Coraz więcej niskopodłogowych tramwajów


W kwietniu 2017 r. prototypowy tramwaj Moderus Gamma zacznie wozić poznaniaków. Jednak od grudnia 2016 r. (po listopadowej prezentacji w Biskupicach, gdzie siedzibę ma producent tramwajów – Modertrans) spotkać można go na trasach tramwajowych. Są to przejazdy techniczne dla uzyskania homologacji, by mógł przewozić pasażerów.


Już teraz tramwaj ten swym nowoczesnym wyglądem budzi duże zainteresowanie. A jest ono tym większe, ponieważ wspomniana firma Modertrans wygrała ostatnio przetarg na dostawę 50 tramwajów (w tym 20 dwukierunkowych) dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego  w Poznaniu. Jednak prezentowana Gamma nie będzie dostarczona w tej liczbie dla poznaniaków. Będą to tramwaje trzyczłonowe i – co istotne – z ruchomymi wózkami, które mniej zużywają torowiska. Prototypowy, pięcioczłonowy tramwaj Gamma ma konstrukcję wózków podobną jak w przypadku jeżdżących od  14 lat – również pięcioczłonowych – wagonów Siemens Combino (jest ich 14) i od 6 lat pojazdów tej samej konstrukcji – Solaris Tramino (46 pojazdów, w tym jeden wypożyczony).  Tramwaje te, choć również nowoczesne, pojemne i niskopodłogowe należą też do cięższych wśród wagonów poznańskiego MPK. Ważą bez pasażerów: Combino ponad 32 tony, a Tramino około 42 tony. Ta ich spora waga oraz sztywne wózki mają wpływ na „żywotność” torowisk i rozjazdów.
Stąd nowe zakupy nowoczesnych wagonów z ruchomymi wózkami. Te mają również najnowsze tramwaje jedno- i dwukierunkowe Moderus Beta, a każdy pojazd tego typu waży ok.  35 ton. Poznańskie MPK ma ich już 40, w tym 6 dwukierunkowych. W tym roku mają być następne: 10 jednokierunkowych i  4 dwukierunkowe. Tramwaje te są jednak tylko w środkowym członie pojazdu niskopodłogowe (25 proc.). Kosztują jednak niemal dwa razy mniej niż w 100 proc. niskopodłogowe tramwaje. Stąd również i takie zakupy. Istotne jest bowiem to, by tramwaje – nawet z częściowo obniżoną podłogą, jeździły na wszystkich trasach. Kursowały tam, gdzie – ze względu na nienajlepszą jakość torowisk lub kręte trasy – właśnie one wypełniały lukę przewozową.
Już teraz – w weekendy i w święta- na poznańskie trasy wyjeżdżają niemal wyłącznie tramwaje niskopodłogowe. To właśnie dzięki dużym zakupom w ostatnich latach, zwłaszcza pojazdów Moderus Beta.
Po zakupach 50 tramwajów Moderus Gamma (pierwsze mają wyjechać na trasy latem przyszłego roku, a ostatnie w 2019 roku), poznańskie MPK będzie miało już 85 proc. wagonów niskopodłogowych i z częściowo obniżoną podłogą. A dwa – trzy lata później – po następnych zakupach mają być wszystkie takie tramwaje- zapowiada dyrekcja MPK.
Już teraz Poznań należy do czołówki miast z tramwajami, gdzie jest duża liczba pojazdów niskopodłogowych. Poznań ma ich 50 proc. Więcej jest w Gdańsku – ok. 80 proc., nie wspominając o Olsztynie, gdzie w całości otwartą w końcu 2015 r. trasę (11-kilometrowej długości) obsługuje 15 niskopodłogowych tramwajów Solarisa.
Andrzej Świątek
Zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz