Dziś na PST wróciły tramwaje


Dzisiaj na PST przywrócono komunikację tramwajową.

 tramwaj -linia20

Remont sieci trakcyjnej na PST był absolutnie konieczny, bo takich prac nie wykonywano od chwili uruchomienia trasy, czyli od 18 lat. Zaplanowano je na okres wakacyjny, kiedy z tej trasy korzysta najmniej pasażerów. Oczywiście niedogodności związane z wykonywanym remontem były dla nich odczuwalne, bo zamiast tramwaju mieli do dyspozycji autobusową komunikację zastępczą. Trudno jednak o bardziej sprzyjającą porę roku do przeprowadzenia remontu.

– Gruntowny remont sieci trakcyjnej na PST dotyczył 8 kilometrów toru pojedynczego – mówi Łukasz Soszyński, kierownik Wydziału Utrzymania Sieci i Stacji. – Wymieniliśmy drut jezdny, liny nośne, linki pionowe, osprzęt sieciowy i wymalowaliśmy słupy trakcyjne zgodnie z obowiązującą kolorystyką wprowadzoną przez Plastyka Miejskiego.

Remont miał trwać do 30 sierpnia. Ale PST to trasa kluczowa nie tylko dla północnej części Poznania, dlatego podjęto decyzję o prowadzeniu prac na trzy zmiany, również w niedziele i święta, by tramwaje jak najszybciej wróciły na PST, tydzień przed powrotem uczniów do szkół.

– Udało nam się wcześniej zakończyć remont dzięki zaangażowaniu naszych ludzi, bo wszystkie prace wykonywaliśmy własnymi siłami – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. – Koszmarne upały dawały się ludziom we znaki, a mimo to pracowali z pełnym poświęceniem. I to głównie dzięki nim prace udało się ukończyć tydzień przed planowanym terminem. To jest wielki sukces. W najbliższy weekend przeprowadzimy jeszcze na PST próby techniczne i tramwaje będą mogły wrócić na trasę już w najbliższy poniedziałek, 24 sierpnia, tydzień przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Dokuczliwie wysokie temperatury były utrudnieniem, ale i sprzymierzeńcem. Farba schła błyskawicznie więc malowanie trwało krócej i front robót sieciowych mógł posuwać się szybciej niż zaplanowano. Ponadto utrzymująca się przez dłuższy czas w określonych, stosunkowo mało zmiennych granicach temperatura pozwoliła na szybsze wykonanie regulacji sieci trakcyjnej.

Przed rozpoczęciem prac na PST pojawiały się liczne pytania czy remontu sieci nie można byłoby wykonywać na jednym torze, tak aby po drugim torze mógł odbywać się np. ruch wahadłowy. Otóż uwzględniając specyfikę zasilania trakcji tramwajowej, a szczególnie trasy PST, gdzie sekcjonowanie zasilania odbywa się podłużnie, ze względów technicznych i bezpieczeństwa nie było takiej możliwości.

Fot. Andrzej Świątek

Dodaj komentarz