W sobotę, 6 września na ul. Św. Marcin (i w okolicy) moc atrakcji upamiętniających genialnych matematyków. Sobota z Enigmą, czyli gra miejska Łamacze Szyfrów, inauguracja gry turystycznej, bezpłatne wycieczki tematyczne „Śladami Enigmy w Poznaniu” a dla najmłodszych cykl gier i zabaw podwórkowych „Jak bawili się matematycy jak byli szczunami”.
Gra miejska startuje o godzinie 10.00 przy pomniku kryptologów na Św. Marcinie. O godzinie 11.00 briefing przy fontannie w parku Mickiewicza z udziałem prezydenta Ryszarda Grobelnego i Szymona Dąbrowskiego z portalu gramiejska.pl. W tle największa w Poznaniu gra w statki. A o godzinie 12.00 pierwsza bezpłatna wycieczka po śródmieściu śladami Enigmy – start przy LO św. Marii Magdaleny – plac Bernardyński.
75 lat temu w ośrodku wywiadowczym w Pyrach pod Warszawą polski wywiad przekazał przedstawicielom tajnych służb brytyjskich i francuskich rezultaty prac nad złamaniem kodu Enigmy – niemieckiej maszyny szyfrującej. Było to możliwe, dzięki trzem polskim matematykom z Uniwersytetu Poznańskiego: Marianowi Rajewskiemu, Jerzemu Różyckiemu i Henrykowi Zygalskiemu. To właśnie oni w 1932 roku pracując dla Biura Szyfrów – komórki Sztabu Generalnego zrzeszającej kryptologów, złamali kod Enigmy.Aby przypomnieć o tych faktach i dać poznaniakom możliwość poszerzenia wiedzy
o tych wydarzeniach w sobotę 6 września odbędzie się w Poznaniu Dzień z Enigmą.
Co nas czeka?
– Gra miejska Łamacze Szyfrów – inauguracja gry turystycznej wzbogacona animatorami
– bezpłatne wycieczki tematyczne „Śladami Enigmy w Poznaniu”
– cykl gier i zabaw podwórkowych „Jak bawili się matematycy jak byli szczunami, a jak bawiliby się dzisiaj”.
Prezydent Ryszard Grobelny: Gra Miejska po pierwsze aktywizuje mieszkańców, po drugie łączy zabawę z poszerzaniem wiedzy. A wiedza o tym, że to poznaniacy dokonali 75 lat temu czegoś, czego nie mógł dokonać nikt inny, pozwala nam być dumnym z naszego Miasta. Życzę wszystkim dobrej zabawy.
Czas | Miejsce | Działania |
10.00 – 16.00 | Park i plac Adama Mickiewicza
Skwer przy. Kościele św. Marcina
Róg Kościuszki i Św. Marcina
Róg Gwarnej i Św. Marcina |
Atrakcje dla dzieci pod hasłem „Jak bawili się pogromcy Enigmy jak byli szczunami i jak bawiliby się dziś?”. Podsumowaniem udziału jest odszyfrowanie elementów zagadki otrzymywanych na poszczególnych stanowiskach. |
10.00 | Pomnik kryptologów przed Zamkiem Cesarskim | Start gry miejskiej |
11.00 | Park Mickiewicza | Briefing |
12.00 | Plac Bernardyński przy LO św. Marii Magdaleny | Wycieczka po śródmieściu śladami Enigmy (start przy LO św. Marii Magdaleny – plac Bernardyński) |
ok. 14.30 | Pomnik kryptologów przed Zamkiem Cesarskim | Finał gry miejskiej |
15.00 | Plac Bernardyński przy LO św. Marii Magdaleny | Wycieczka po śródmieściu śladami Enigmy (start przy LO św. Marii Magdaleny – plac Bernardyński) |
16.00 | Pomnik kryptologów przed Zamkiem Cesarskim | Podsumowanie akcji i rozdanie nagród. |
Gra miejska przeniesie uczestników 85 lat wstecz, kiedy to w Poznaniu odbywał się Kurs Kryptologii. Zadaniem graczy będzie udaremnienie próby
zdemaskowania najlepszych uczestników kursu, tak aby mogli oni dalej w dyskrecji pracować nad łamaniem szyfrów. Jak zwykle zespołom przyda się dobra znajomość miasta, spryt czy umiejętność współpracy w grupie. Ilość uczestników jest ograniczona, a zarejestrować się można za pośrednictwem strony http://www.gramiejska.pl.
Spacery z przewodnikiem ukażą Poznań lat międzywojennych ze szczególnym zwróceniem uwagi na miejsca związane z matematykami, którzy złamali kod
Enigmy. Wycieczki rozpoczynają się o 12:00 i 15:00 na Placu Bernardyńskim, a ich zakończenie jest przewidziane w okolicy Zamku Cesarskiego.
Najmłodsi uczestnicy zabawy będą mogli w godzinach o 10.00 do 16.00 wziąć udział w dawnych i współczesnych zabawach podwórkowych. Każdy, kto weźmie
udział w pojedynczej zabawie otrzyma element szyfrowanej zagadki. Ten, kto najszybciej skompletuje i rozwiąże finałowe zadanie może liczyć na
dodatkowe nagrody.
Udział we wszystkich atrakcjach jest bezpłatny. Więcej informacji: www.poznan.pl oraz www.gramiejska.pl
– Gra miejska przeniesie uczestników 85 lat wstecz, kiedy to w Poznaniu odbywał się Kurs Kryptologii – mówi Szymon Dąbrowski z zespołu gramiejska.pl – zadaniem graczy będzie udaremnienie próby zdemaskowania najlepszych uczestników kursu, tak aby mogli oni dalej w dyskrecji pracować nad łamaniem szyfrów. Jak zwykle zespołom przyda się dobra znajomość miasta, spryt czy umiejętność współpracy w grupie.