Gdy tramwaje zaczęły omijać śródmieście Poznania


Równe 60 lat temu na ukończeniu była trasa tramwajowa w ul. Królowej Jadwigi (ówczesnej Marchlewskiego) – na odcinku od ul. Półwiejskiej do Strzeleckiej. 1 listopada pojechały tam tramwaje linii 14 z pętli przy ul. Palacza przez Głogowską, most Dworcowy, Rynek Wildecki do Rataj i dalej do Starołęki (pętla Stomil). Zbudowany odcinek był pierwszym etapem realizowanej wówczas trasy tramwajowej całkowicie omijającej centrum miasta od jej południowej strony. Połączyć on miał bezpośrednio okolice dworca kolejowego i autobusowego z Ratajami i Starołęką.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Realizacja tej arterii wyprzedzała o dekadę plany budowy dużego osiedla mieszkaniowego na Ratajach. Wówczas tramwaje jeździły tam do podpoznańskich przedmieść, przypominających bardziej charakter wiejskiej zabudowy. Ale tramwaje dowoziły też poznaniaków w rejon już uprzemysłowionej Starołęki. Stąd tramwaje linii 13 i 14 (bo takie tam z początku kursowały) zwłaszcza w dni powszednie przewoziły wielu pasażerów. Dojazd dla nich do Rataj i Starołęki i odwrotnie – do Dworca Głównego i Łazarza (w przypadku linii 14, bo „trzynastka” kursowała nadal bez zmian – do centrum miasta i dalej w kierunku Junikowa) jeszcze bardziej się skrócił. A to za sprawą oddania do ruchu w maju 1957 roku drugiego odcinka dwujezdniowej drogi i trasy tramwajowej wzdłuż ul. Marchlewskiego – od ul. Półwiejskiej do dworca autobusowego przy ul. Gwardii Ludowej (dziś Wierzbięcice).

Trasa wzdłuż ul. Marchlewskiego (z przejazdem przez most nad Wartą, zbudowanym w 1952 r.) okazała się komunikacyjnym „strzałem w dziesiątkę”. Z następnymi latami spory ciężar przewozów tramwajami przeniósł się i na tę trasę. „Czternastka” stała się popularną linią, a ponieważ tory na odcinku od Starołęki aż do ul. Towarowej ułożone były obok jezdni, to właśnie tam skierowane były z początkiem lat 70. ubiegłego wieku pierwsze w Poznaniu tramwaje szybkobieżne 102N i 102Na. Kursowały one wówczas na linii 6 i właśnie 14.

Dziś trasa przez most Dworcowy, wzdłuż ul. Matyi i Królowej Jadwigi, czyli aż od Dworca Głównego i MTP po rondo Rataje (i dalej w kierunku Franowa i Krzesin, z rozwidleniem południowym do Starołęki i północnym do Śródki) – jest jedną z najbardziej obciążonych komunikacyjnych szlaków Poznania. I choć od prawie dwóch dekad nie jeździ tam „czternastka” (od otwarcia PST jeździ na trasie Górczyn – Piątkowo), to ul. Królowej Jadwigi kursują tramwaje kilku linii: 2, 3, 6, 9, 12, 18. Ostatnio dołączyła do nich „dwudziestka”, która z centrum miasta przez ul. Strzelecką jedzie przez most Królowej Jadwigi do Rataj, gdzie przez ul. Kórnicką powraca do centrum i dalej do Piątkowa.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz