Będzie większa strefa tempo 30 w śródmieściu Poznania


Z początkiem lata 2017 roku planowane jest w śródmieściu Poznania powiększenie strefy tempo 30.

Będzie to drugi etap wprowadzania uspokojonego ruchu komunikacyjnego. Obejmie on przylegający (do funkcjonującej już strefy w centrum miasta) północno-wschodni kwartał między ulicami: Garbary, Podgórną, al. Marcinkowskiego, Wolnicą i Małymi Garbarami.  Obowiązywać tam również będzie przejazd samochodami z prędkością maksymalną 30 km na godzinę. Ulica Paderewskiego zamieniona zostanie w deptak. Pozwoli to z placu Wolności na wygodne przejście na Stary Rynek.

We wspomnianym rejonie powstaną  tzw. kontra-pasy, czyli ścieżki dla rowerzystów. Będzie nowe przejście dla pieszych w rejonie dawnego koryta Warty. Zlikwidowana zostanie sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych na placu Bernardyńskim w rejonie ul. Za Bramką. Utworzone będą nowe stojaki dla rowerów.

Dyrekcja Zarządu Dróg Miejskich zapowiedziała konsultacje z mieszkańcami, stowarzyszeniami (m.in. radami osiedli, przedsiębiorcami, taksówkarzami, cyklistami). Ale nie tylko ZDM będzie można zgłaszać swoje uwagi i propozycje. Na przykład, 22 lutego, o godz. 17, w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta Poznania (pl. Kolegiacki) odbędzie się w tej sprawie spotkanie, na które poznański magistrat zaprasza mieszkańców zainteresowanych poszerzeniem strefy tempo 30. Podczas tych konsultacji będzie można zgłaszać uwagi, jak i propozycje do zaproponowanych rozwiązań w wyznaczonym rejonie. Natomiast, do 28 lutego poznaniacy będą mogli przesyłać swoje uwagi i propozycje w tej kwestii pocztą elektroniczną, pod adresem: strefa30@zdm.poznan.pl

Konsultacjami tymi urzędnicy chcą jeszcze bardziej nagłośnić czekające mieszkańców Poznania komunikacyjne zmiany w poszerzonej strefie, niż to było podczas wprowadzania strefy tempo 30 w ścisłym centrum miasta (między al.. Niepodległości, al. Marcinkowskiego, ul. Święty Marcin i ul. Solną). Wprowadzone tam zmiany i niewystarczająca ich informacja oraz popularyzacja – zwłaszcza wśród kierowców – spowodowały w ubiegłym roku spore zamieszanie w ruchu pojazdów. Kierowcy szukali nie tylko możliwości dogodnego przejazdu, ale też parkingów. Wyznaczone ścieżki dla rowerzystów też nie zawsze były poprowadzone w czytelny dla wszystkich użytkowników sposób.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Błędy jednak udało się naprawić i w ścisłym centrum priorytet teraz mają piesi, jak również rowerzyści i komunikacja publiczna. Utworzona strefa w centrum Poznania przyjęła się. Jest tam uspokojony ruch pojazdów, bezpiecznie można przejść przez jezdnię, co chwalą sobie głównie seniorzy. Nowa strefa tempa 30 – należy przypuszczać – również będzie miała cechy przyjaznego miasta.

Tekst, mapka i zdjęcie: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz