, Chin i Meksyku. Polskie meble w kanadyjskim imporcie to zaledwie 1,15 proc. Z kolei Chiny kupują meble za 3,2 mld USD – tylko 4,6 proc. tej kwoty płynie do Polski. Planując ekspansję zagraniczną warto też zwrócić uwagę na Arabię Saudyjską i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Te kraje importują meble za odpowiednio 2,7 i 2,3 mld USD, tymczasem udział polskich produktów w każdym z tych rynków to 2,3 proc.

—————————————————————————————————

Meblowy świat przyjeżdża na zakupy do Poznania

Hurtowi dystrybutorzy mebli z ponad 50 krajów przyjadą w marcu do Poznania, by wziąć udział w targach MEBLE POLSKA 2017. Te największe kontraktacje meblowe w Europie Środkowo-Wschodniej przyciągają co roku tłumy handlowców z całego świata zainteresowanych zakupem mebli z Polski i stanowią obecnie jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji eksportu. Po siedmiu latach od zmiany formuły na ściśle biznesową targi MEBLE POLSKA dołączyły do czołówki najważniejszych spotkań branży meblowej w Europie.

Swoją obecność na targach Meble Polska 2017, które odbędą się od 14 do 17 marca, zapowiedzieli przedstawiciele większości renomowanych grup zakupowych i sieci salonów meblowych ze wszystkich kontynentów. Poza dominującymi narodowościami zwiedzających, jak Niemcy, Brytyjczycy, Francuzi, Litwini, Czesi, Ukraińcy, Holendrzy czy Belgowie, wśród zarejestrowanych gości poznańskich kontraktacji meblowych są także wiodący przedstawiciele tak odległych rynków, jak Japonia, Chiny, Stany Zjednoczone, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Kazachstan. Tak liczna obecność zagranicznych handlowców na poznańskich targach jest wynikiem trwającej od kilku lat intensywnej kampanii promocyjnej i informacyjnej prowadzonej przez Międzynarodowe Targi Poznańskie na rynkach kluczowych dla eksportu polskich mebli. W efekcie tych działań co trzeci z ponad 20.000 profesjonalistów zwiedzających co roku poznańskie targi meblowe pochodzi z zagranicy. – Targi Meble Polska w ostatnich latach dokonały niewiarygodnego postępu. Dzisiaj mogą równać się z każdymi targami w Europie Zachodniej i stanowią prezentację polskiego przemysłu meblarskiego najwyższej klasy – mówi Dieter Hilpert, właściciel niemieckiej Grupy Bega – największego importera mebli z Polski (roczna wartość obrotu grupy przekracza miliard złotych).

Rekordowa edycja w XXI wieku

Jak podkreśla dyrektor Meble Polska Józef Szyszka, w marcu czeka nas najlepsza edycja tego wydarzenia w XXI wieku. Sukces targów w 2016 r. sprawił, że do udziału zgłosiło się tym razem wiele nowych firm, a spora część dotychczasowych wystawców zdecydowała się pokazać na targach jeszcze szerszy asortyment mebli niż dotychczas i zwiększyła w tym celu powierzchnię stoisk. Dla przykładu, firma Forte powiększyła rozmiar swojej ekspozycji aż trzykrotnie. Stoisko tego renomowanego producenta zajmie w Poznaniu w tym roku aż 900 mkw. Niemal dwukrotnie zwiększyły się także ekspozycje Fabryki Mebli Wójcik i Szynaka Meble. Po kilku latach przerwy do Poznania powraca Black Red White – stoisko BRW zajmie 1300 mkw i będzie największą ekspozycją na targach. Tradycyjnie wśród największych wystawców jest też Grupa IMS. Część ekspozycji prezentowana będzie w ramach zamkniętych przestrzeni (tzw. secret rooms) dostępnych wyłącznie dla kluczowych kupców, dysponujących największymi budżetami zakupowymi. Na targach MEBLE POLSKA 2017 będzie można zapoznać się z ofertą 300 firm i marek meblowych.

Tak jak w roku ubiegłym targom Meble Polska 2017 towarzyszyć będą Targi Wnętrz Home Decor o podobnym, kontraktacyjnym profilu oraz wydarzenie dedykowane wzornictwu przemysłowemu arena DESIGN, podczas której odbywają się wykłady światowych gwiazd wzornictwa i projektowania. Tym razem gośćmi specjalnymi areny Design będą Nipa Doshi i Jonathan Levien – założyciele hindusko-szkockiego studia Doshi Levien. Magazyn Elle Decor uznał ich za najlepszych designerów 2015 roku.

—————————————————————————————————

Targi Meble Polska to największe kontraktacje meblowe w Europie Środkowo-Wschodniej
i największa na świecie prezentacja oferty polskiego przemysłu meblowego. Od 2010 r. odbywają się w nowej ściśle biznesowej formule. Od tego czasu powierzchnia poznańskich targów meblowych zwiększyła się trzykrotnie, a liczba zwiedzających blisko czterokrotnie. Podczas edycji 2016 co trzeci zwiedzający pochodził z zagranicy.

  • termin: 14-17.03.2017
  • kupcy meblowi z ponad 50 krajów
  • 20.000 profesjonalnych zwiedzających
  • 45.000 mkw powierzchni ekspozycyjnej
  • 300 firm i marek.

 

 

Dodaj komentarz