Powiększona strefa tempo 30. (Mapa)


O dwa „podobszary” powiększona ma być w śródmieściu Poznania tzw. „strefa tempo 30”, w której priorytetem ma być ruch pieszy i rowerowy, kosztem zmniejszenia prędkości (do30 km na godzinę) ruchu samochodowego.

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu na konferencji, w środę 21 maja, zaproponował, aby tzw. druga „strefa tempo 30” objęta była między ulicami: Solną, Wolnica, Garbarami, Zieloną, Podgórną i alejami Marcinkowskiego; a trzecia – między: Ratajczaka, Świętym Marcinem, alejami Marcinkowskiego, Podgórną, Zieloną, Garbarami i Królowej Jadwigi.

Nowe strefy miałyby być wprowadzone do realizacji stopniowo – jeszcze w tym roku. O ich szybką realizację zabiegają mieszkańcy śródmieścia.

Przypomnijmy, iż pierwsza: ”strefa tempo 30” zaczęła obowiązywać (z dwuletnim opóźnieniem) 1 lipca 2013 r. pomiędzy al. Niepodległości i Marcinkowskiego oraz ulicami Solną i Święty Marcin. W jej obszarze wprowadzonych zostało wiele udogodnień dla pieszych i rowerzystów; natomiast na jezdniach wyznaczone zostały ograniczniki (poprzeczne garby i przewężenia) zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości. Spowolnienie ruchu samochodowego ma ożywić ruch pieszy i uatrakcyjnić śródmieście Poznania.

Takie zabiegi stosowane są w centrach miast zachodniej Europy, a w ostatnich latach także w wielu miastach Polski.

Tekst, zdjęcia i mapki: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz