80. rocznica urodzin Paula Esswooda


„Cieszę się, że tu w Poznaniu, mogę świętować moje urodziny” – powiedział Paul Esswood, światowej sławy artysta, który 20 czerwca 2022 roku zadyrygował emocjami koncertu w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Joseph Haydn „Stworzenie Świata” – to było dzieło, które zobrazowało przeżycia oklaskiwane w rytmie szacunku do dokonań artystycznych jubilata. 

„Pozostaje wyrazić nadzieję, że jeśli nie w tym życiu to w następnym będziemy zbawieni” – stwierdził Paul Esswood, dodając – „inspiracja muzyką daje mi ożywczość ducha. Dostałem dwa życia. Wpierw jako tenor. Później jako dyrygent”.

Publiczność oklaskiwała wydarzenie na stojąco. Dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu – Renata Borowska-Juszczyńska, udekorowała jubilata wieńcem ze słoneczników, który promieniował na głowie Paula Esswooda jak muzyka, którą dyrygował.

Batutą wrażliwości była tradycja muzyki oratoryjnej. „Stworzenie świata” miało tutaj wyraz szczególny. Paul Esswood podarował poznańskiej publiczności swoją osobowość jak i umiejętność człowieka, który interpretuje dzieła klasyków w taki sposób, aby znalazły wydźwięk we współczesnych oczekiwaniach publiczności.

Szczególne wyrazy uznania należą się dla takich wykonawców jak: Monika Mych-Nowicka – sopran; Piotr Kalina – tenor; Jarosław Bręk – baryton. To wszystko w aurze dźwięków i śpiewu chóru i orkiestry Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Warto zauważyć, że za przygotowanie chóru był odpowiedzialny Mariusz Otto.

Parafrazując słowa Paula Esswooda – ten koncert nie sprawił, że jesteśmy zbawieni – nie na pewno lecz prawdę – tylko w chwili, kiedy akceptujemy, że od strony artystycznej istnieje coś od nas bardziej barwniejsze i piękniejsze. Wydarzenie pokazało drogę do tego, że aby być zbawionym prywatnie albo kulturalnie, trzeba poszukiwać inspiracji. Warto jej zawierzyć. Nie każdy stanie na scenie teatralnej. Jednak każdy z nas jest na scenie życia. I to trzeba docenić.

Tekst i zdjęcie Dominik Górny

Paul Eswood – jeden z wiodących kontratenorów na świecie. Od kilku lat, wykorzystując swe ogromne doświadczenie w wykonywaniu muzyki baroku, zajmuje się także dyrygenturą. Jako solista występował na najważniejszych scenach europejskich i amerykańskich. Współpracował m.in. z Teatro alla Scalla. Brał także udział w wielu znaczących festiwalach (Salzburg, Graz, Aix-en-Provence). W swoim niezwykle obszernym repertuarze ma najważniejsze dzieł Händla, Mozarta, Haydna, Schumanna, Schuberta oraz utwory współczesnych kompozytorów. Philip Glass z myślą o nim napisał operę „Akhnaten”, a Krzysztof Penderecki powierzył mu partię Śmierci w „Raju utraconym”.

W dorobku Paula Esswooda znajduje się przeszło 150 nagrań, wśród nich opery Monteverdiego, dzieła J. S. Bacha, m.in. nagrania wszystkich kantat pod kierownictwem muzycznym Nicolausa Harnoncourta i Gustava Leonhardta dla wytwórni Teldec.

Esswood jest profesorem Royal Academy of Music, gdzie prowadzi zajęcia z interpretacji wokalnej utworów barokowych. Prowadzi także kursy mistrzowskie dla młodych śpiewaków na różnych uczelniach muzycznych. Za swoją działalność w upowszechnianiu muzyki baroku został uhonorowany w 1992 roku nagrodą Händel-Preis.

Na festiwalu w Chichester (Wielka Brytania) prowadził opery Henry’ego Purcella „The Fairy Queen” oraz „Król Artur”. W Krakowie wraz z Capella Cracoviensis wykonał oratorium „Izrael w Egipcie” Händla. Dyrygował także na Varazdin Baroque Evenings Festival w Chorwacji światową premierą opery „Pompeo Magno” Cavalliego, która to realizacja została uhonorowana Nagrodą im. Ivana Lukačica.

Z poznańską Operą Esswood współpracował trzykrotnie: w 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad „Dydoną i Eneaszem” Purcella w reżyserii Daniela Stachuły (spektakl został zrealizowany w ramach Laboratorium Teatru Operowego), dwa lata później poprowadził koncertowe wykonanie „Juliusza Cezara w Egipcie” Händla, we wrześniu 2021 zainaugurował sezon koncertowym wykonaniem „Jephty” Händla.

(materiały prasowe Teatru Wielkiego  w Poznaniu)

Dodaj komentarz