5 komfortowych pociągów trafi na trasy wokół Poznania


5 sztuk nowych, pięcioczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń na odcinku kolejowym Opalenica – Poznań – Września. Ponadto, w celu maksymalnego wykorzystania zakupionego taboru, pojazdy będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania, tj. na trasach Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń,  Poznań – Pobiedziska – Gniezno.

W piątek Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, podpisze umowę o dofinansowanie projektu pn. „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitarnej”. Beneficjentem projektu jest województwo wielkopolskie.

Projekt wybrano do dofinansowania w postępowaniu konkursowym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wniosek Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu  oceniono najwyżej spośród ponad 20 aplikacji, przyznając projektowi 58 na 59 możliwych punktów.

Stronami umowy będą Centrum Unijnych Projektów Transportowych – Instytucja Pośrednicząca POIiŚ, reprezentowana przez Przemysława Gorgola, dyrektora CUPT oraz województwo wielkopolskie, reprezentowane przez wicemarszałka Jankowiaka. Podpisanie umowy odbędzie się w obecności Witolda Słowika, wiceministra Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Marleny Maląg, wicewojewody wielkopolskiego.

Zwycięski projekt przewiduje objęcie dofinansowaniem zakupu 5 sztuk nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń na odcinku kolejowym Opalenica – Poznań – Września. Ponadto, w celu maksymalnego wykorzystania zakupionego taboru, pojazdy będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania, tj. na trasach Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń,  Poznań – Pobiedziska – Gniezno.

Zakup będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 120 milionów zł brutto, a planowane dofinansowanie z UE to 50% kosztów kwalifikowanych, czyli do 48,75 mln zł.

Zakupiony tabor będzie mógł się poruszać z prędkością do 160 km/h i będzie dostosowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego – szybką wymianę pasażerów umożliwią dwie pary drzwi na człon pociągu. Wszystkie zakupione pojazdy będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Ponadto ezt wyposażone będą w  urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem  Kolejowym (EERTMS). Dla każdego pojazdu przewidziano m.in. minimum 240 miejsc siedzących, 5 automatów biletowych, dwie toalety w układzie zamkniętym, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, automatyczne odświeżacze powietrza, defibrylatory itp. Ponadto pojazdy będą gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA) na pokładzie.

Województwo wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale br. postępowanie przetargowe na dostawę pojazdów. Harmonogram dostaw taboru powstanie w uzgodnieniu z wybranym wykonawcą, a na wykonanie całości zadania przewiduje się do 18 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą zamówienia.

 

Schemat linii kolejowych na obszarze Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Poznania.

1 komentarz

  1. Zawiedziony pisze:

    Miło czytać, jak to lokalna kolej odżywa! Szkoda tylko, że mnie jako mieszkańcowi miejscowości leżącej z dala od linii kolejowej, jednak trochę przykro..:(
    Moja z gmina m.in. z moich podatków dokłada do kolei, co się bardzo chwali. Dostępu do połączeń kolejowych nie mają wszyscy mieszkańcy gminy (gmina Buk). Niestety o nas się zapomina, a połączeń autobusowych z roku na rok coraz mniej:( np w taką sobotę kursują tylko trzy autobusy do Poznania, przez cały dzień! Jak można normalnie funkcjonować w XXIw bez komunikacji! A nie każdy, z różnych względów, może sobie pozwolić na samochód.

Dodaj komentarz