Myśli nowoczesnego Polaka


Premiera spektaklu „Myśli nowoczesnego Polaka. Roman Dmowski (nieautoryzowana biografia)” w reż. Grzegorza Laszuka, odbyła się 11 listopada w Malarni Teatru Polskiego w Poznaniu. Natomiast popremierowe pokazy zaplanowano na: 12, 13, 16 oraz 17 listopada, o g. 19.00.

„Myśli nowoczesnego Polaka. Roman Dmowski 8

To nie jest zwykłe przedstawienie teatralne. To mroczny musical. Przy akompaniamencie gitary, saksofonu i trąbek wystąpią przed Państwem: Roman Dmowski i Hannah Arendt. Ich biografie w rzeczywistości nigdy się nie przecięły. Do takiego egzotycznego spotkania mogło dojść tylko na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu!

Niespodziewanie z książki Romana Dmowskiego wyłania się obraz politycznej rzeczywistości. Wystarczy posłuchać przemówień prawicowych polityków aby dostrzec, że używają języka, którego autorem jest ojciec współczesnej prawicy. Język radykalny, pełen uprzedzeń i resentymentów, podkreślanie roli kościoła i polskości – to kalka z tekstów Dmowskiego.

Zanurzone w konkretnym kontekście politycznym rozważania dotyczące biografii Romana Dmowskiego, zamieniają się w znacznie szerzej sformułowane pytania o to, co skłoniło go do tworzenia nacjonalistycznej, antysemickiej i antydemokratycznej ideologii.

Czy osobista historia dzieciństwa autora „Myśli nowoczesnego Polaka” wywarła wpływ na jego postrzeganie świata?

Jak mogłoby wyglądać spotkanie Hannah Arendt – filozofki, myślicielki i Romana Dmowskiego –  antysemity i ideologa nacjonalizmu? Gdzie leżą źródła triumfu współczesnej prawicy?

Zadając sobie te i inne pytania twórcy stworzyli intensywny, nasycony kontrowersjami musical, w którym myśli nie krępują się żadnymi względami.

Występują: Monika Roszko, Anna Wojnarowska (gościnnie), Jakub Papuga, Paweł Siwiak

Reżyseria: Grzegorz Laszuk

tekst i dramaturgia: Anna Wojnarowska, Grzegorz Laszuk

muzyka: Bartek Rączkowski i zespół aktorski

ruch sceniczny: Weronika Pelczyńska

wideo: Magdalena Mosiewicz, Adrian Cognac

reżyseria świateł: Karolina Gębska

kostiumy: Ewelina Ciuchta

kierownik produkcji: Andrzej Szwaczyk

inspicjent: Magdalena Matusewicz.

Fot. Dariusz Ozdoba

1 komentarz

  1. Maria pisze:

    Podczas spektakli jest za głośno, za dużo stroboskopów, psychodeliczna akcja, przygnębiające dźwięki, mało śmiesznych scen, pesymizm i dźwięki drażniące słuch. Totalny abstrakt – w mojej ocenie przerost formy nad treścią

Dodaj komentarz