W Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisano dziś umowę dotyczącą współfinansowania Studium Wykonalności dla budowy trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód.
– Sama inwestycja, która będzie inwestycją wielosetmilionową, jak oczekujemy, znajdzie się w finansowaniu z pieniędzy unijnych, centralnych – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. – W przekonaniu, że jest to możliwe utwierdzają nas przeprowadzone rozmowy i ustalenia z beneficjentem, którym jest PKP PLK, ale też wiedza, że w tej perspektywie finansowej UE ponad 10 mld euro przeznaczonych jest na inwestycje infrastrukturalne na kolei. To są olbrzymie pieniądze, to jest ponad 50 mld złotych, i oczywiście są inwestycje już zaplanowane, które część tych pieniędzy pochłoną, natomiast pozostaje określony margines do wykorzystania przez tych, którzy są gotowi z określonymi propozycjami i projektami. I my zamierzamy się w to wpisać.
Stworzenie sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji poznańskiej ma być odpowiedzią na problemy wynikające z zakorkowanej sieci drogowej. Finalnym elementem tego procesu będzie powstanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, której pociągi będą docierać do miast położonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.
Możliwość realizacji tych założeń uwarunkowana jest odpowiednią przepustowością infrastruktury kolejowej Poznańskiego Węzła Kolejowego. Podstawowym elementem, niezbędnym dla zniesienia ograniczeń w tym względzie jest budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód. W tej sprawie, w ostatnich latach, toczyły się rozmowy zarówno z władzami Spółki PKP PLK, jak i z resortem infrastruktury. Temat pojawił się również przy okazji konsultacji społecznych dokumentów strategicznych związanych z planowaniem rozwoju infrastruktury kolejowej. Planowana inwestycja ma przyczynić się do rozwoju zrównoważonego systemu komunikacji publicznej w mieście i aglomeracji poznańskiej oraz do likwidacji wąskiego gardła w Korytarzu Transportowym Bałtyk – Adriatyk.
Przypomnijmy, że 10 października 2016 roku podpisano Porozumienie o współpracy, zawarte pomiędzy PKP PLK S.A., Miastem Poznań a Samorządem Województwa Wielkopolskiego dotyczące opracowania Studium Wykonalności i stworzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji zadania pn. „Budowa trzeciego toru na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód”.
Utworzony w wyniku tego porozumienia zespół określił zakres planowanego zadania, uwzględniający powiązanie budowy trzeciego toru z transportem publicznym na terenie Poznania i aglomeracji poznańskiej oraz likwidację kolizji komunikacyjnych.
Zawarta dziś umowa pozwoli na ogłoszenie przetargu nieograniczonego na wyłonienie wykonawcy studium wykonalności i raportu o oddziaływaniu na środowisko. Zakończenie dokumentacji przedprojektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest do końca 2018 roku. Wszyscy trzej sygnatariusze umowy będą partycypować w równych częściach w całkowitych kosztach powstania dokumentu, które mają się zamknąć w kwocie ok. 1,5 mln zł brutto.
Studium Wykonalności będzie miało charakter wielobranżowy, obejmując analizą takie zagadnienia jak: układy torowe, nawierzchnia, podtorze, sterowanie ruchem kolejowym, telekomunikacja i łączność, zasilanie elektroenergetyczne, sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, budynki i budowle, tabor, infrastruktura obsługi podróżnych, mała architektura peronowa, inżynieria ruchu. Szczególnie istotne będą aspekty środowiskowe, głównie w kontekście przeprawy przez Wartę i Cybinę. Dokument ma także zarysować perspektywę powstania jednego lub dwóch torów. Studium Wykonalności posłuży jako wsparcie w procesie decyzyjnym, określając mocne i słabe strony projektu oraz możliwości i zagrożenia z nim związane oraz zasoby, jakie będą niezbędne do realizacji projektu i ocenę szans jego powodzenia. Opracowany raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędną podstawą do dalszych prac dotyczących realizacji projektu z realizacją projektu.
Zdjęcia: Hieronim Dymalski