Kolejny przetarg na nowe tramwaje


O kolejne 50 niskopodłogowych tramwajów wzbogaci się Poznań. Wagony mają być dostarczone w ciągu 30 miesięcy od producenta, który wygra przetarg. 

 

Wiadomość tę podało Miejskie Przedsiębiorstwo w Komunikacyjne w Poznaniu i wybrało na to dobry moment: w przeddzień Światowego Dnia bez Samochodu, popularyzującego komunikację publiczną i zachęcającego kierowców do przesiadania się z samochodów tramwajów i autobusów.

Informacja o nowym przetargu na tramwaje to bardzo dobra wiadomość. Pokazuje, że miasto stawia na rozwój nowoczesnej komunikacji. Z końcem sierpnia br. Poznań wzbogacił się – z poprzedniego przetargu – o cztery z dwudziestu (z opcją o kolejne 10 pojazdów) zamówionych tramwajów jednokierunkowych. Są nimi Moderusy Beta – wagony częściowo niskopodłogowe oraz klimatyzowane. Do tego w najbliższych miesiącach zakupionych będzie 10 tramwajów dwukierunkowych tej marki. Zastąpią one najstarsze wagony niemieckie typu GT-8 oraz polskie 105Na (z chorzowskiego Konstalu).

Nie wiadomo, który z producentów przystąpi do ogłoszonego właśnie przetargu. Konkurencja z pewnością jest duża; choćby tylko wśród polskich producentów tramwajów: Solaris, Pesa, Newag, Modertrans, a także FPS „Cegielski”.

O wyborze decydować będą: cena (80%), udział niskiej podłogi (7%), pojemność tramwaju (3%), maksymalny nacisk na oś (3%), rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych (3%), szerokość przejścia wewnątrz pojazdu (2%), warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej, w tym naprawy powypadkowe (2%). Zamówione tramwaje mają być niskopodłogowe, wieloczłonowe, o długości od 30,4 do 32,5 metrów. Producent tramwajów będzie też musiał dostarczyć specjalistyczne wyposażenie do serwisowania tramwajów w zajezdni.

Termin składania ofert upływa 28 października 2016 roku, a wykonawca będzie miał 30 miesięcy (od podpisania umowy) na realizację zamówienia.

W zasobach poznańskiego MPK, które liczy 222 tramwaje, niemal co drugi jest wagonem niskopodłogowym; wśród nich jest 46 tramwajów tramino (w tym 1 wypożyczony od Solarisa), 14 combino, 14 tatr i 28 bet.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

 

 

Dodaj komentarz