Nowa pętla na Dębcu, zastępcze trasy tramwajów


Po modernizacji otwarta została pętla tramwajowa na Dębcu. Otrzymała ona nowe torowisko, a pasażerowie mogą teraz wygodnie wchodzić i wychodzić z tramwaju z podwyższonej platformy przystanku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Wraz z oddaniem do ruchu tramwajowego dębieckiej pętli zmieniły się trasy tramwajów. Odjeżdżają z niej linie nr 27, 28, 29 (na końcu tekstu opis ich tras). Nie są one na stałe przypisane Dębcowi. Tramwaje te na kilka tygodni zastępują linie nr  2, 9 i 10. Wszystko z powodu remontu ulic i torowisk na Ogrodach oraz ulicy Pułaskiego, a także budowy przystanków wiedeńskich  na ul. Strzeleckiej.
Zastępcze linie mają inne niż „dwójka”, „dziewiątka” i „dziesiątka” trasy.  Są zawiłe, przypominają bardziej labirynt. Na przykład linia 27 krzyżuje się na ulicach Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 roku. Taka sama sytuacja w tym samym miejscu dotyczy linii 29. To znaczy jadąc w jednym kierunku tramwaje tych linii dwa razy przejeżdżają to samo skrzyżowanie! Oczywiście wcześniej te dwie linie – tak samo jak „27” – objadą całe śródmieście. Radzimy więc bacznie przyglądać się rozkładom jazdy tych tramwajów.
Taki układ tras sporządził Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu na czas remontów. Zdaniem wielu pasażerów lepiej byłoby pozostawić poprzednie rozwiązanie. Polegało ono na tym, iż podczas objazdów „przenumerowywane” były tramwaje. Tak było gdy remontowana była trasa tramwajowa na ul. Warszawskiej. Wówczas tramwaje linii 6 po dojechaniu do ronda Śródka (od strony Rataj) na elektronicznych tablicach i wyświetlaczach zmieniały cyfrę na „8” i z takim oznakowaniem jechały po swojej stałej trasie (przez plac Wielkopolski i most Teatralny, ul. Roosevelta) w kierunku Górczyna. Powrotna jazda tramwajów odbywała się na takiej samej zasadzie, czyli na rondzie Śródka „ósemka ” zamieniała się „w szóstkę”. A tak po wprowadzeniu nowych tras i oznakowaniu, czyli wspomnianych linii 27, 28 i 29, nie sposób się pogubić. Uwagi te kierujemy do ZTM, by na przyszłość wprowadzane były przejrzyste dla pasażerów rozwiązania. Wiadomo, przywiązują się oni do stałych tras jak i linii tramwajowych. Tak było w przeszłości. Teraz mało jest linii w Poznaniu, które od dziesięcioleci nie zmieniały tras lub względnie wprowadzona była mała korekta. Tak jest np. z tramwajami linii 1, 6, 13, chociaż tę pierwszą niektórzy starsi poznaniacy kojarzą jeszcze z trasą do Dworca Głównego i na Garbary. Można wymienić również tramwaje linii 9 (z Sołacza na Dębiec,  te jednak właśnie teraz – na czas remontu torowiska w ulicy Pułaskiego -zostały zawieszone, a na ich częściowej trasie (z Dębca do ul. Królowej Jadwigi) kursuje zastępcza linia 29.
Trasy linii zastępczych:
Linia 27
Trasa zmieniona: DĘBIEC – 28 Czerwca – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY.
Linia 28
DĘBIEC – 28 Czerwca – Wierzbięcice – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac Ratajskiego – 23 Lutego – plac Wielkopolski – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA.
Linia 29
DĘBIEC – 28 Czerwca – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Most św. Rocha – Podgórna – Al. Marcinkowskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz