Plac Wielkopolski – czy potrzebuje zmian?


Jak miałby wyglądać plac Wielkopolski, czy jego funkcje powinny być zmienione, czy też  pozostawione w obecnym kształcie? Nad tym dyskutowali ostatnio radni z Komisji Polityki Przestrzennej miasta Poznania.

Wizje sprowadzają się między innymi do zbudowania tam pod płytą podziemnego parkingu. Uporządkowany miałby zostać także plac targowy i zlikwidowane… torowisko tramwajowe. Projekt jest więc kontrowersyjny. Budzi niepokój handlujących tam właścicieli kramów, jak też osób dojeżdżających tramwajami do tego miejsca bliskiego poznańskiej starówce. Według urbanistów tramwaj miałby pojechać z placu Cyryla Ratajskiego przez ulicę Młyńską i Solną w stronę Małych Garbar.

Jeśli wizja nowej koncepcji zagospodarowania jest, to na te duże zmiany nie ma w  miejskim budżecie pieniędzy. Ponadto do budowy podziemnego parkingu potrzebny jest inwestor, który wyłoży środki na realizację tego przedsięwzięcia. Dla niego musi być to opłacalne.

Wydaje się więc, że mimo dyskusji radnych i urbanistów nad tym miejscem, nieprędko zmieni ono swój wygląd, zwłaszcza że plac Wielkopolski rewitalizowany był w ostatnich latach. W jego północnej części zbudowany został skwer, targowisko też zostało uporządkowane, a  pasażerowie do tramwajów mogą wchodzić z nowych, podwyższonych przystanków. Oprócz tego przed „Euro 2012” zmodernizowana została trasa tramwajowa w ulicy 23 Lutego (na odcinku od placu Cyryla Ratajskiego do al. Marcinkowskiego). Przebudowa według nowej koncepcji byłaby więc marnotrawstwem środków włożonych w ostatnich latach w rewitalizację tego ciekawego zakątka Poznania. Miejsca, nad którym także w nowym kształcie góruje Zamek Przemysła.

Historia. Plac Wielkopolski (dawniej plac Sapieżyński, bo przed trzystu laty teren ten należał do rodu Sapiehów) był centrum przedmieścia Glinki. Przed trzema wiekami istniała tam strzelnica bractwa kurkowego. Do lat siedemdziesiątych XIX wieku znajdował się w jej południowej części staw utworzony w wyniku spiętrzenia strugi Bogdanki. Plac w tym czasie był zabudowywany, wytyczona została  też późniejsza ul. 23 Lutego. W 1945 r. budynki wokół placu – w wyniku działań wojennych – zostały niemalże całkowicie zniszczone. W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku miejsce to  zabudowane zostało domami  charakterystycznymi dla architektury socrealizmu. Na placu Wielkopolskim do 1977 roku kończyły bieg tramwaje linii 16 i 17 (zanim nie wydłużono trasy w stronę Śródki). W jego wschodniej części zachowały się tory mijanki. Są one ostatnim świadectwem dawnej końcówki trasy tramwajowej.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz