70 lecie Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A.


15 czerwca 2015 r. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. świętowały Jubileusz 70-lecia istnienia.

WZM 2

Najważniejszym Gościem obecnym na Uroczystości był Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Pan Minister Czesław Mroczek, który w swoim przemówieniu podkreślił, ze Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne są Spółką „niezwykle istotną dla polskiego potencjału przemysłowego”.
W obchodach uczestniczył także przedstawiciele Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wicewojewoda wielkopolski oraz Członek Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.

Podczas Uroczystości Pan Minister Czesław Mroczek wraz z Prezes Zarządu WZM S.A. Panią Elżbietą Wawrzynkiewicz wręczyli medale za zasługi dla obronności kraju zasłużonym pracownikom Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A.

W części artystycznej wystąpił Waldemar Malicki, który w swoim programie przedstawił zabawny, pełen humoru i emocji dialog pomiędzy pianistą a wiolonczelistką.

Bardzo uroczystym momentem było również wręczenie Pani Prezes Statuetki Człowieka Roku 2014 przez Redaktora Naczelnego Głosu Wielkopolskiego Pana Adama Pawłowskiego.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.

HISTORIA

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. powstały w 1945 r. Początkowo funkcjonowały jako Jednostka Wojskowa Nr 2123 z lokalizacją w Poznaniu. Głównym zadaniem Jednostki w początkach jej działalności było wykonywanie napraw głównych samochodów osobowych będących w posiadaniu Wojska Polskiego.

W 1947 r. jednostkę przemianowano na Centralne Warsztaty Remontu Samochodów Osobowych
Nr 42, które poza naprawami podjęły także szkolenie specjalistów branży motoryzacyjnej. W tym okresie wykonywano naprawy główne samochodów GAZ 67, GAZ 69, Skoda 1101 i 1102, Opel Olimpia, Mercedes 170V.

W 1952 r. na bazie Centralnych Warsztatów Remontu Samochodów Osobowych Nr 42 powstały Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Nr 5 w Poznaniu. W chwili rozpoczęcia działalności Zakład zatrudniał ponad 400 specjalistów, a w najlepszym okresie prawie 2000 osób.

W 1967 r. na mocy decyzji organów właścicielskich o dalszym rozwoju Zakładu doprowadzono do skupienia wszystkich oddziałów firmy w miejscu nowej lokalizacji przy ul. Dąbrowskiego 262/280 w Poznaniu, przygotowując już infrastrukturę zakładu do napraw i modernizacji ciężkich pojazdów gąsienicowych i kołowych.

Od lat 70’ systematycznie rozszerzano ofertę Zakładu o naprawy główne kolejnych typów pojazdów gąsienicowych i kołowych, rozwijając jednocześnie produkcję szeregu części zamiennych do tych pojazdów (dzisiaj określaną mianem polonizacji części).

W tym okresie obok remontów czołgów Spółka montowała samochody ciężarowe MAN i STEYER. Uzyskane kompetencje merytoryczne w obszarze pojazdów gąsienicowych zaowocowały opracowaniem modernizacji pojazdów BWP-1 do wersji PUMA, za którą spółka w 2000 r. otrzymała nagrodę Defender oraz Wyróżnienie Ministra Ochrony Narodowej.

1 stycznia 2008 r. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Nr 5 Przedsiębiorstwo Państwowe zostało przekształcone w Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Spółkę Akcyjną.

29 maja 2014 r. Spółka została włączona do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.

ROZWÓJ

W 2011 r. WZM S.A. przeprowadziły wraz z RLS pierwsze naprawy czołgów Leopard, które później były kontynuowane już w siedzibie WZM S.A. w Poznaniu.

W 2012 r. WZM S.A. uzyskały uprawnienia do montażu, serwisu systemów przeciwwybuchowych KIDDE-DEUGRA zamontowanych na pojazdach ROSOMAK, PT-91, BRDM-2, LEOPARD 2A4 oraz KTO RYŚ.

W 2013 r. WZM S.A. rozszerzyły swoje portfolio produktowe o modernizację silnika W-46-6 do wersji S625 oraz do wersji S736.

W dniu 28.10.2013r. w Warszawie zostało podpisane porozumienie inwestycyjne pomiędzy MON, ARP oraz WZM S.A. dotyczące uruchomienia na terenie Spółki „Centrum Silników Wojskowych” (obecnie „Centrum Zespołów Napędowych”).

W dniu 11 czerwca 2014 r. WZM S.A. otrzymały z MON list rekomendujący w sprawie realizacji projektu „Centrum Silników Wojskowych” (obecnie „Centrum Zespołów Napędowych”). MON wsparło ideę serwisowania i produkcji nowoczesnych zespołów napędowych na terytorium RP i za słuszne uznało działania podejmujące przez Zarząd WZM S.A., mające na celu optymalne wykorzystanie uwarunkowań ekonomicznych, technologicznych i organizacyjnych zmierzających do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP w tym zakresie.

2 września 2014 r. podczas MSPO w Kielcach w obecności Podsekretarza Stanu w MON Czesława Mroczka oraz dowódców SZRP, Prezes Elżbieta Wawrzynkiewicz podpisała umowę między WZM S.A. a firmą MTU GmbH, dzięki której – w ramach Centrum Zespołów Napędowych – powstało w Poznaniu Autoryzowane Centrum Napraw silników wojskowych. Centrum Zespołów Napędowych decyzją MON powstało w oparciu o kompetencje i infrastrukturę WZM S.A. w Poznaniu, natomiast o wyborze niemieckiego partnera – MTU Friedrichshafen GmbH – decydowały ściśle określone kryteria wynikające z potrzeb przyszłego użytkownika – polskich żołnierzy.

Na początku 2015 r. Centrum Zespołów Napędowych rozszerzyło swoje portfolio o nowe usługi.
Do coraz szerszego wachlarza usług naprawczych silników MB873 Ka501, UTD-20, W-54, W-55W-AX, W-46-6, W-46-2S1, S-12U, S-1000, W-6M, W-6R, Jamz-238 i 5D20B-300 dołączył silnik 6R 106 TD21 produkcji MTU Friedrichshafen GmbH.

CERTYFIKATY I NAGRODY

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. uzyskały:

W październiku 2003 r. – tytuł Laureata konkursu Wielkopolskiego Stowarzyszenia Badań nad Jakością i wyróżnione zostały znakiem towarowym Najwyższa Jakość za najwyższą jakość i rzetelność działalności w zakresie modernizacji sprzętu gąsienicowo-kołowego, produkcji części zamiennych do czołgów, samochodów i wozów bojowych oraz usług dla klientów indywidualnych.

W 2006 r. – tytuł „Solidny Pracodawca Wielkopolski 2005”.

W 2007 r. – Świadectwo Bezpieczeństwa przemysłowego Drugiego Stopnia.

W 2007 r. – Świadectwo Wiarygodności.

W roku 2007, 2008 oraz 2011 roku – certyfikat SOLIDNEJ FIRMY.

W 2008 r. – Świadectwo Wiarygodności wydawane przez Krajowego Dyrektora ds. Uzbrojenia.

W 2009 roku. – uzyskały Dyplom Lidera Ochrony Informacji Niejawnych, Biznesowych i Danych Osobowych w kategorii Ochrona Informacji Niejawnych przyznawany przez Krajowe Stowarzyszenie Ochrony informacji Niejawnych.

W 2009 r. – Certyfikat Akredytacji Bezpieczeństwa Fizycznego i Technicznego potwierdzający, że audytowane pomieszczenie jest zorganizowane w sposób zapewniający wymagany poziom bezpieczeństwa i ochrony informacji niejawnych do klauzuli NATO SECRET.

W 2011 r. – certyfikat RZETELNI W BIZNESIE

W 2012 r. podczas MSPO w Kielcach – nagrodę „Lider Polskiego przemysłu Obronnego” przyznawany przez redakcję branżowego miesięcznika Nowa Technika Wojskowa.

„Lidera roku 2013” w zakresie realizacji zadania obronnego i prawidłowości wydatkowania otrzymanej na ten cel dotacji – wyróżnienie przyznane przez Departament Polityki Zbrojeniowej.

W grudniu 2014 r. – potwierdzenie (certyfikaty), że System Zakładowej Kontroli Produkcji zgodny jest z normą EN 1090-1 oraz że przedsiębiorstwo spełnia normatywne wymagania jakościowe dotyczące procesów spawalniczych zgodnie z normą EN ISO 3834-2.

W maju 2015 r. z inicjatywy dziennikarzy Głosu Wielkopolskiego, Prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. Pani Elżbieta Wawrzynkiewicz została nominowana   a następnie wygrała plebiscyt „Człowieka Roku 2014”.

źródło materiały prasowe WZM

 

 

 

 

Dodaj komentarz