Czy można budować wizerunek dzięki filmom reklamowym?


Obraz pokazywany w telewizji w ciągu kilkunastu ostatnich lat uległ diametralnej zmianie. Nie chodzi tylko o jego jakość, ale również sposób przekazu, wartości na których się opiera oraz swojego rodzaju dosłowność. Metaforyczność, głębia reklam, a nawet ambitny scenariusz to teraz cechy, która nie zniechęcają i każą przełączyć kanał, a przytrzymują widza przy ekranie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Filmy reklamowe rozwiniętych korporacji międzynarodowych przypominają czasami naprawdę udane krótkometrażówki. Reklama staje się sztuką, a jej tworzenie – zajęciem wymagającym ogromnej wiedzy, doświadczenia, kreatywności i zaangażowania.

Reklama jako część stylu życia

Każdy twórca reklam oraz potencjalny reklamodawca chciałby, aby jego przekaz pozostał jak najdłużej w umyśle odbiorców. Od lat psychologowie reklamy przypatrują się skutecznym mechanizmom perswazji. Wśród zachowań nabywczych konsumentów możemy wyróżnić te racjonalne, które rządzą się względami typowo ekonomicznymi i przewidywalnymi. Jest jednak jeszcze jedna grupa zachowań, tzw. irracjonalne. W tej sferze znajdują się różnego rodzaju emocje, nieuświadomione potrzeby, impulsy itp. (1), to właśnie głównie na nich bazują reklamy wizualne.
Dobra reklama to przede wszystkim informacja odpowiednio dobrana do grupy docelowej. Oznaką „trafionej” reklamy jest jej zapamiętanie, pozytywne skojarzenia, dobre nastawienie do marki, a nawet – powtarzanie usłyszanych haseł w towarzystwie przyjaciół. Coraz częściej reklama staje się nośnikiem komunikatów. Hasła, powtarzane z ust do ust, wchodzą na stałe do sloganu młodych ludzi. Postacie z reklam stają się kultem uwielbienia, a profile społecznościowe roją się od ich fanów. Traktowanie filmów reklamowych jako odrębnego gatunku filmowego, wartego uwagi to zupełnie nowa era w dziedzinie marketingu. Należy ją tylko odpowiedni wykorzystywać.

Piosenka jest dobra na wszystko

Nic tak nie wpada w ucho, jak dobrze skomponowana piosenka lub melodia. Nierzadko korzysta się także z dotychczasowych utworów, przerabiając je na potrzeby marki (2). Coraz częściej w nowoczesnych reklamach pojawiają się jingle, łączące nazwę marki lub produktu z prostymi dźwiękami. W ten sposób potencjalny klient z łatwością przypomni sobie nazwę leku na kaszel, a widząc nazwę supermarketu – z chęcią się przy nim zatrzyma.

Kreatywność – ten sam przekaz, ale inny obraz

Przekaz reklamowy od lat jest wciąż ten sam – to, co prezentujemy jest dobre, warto to mieć. Jak przekazać to kreatywnie i oryginalnie? Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy? W cechach, które przypisuje się udanej reklamie, utrwalającej markę i produkt w umyśle klienta, takich jak zrozumiałość, zwięzłość, aktualność (1), warto podkreślić aspekt oryginalności. Tutaj jednak równie istotne jest dopasowanie ją do rodzaju reklamy. Zwróćmy uwagę, że proszki do prania reklamowane są wciąż w ten sam sposób, na zasadzie przekazu: brudne pranie – czyste i białe pranie. Inaczej jest w przypadku usług telekomunikacyjnych, ubezpieczeń na życie, usług bankowych. Są to marki, które mocno inwestują w reklamę wizerunkową tworząc swojego rodzaju film reklamowy – korporacyjny. W ten sposób tworzy się obraz firmy godnej zaufania, stabilnej, uczciwej. Coraz częściej reklamy bazują również na emocjach odbiorców. Produkty finansowe wiąże się z rodziną, a telekomunikacyjne – z przyjaciółmi.

Czy reklama wpływa na wizerunek marki?

Nie bez przyczyny reklama w telewizji wciąż się rozwija. Wizerunek marki zależy w dużej mierze od tego, czy jest on komunikowany w telewizji. Aktualnie głównym celem kampanii jest przekaz oparty na najważniejszych, największych wartościach marki, emocjonujący i poruszający, wchodzący w życie potencjalnego odbiorcy, stający się częścią jego świata (3). Osiągnięcie tych celów jest niemal gwarancją sukcesu w prowadzonych działaniach.

Dodaj komentarz