Uwaga, tramwaje zmieniły trasę


Od 12 do 26 marca w Poznaniu remontowane będzie torowisko tramwajowe oraz wymieniona zostanie sieć napowietrzna w ulicy Mielżyńskiego.  W związku z tym zmienione będą trasy tramwajów linii 3, 4, 8 i 17. Te pierwsze skierowane zostaną objazdem – ulicą Podgórną i mostem Św. Rocha. Natomiast linia nr 17 ze Starołęki przez Górny Taras Rataj skrócona zostanie do Zawad. Na czas remontu trasę zmieni także linia 20, a jej tramwaje z Piątkowa pojadą na Ogrody.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plac Wielkopolski oraz Ostrów Tumski nie zostanie jednak pozbawiony tramwajów. W tym czasie jeździć będzie linia wahadłowa nr 28, która połączy wspomniane rejony miasta ze Śródką i Zawadami. Trasą tą po raz pierwszy w ruchu wahadłowym pojadą dwukierunkowe tramwaje częściowo niskopodłogowe Moderus Beta, które zakupiło poznańskie MPK. Sześć z dziesięciu takich pojazdów jeździ już na różnych liniach, m.in. 1, 9, 11 czy 16.

Poznański przewoźnik ma też jeszcze kilka starych, bo ponad czterdziestoletnich tramwajów dwukierunkowych, sprowadzonych z Niemiec. Są to wagony GT8ZR, popularne „helmuty”. Na przykład wykorzystywane były w ubiegłym roku do dwukierunkowej jazdy, m.in. podczas remontu torów w ul. Dąbrowskiego czy w ul. Kórnickiej. Tramwaje Moderus Beta są jednak od nich nowocześniejsze i w części środkowej członu – niskopodłogowe, przez to wygodniejsze dla pasażerów podczas wsiadania i wysiadania, np. z wózkiem czy większym bagażem.

Tramwaje dwukierunkowe. Powrót do przeszłości?

Jeszcze w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku większość taboru tramwajowego stanowiły wagony dwukierunkowe, z drzwiami po obu stronach pojazdu. Były to tramwaje typu N i 4N z doczepami z chorzowskiego Konstalu i gdańskiej Stoczni. Pojazdy te były użytkowane, bo nie wszędzie wówczas zbudowane były pętle tramwajowe. Na wspomnianym placu Wielkopolskim, czy ul. Polnej, ul. Bielniki (Łęgi Dębińskie) lub za rondem Rataje funkcjonowały końcówki właśnie formie mijanek. Takie tramwaje były więc potrzebne. Gdy w Poznaniu już w latach siedemdziesiątych istniały wyłącznie pętle, dwukierunkowe tramwaje N i 4N wraz z doczepami zaczęły być przebudowywane w jednokierunkowe. Sprowadzane w tym okresie szybkobieżne tramwaje 102N i 102Na, a następnie – od połowy lat siedemdziesiątych – wagony typu 105N i 105Na – były wyłącznie jednokierunkowe.

Teraz wraca moda na tramwaje dwukierunkowe. W Poznaniu na planowanej trasie do Naramowic nie ma być tradycyjnej pętli, a jedynie końcowy przystanek z mijanką. Te powstawać będą wraz z wydłużaniem trasy w kierunku północnej obwodnicy kolejowej.  Właśnie do takiej trasy planowany jest zakup m.in. 20 dwukierunkowych tramwajów (w 100 proc. niskopodłogowych) Moderus Gamma. Pierwsze mają być w przyszłym roku, a kilkuetapowa budowa trasy zaplanowana jest za dwa lata. Końcówki z mijankami funkcjonują również w Gdańsku, w Warszawie, we Wrocławiu , czy w Olsztynie, gdzie zbudowane w latach 2013-2015 od podstaw trasy tramwajowe są wyłącznie z takimi końcówkami i gdzie jeżdżą tylko tramwaje dwukierunkowe, nowoczesne, w stu procentach niskopodłogowe solarisy  „Tramino Olsztyn”.

Zwrotne i szybkie nakładki

Najnowsze poznańskie tramwaje dwukierunkowe Moderus Beta sprawdzą się więc na skonstruowanej końcówce (mijance) pl. Wielkopolskiego. Tam, w niedzielę zbudowana zostanie na torach nakładka, dzięki której tramwaje będą mogły wjechać na właściwy tor w drodze powrotnej. Nie będzie więc tam tradycyjnej pętli (choć taka – nieczynna – jest po wschodniej stronie placu, do której jednak trzeba by poprowadzić nowe łuki i zwrotnice, co zwiększyłoby koszty). Nakładki na torowiska po zachodniej stronie pl. Wielkopolskiego będą tymczasowe, czyli będą użyteczne podczas remontu torowiska na ul. Mielżyńskiego oraz przebudowy łuków z pl. Wielkopolskiego w ul. 23 Lutego.

Gdyby nie konieczny remont łuków we wspomnianym miejscu tramwaj wahadłowy pojechałby około 400 metrów dalej – do placu Cyryla Ratajskiego, gdzie również mogłyby zawracać dzięki nakładce wbudowanej w torowiska. Plac ten pozbawiony będzie więc tramwajów przez dwa tygodnie. Do nich jednak nie będzie daleko – odjeżdżają  z oddalonego o około 200 metrów pl. Wolności.

Budowa nakładki na tory na placu Wolności spowoduje, że w niedzielę, 12 marca, z tego miejsca do ronda Śródka kursować będą za tramwaj autobusy linii T-28, natomiast od poniedziałku pojadą już wspomniane dwukierunkowe tramwaje wahadłowe linii 28.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz