Wracają parowozy, dziś podpisano umowę


Dziś  podpisano umowę w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn.

Parowozy 09

Sygnatariuszami umowy są: Marek Woźniak – marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak – wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Janusz Frąckowiak – starosta wolsztyński, Piotr Krajewski – wicestarosta wolsztyński, Wojciech Lis – burmistrz Wolsztyna oraz Maciej Libiszewski – prezes Zarządu PKP Cargo S.A.

– To bardzo ważne przedsięwzięcie dla Wielkopolski. Ruch społeczny Parowozownia Wolsztyn ma licznych fanów na całym świecie – powiedział  Marek Woźniak. – Trudno się dziwić, bo to wspaniałe dziedzictwo kultury technicznej i kultury w ogóle. Chcemy je zachować, pielęgnować i rozwijać. Przed nowo powstałą instytucją stoi konkretny cel – pozyskanie jak największej liczby pasażerów dla przewozów i rozwijanie swojej turystycznej oferty. W tej formule Parowozownia ma otwartą drogę do pozyskiwania dotacji np. na remonty obiektów muzealnych, choćby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy z puli środków unijnych. My dziś, w gronie czterech podmiotów zapewniamy wkład w postaci  solidarnych dotacji, na start. Liczymy na to, że ta instytucja będzie dynamicznie działała, nie generując dla nas dodatkowych kosztów.

– To fenomen, że pomimo zmian podyktowanych podstępem technicznym, poza utrzymaniem zabytkowej substancji prowadzimy także regularny ruch kolejowy – dodał wicemarszałek Wojciech Jankowiak. –  Ten jednak będzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na rzecz pozyskiwania przez nową instytucję pasażerów ruchu turystycznego. Liczymy na samodzielność finansową tego podmiotu, deklarując 1 kosztów jego utrzymania do 2027 roku.

Głównym zadaniem powołanej instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn będzie działalność turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie oraz prowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozów pasażerskich zabytkowym taborem z lokomotywą. Działalność obejmie również funkcjonowanie części ekspozycyjnej skansenu. „Parowozownia Wolsztyn” ma przyczynić się do aktywizacji życia kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji i wzmocnienia wizerunku województwa wielkopolskiego jako regionu o dużej atrakcyjności turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie się także atrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju zawodowego mieszkańców.  Zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, współorganizatorzy parowozowni zapewnią jej środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym działalność jest prowadzona.  Środki na prowadzenie działalności, ustalone corocznie w planie finansowym przez Parowozownię, będą zapewniane przez strony w równych proporcjach – po 25 %. W celu umożliwienia rozpoczęcia działalności przez Parowozownię każda ze stron umowy przekaże Parowozowni w tym roku środki finansowe w kwocie po 375 tys. zł. PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy, przekaże należące do parowozowni nieruchomości  i środki ruchome – w tym 32 lokomotywy parowe.  Umowa została zawarta na czas nieoznaczony, jednak może zostać wypowiedziana przez każdą ze Stron dopiero po dniu 1 stycznia 2027 r.

– Dla nas to najlepsza forma reklamy – ta kolej z początku XIX wieku jest wciąż żywa – mówił  Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – To świadectwo i najlepsza lekcja historii zorganizowana z myślą o naszych dzieciach, popularyzująca transport kolejowy, który jest najbezpieczniejszą formą przemieszczania się na świecie”.

Przypomnijmy, w Wolsztynie znajduje się zabytkowa, ośmiostanowiskowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1908 roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, a także nadal używane maszyny i urządzenia oraz muzeum ukazujące historię węzła i parowozowni. Ekspozycję uzupełnia zbiór sprzętu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku. W Wolsztynie można  podziwiać  m.in. parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957, produkcji Zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia kolekcja dwu – i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 – 1930 oraz różnego rodzaju tabor specjalny – pług odśnieżny z 1883 r,. parowóz bezogniowy z 1912 r., a także dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 roku.

Dodaj komentarz