Kłopoty z dojazdami na Winogrady


Od dzisiaj (18 kwietnia) nie jeżdżą  i przez około dwa miesiące nie kursować będą tramwaje na Winiary (do pętli na ulicy Piątkowskiej) oraz na Winogrady (do pętli Serbska i Wilczak). Wszystko z powodu remontów wiaduktu, torów, trakcji i niektórych przystanków. Zamiast tramwajów linii: 3, 4, 9, 10 i 11 na trasy w tych rejonach wyjechały autobusy: T-9 i T-10.

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trasa autobusu T-10 do korekty?

O ile trasa tej pierwszej – z wymienionych –  zastępczej linii autobusowej nie wywołuje uwag, to drugiej już tak. Z pętli przy ul. Połabskiej linia T-10 objeżdża bowiem w jednym tylko kierunku osiedla winogradzkie i nie dojeżdża – tak jak T-9 –do „Teatralki. Mieszkańcy Winograd muszą więc przesiadać się z autobusu T-10 do tramwaju (PST) na stacji Słowiańska. Jadąc do centrum muszą zatem objechać całe Winogrady, by przesiąść się do tramwaju.  Wprawdzie z tego rejonu jeżdżą autobusy linii: 68, 69, 71, 82 czy 90, to jednak jest to za mała liczba linii autobusowych na tak dużą skalę przewozów pasażerskich z tak dużego osiedla. Nie wszystkie te autobusy dojeżdżają też w rejon „Teatralki” –największego w Poznaniu węzła komunikacyjnego. Nic więc dziwnego, że przebieg linii T-10 wyznaczony przez Zarząd Transportu Miejskiego spotkał się z krytyką – zwłaszcza mieszkańców osiedli winogradzkich.

Mamy więc propozycję: jeśli już takim problemem (ze względu na prace torowe czy uliczne korki) jest skierowanie linii T-10 do „Teatralki”, to może przedłużyć jej trasę do stacji PST Solidarności – i to zarówno od strony pętli Połabska, jak i w odwrotnym kierunku, czyli tak by autobusy linii T-10 w dwóch kierunkach kursowały wokół Winograd.  Znacznie ułatwiony byłby dojazd mieszkańcom do stacji PST od strony al. Solidarności, gdzie zlokalizowane są także osiedla Winogradzkie. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby – tak jak liniaT-9 – i autobusy T-10 kursowały do „Teatralki”. Warto wprowadzić tę istotną zmianę, bo przecież Winogrady odcięte zostały od tramwajów na blisko dwa miesiące.

Franowo w sobotę bez tramwajów

Ale to nie koniec komunikacyjnych utrudnień w Poznaniu. 23 kwietnia (w sobotę), z powodu prac konserwacyjnych w tunelu tramwajowym na trasie do Franowa w godzinach od 7 do 14 zmienione będą trasy linii: 1, 16 i 18. Tramwaje nie kursować będą do pętli na Franowie, a pojadą zastępczymi trasami (szczegóły na końcu). Zastanawia jednak fakt przeprowadzania prac konserwatorskich w ciągu dnia, a nie nocą (w godzinach od 24 do 5), kiedy tramwaje do Franowa nie kursują.

23 kwietnia odcięta od tramwajów będzie więc kolejna pętla (nie mówiąc już o znajdującej się tam największej w mieście zajezdni tramwajowej). Tego dnia zmienione więc będzie miało trasy już 14 (na 20 kursujących) linii tramwajowych w Poznaniu! Poznaniacy nie pamiętają tych czasów, kiedy tramwaje wszystkich linii miały swoje stałe trasy.

I nic nie zapowiada, że do tego pierwotnego stanu się powróci, ponieważ w tym roku czekają poznaniaków kolejne utrudnienia komunikacyjne (z powodu remontu torów i modernizacji trakcji) na innych trasach tramwajowych. Kilkanaście dni temu „odczuwali” to mieszkańcy Grunwaldu, Junikowa i Plewisk, teraz mają  – wspomniane już kłopoty komunikacyjne – poznaniacy mieszkający na Winiarach i Winogradach, a w kolejnych miesiącach – mieszkańcy innych osiedli. Tak będzie np. latem na PST, jak też w ul. Królowej Jadwigi czy na trasie kórnickiej.

Taka intensyfikacja prac jest konsekwencją mniejszych nakładów na remonty w poprzednich latach.

– Na finansowanie prac remontowo-modernizacyjnych torów i trakcji tramwajowej w 2016 roku przeznaczona została w tym roku rekordowa kwota 22 mln zł. Dwa lata temu było to około 3 mln zł, natomiast w roku ubiegłym 18,9 mln zł. Liczby te pokazują nowe podejście władz miasta do infrastruktury tramwajowej – poinformował Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM w Poznaniu.

A przecież trasy tramwajowe – choćby dla bezpieczeństwa i jakości przewozów – trzeba modernizować. Stąd te ciągłe zmiany w kursowaniu tramwajów.

Winogrady i Winiary bez tramwajów: – czytaj także tutaj kliknij

Andrzej Świątek

Zdjęcia: Andrzej Świątek

 

 

KOMUNIKAT  ZTM

W związku z koniecznością przeprowadzenia prac konserwacyjnych na trasie na Franowo, w dniu 23 kwietnia (sobota) w godz. 7.00-14.00 nie będzie możliwy dojazd tramwajami do pętli. Zmienią się trasy linii tramwajowych nr 1, 16 i 18 oraz linii autobusowych nr 54 i 512, uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T1.
W sobotę, 23 kwietnia przez siedem godzin nie będzie możliwy dojazd tramwajami na Franowo. Ma to związek z koniecznością przeprowadzenia prac konserwacyjnych systemu przeciwpożarowego w tunelu na trasie na Franowo. Tego dnia, w godzinach od 7.00 do 14.00 pojazdy linii nr 1, 16, 18 będą kursować następującymi trasami:

Linia nr 1:

JUNIKOWO -… – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Trasa Kórnicka – Jana Pawła II – ZAWADY
Linia nr 16:

  1. SOBIESKIEGO – … – Trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – STOMIL

Linia nr 18:

RYNEK JEŻYCKI – … – Trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA

Aby ułatwić pasażerom podróże w rejonie Chartowo-Franowo uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T1 (pojazdy na tej linii będą kursować co około 10 minut).

Linia T1:

SZWEDZKA – Szwajcarska – Kurlandzka – PIAŚNICKA – Chartowo – Kurlandzka – Szwajcarska – SZWEDZKA.

 

W tym samym czasie zmienione zostaną trasy dwóch linii autobusowych – nr 54 oraz 512:

Linia nr 54:

SPŁAWIE – …- Krzywoustego – Wiatraczna – Kurlandzka – Piaśnicka – Chartowo – Kurlandzka – Szwajcarska – FRANOWO

 

Linia nr 512:

FRANOWO – Szwajcarska – Kurlandzka – Chartowo – Piaśnicka – Kurlandzka – Wiatraczna – Krzywoustego – … – BORÓWIEC

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz