17 listopada 2012 r., zaraz po spektaklu „Dyskretny urok burżuazji” w reż. Marcina Libera w Teatrze Nowym, odbędzie się uroczystość wręczenia Srebrnej Maski za sezon 2011/2012.
Srebrna Maska to plebiscyt Stowarzyszenia Loża Patronów na najlepszego aktora sezonu w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. W tym roku nagroda zostanie wręczona po raz 19. Pierwszą w historii Srebrną Maskę otrzymał w 1994 r. Mirosław Kropielnicki za tytułową rolę w „Słudze dwóch panów” Carlo Goldoniego w reżyserii Romana Kordzińskiego.
NOMINOWANI DO NAGRODY SREBRNEJ MASKI ZA SEZON 2011/2012:
TADEUSZ DRZEWIECKI
w spektaklu „Biały szejk” za role: Marcacciego, Mambroniego, Bagażowego, Boya Hotelowego, Komisarza, Księdza, Robotnika
GRZEGORZ GOŁASZEWSKI
w spektaklu „Obsługiwałem angielskiego króla” za rolę Jana Dziecię II
EDYTA ŁUKASZEWSKA
w spektaklu „Turyści” za rolę Popielatej Blondynki
MIROSŁAW KROPIELNICKI
w spektaklu „Poper” za rolę Popera
MATEUSZ ŁAWRYNOWICZ
w spektaklu „Dwunastu gniewnych ludzi” za rolę Przysięgłego nr 8
ANTONINA CHOROSZY
w spektaklu „PEEPshow” za rolę Ciemnej Damy
MICHAŁ GRUDZIŃSKI
w spektaklu „PEEPshow” za rolę Misia
Dotychczasowi laureaci Srebrnych Masek
• Srebrna Maska 2011
BOŻENA BOROWSKA-KROPIELNICKA
za tytułową rolę w Mary Stuart w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego
• Srebrna Maska 2010
RADOSŁAW ELIS
za role: sędziego Maxa w W sobotę o ósmej Hanocha Levina w reżyserii Mariusza Puchalskiego, adwokata Moona w Lobotomobilu Janusza Wiśniewskiego.
• Srebrna Maska 2009
CEZARY ŁUKASZEWICZ
za rolę Sganarela w Don Juanie Moliera w reżyserii Aleksandra Kaniewskiego.
• Srebrna Maska 2008
SŁAWA KWAŚNIEWSKA
za rolę Cecily Robson w Kwartecie Ronalda Harwooda w reżyserii Mariusza Puchalskiego.
• Srebrna Maska 2007
MARIUSZ PUCHALSKI
za rolę Poloniusa w Hamlecie Williama Shakespeare’a w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza.
• Srebrna Maska 2006
SŁAWA KWAŚNIEWSKA
za rolę Króla Basilia w Życie jest snem Pedro Calderóna de la Barca w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego.
• Srebrna Maska 2005
MIROSŁAW KROPIELNICKI
za rolę Mefistofelesa w Fauście Johanna Wolfganga von Goethego w reżyserii Janusza Wiśniewskiego.
• Srebrna Maska 2004
WITOLD DĘBICKI
za rolę tytułową w Królu Ryszardzie III Williama Shakespeare’a w reżyserii Janusza Wiśniewskiego oraz Johanna
Sebastiana Bacha w Kolacji na cztery ręce Paula Barza w reżyserii Olafa Lubaszenki.
• Srebrna Maska 2003
TADEUSZ DRZEWIECKI
za rolę Selsdona Mowbray’a w Czego nie widać Michaela Frayna w reżyserii Eugeniusza Korina.
• Srebrna Maska 2002
MICHAŁ GRUDZIŃSKI
za rolę Króla Berengera I w Król umiera, czyli Ceremonie Eugène’a Ionesco w reżyserii Tadeusza Bradeckiego.
• Srebrna Maska 2001
DANIELA POPŁAWSKA
za rolę Maureen Folan w Królowej piękności z Leenane Martina McDonagha w reżyserii Roberta Glińskiego.
• Srebrna Maska 2000
MARIUSZ SABINIEWICZ
za role: Hrabiego Wacława w przedstawieniu Fredro dla dorosłych według męża i żony oraz Porfirego w Snach według Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego, obie sztuki w reżyserii Eugeniusza Korina.
• Srebrna Maska 1999
GRAŻYNA KORIN
za rolę Żony w Crocodilii czyli czymś niesamowitym Eugeniusza Korina według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Eugeniusza Korina.
• Srebrna Maska 1998
KAJA NOGAJÓWNA
za rolę Jasmine w Alpejskich zorzach Petera Turriniego w reżyserii Piotra Chołodzińskiego
oraz
MIROSŁAW KROPIELNICKI
za cztery role w Maszynie do liczenia Elmera Rice’a w reżyserii Eugeniusza Korina i trzy role w Paradach Jana Potockiego w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego.
• Srebrna Maska 1997
ALEKSANDER MACHALICA
za role: Aligiera w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego, Camilla w Zimowej opowieści Williama Shakespeare’a w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego oraz za monodram Ojciec według Antona Czechowa.
• Srebrna Maska 1996
ANTONINA CHOROSZY
za rolę Maszy w Czajce Antona Czechowa w reżyserii Eugeniusza Korina
• Srebrna Maska 1995
DANIELA POPŁAWSKA
za rolę Betsy w Kuglarzach i wisielcach Jacka Kaczmarskiego w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego.
• Srebrna Maska 1994
MIROSŁAW KROPIELNICKI
za tytułową rolę w Słudze dwóch panów Carlo Goldoniego w reżyserii Romana Kordzińskiego
Fot. Teatr Nowy/Andrzej Mann