24 mln zł na remonty torowisk


Również w bieżącym roku  na wielu odcinkach tras tramwajowych w Poznaniu prowadzone będą remonty torów i infrastruktury energetycznej. Na ich odnowę miasto przeznaczyło jeszcze więcej pieniędzy, bo 24 mln złotych. W ubiegłym roku było to 22 mln złotych, a dwa lata temu 13 mln złotych.

W minionych dwóch latach oraz w roku bieżącym widać więc będzie znaczący postęp w modernizacji tras tramwajowych w Poznaniu; po to, by zapewnić bezpieczeństwo przejazdów jak i komfort podróży. Jeszcze trzy lata temu wydatki na utrzymanie tej infrastruktury nie przekraczały 3 mln zł, co powodowało, że remonty te prowadzone były w niewielkim zakresie.

W minionych dwóch latach w okresie wakacji duży remont był na trasie Poznańskiego Szybkiego  Tramwaju. Popularna Pestka obchodziła w tym roku jubileusz 20-lecia. I nadal jest to trasa, gdzie tramwaje jeżdżą najszybciej w Polsce. Między przystankami rozwijają prędkość do 70 km/h. 8-kilometrową trasę pokonują w niecałe 12 minut. Te parametry prędkości zawdzięczane są służbom technicznym, które utrzymują trasę w należytym stanie.

Na innych, zwykłych już trasach, gdzie torowiska najczęściej wbudowane są w jezdnie, również torowiska jak i tramwajowa infrastruktura energetyczna muszą być poddawane zabiegom technicznym, by przejazdy były na nich bezpieczne, a tramwaje kursowały zgodnie z rozkładem jazdy.

W tym roku prace torowo-sieciowe prowadzone więc będą w 16 różnych. Zaczną się dwuetapowo – już 12 marca od wymiany zwrotnic i szyn łukowych z ul. Mielżyńskiego w ul. Fredry oraz na pl. Wielkopolskim. Roboty te potrwają do 26 marca, by następnego dnia torowcy powrócili na ul. Fredry, gdzie jest najwięcej rozjazdów; i tam – do 9 kwietnia – wymienili kolejne zwrotnice (w kierunku ul. Gwarnej i Mielżyńskiego).

Prace te spowodują zmiany w kursowaniu tramwajów. Linie 3, 4 i 8 z ul. Fredry pojadą ul. Podgórną, a linia 17 z Górnego Tarasu Rataj skierowana zostanie do Zawad. Natomiast z Zawad do pl. Wielkopolskiego uruchomiona zostanie linia wahadłowa oznaczona nr 28, obsługiwana przez najnowsze poznańskie tramwaje Moderus Beta, czyli wagony z częściowo obniżoną podłogą. Linia ta kursować będzie co 5 minut. Również tramwaje „dwudziestki” na czas remontu torów na pl. Wielkopolskim, w ul. Mielżyńskiego i Fredry zmienią trasę. Z trasy „Pestki” pojadą w kierunku Ogrodów i odwrotnie. Na Jeżycach częściowo zastąpią skróconą do Zawad „siedemnastkę”.

W tegorocznych planach remontowych  torowisk i sieci, prowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu w drugim kwartale przewidziane są m.in. prace na kilku odcinkach ul. 28 Czerwca, w ul. Przybyszewskiego na przejazdach z ul. Marcelińską i Szamarzewskiego, na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Krańcową, na Murawie i ul. Pułaskiego na przejeździe z ul. Armii Poznań. Natomiast w trzecim kwartale prace torowe na ul. Strzeleckiej, na węźle „Bałtyk” (wymiana węzła rozjazdowego), na moście i w ul. Królowej Jadwigi (od Drogi Dębińskiej do ronda Rataje), na pętli „Połabska”, z ul. 27 Grudnia w Gwarną (wymiana łuków torowych i zwrotnic oraz na ul. Dąbrowskiego – od mostu Teatralnego do Rynku Jeżyckiego (wymiana torów, podłoża, sieci trakcyjnej). Ten ostatni remont zaplanowany został na przełom trzeciego i czwartego kwartału 2017 roku. Jeżyce i Ogrody nie będą jednak odcięte od tramwajów, które skierowane zostaną przebudowaną ulicą Zwierzyniecką. Oddana ma być do ruchu w połowie lipca.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Więcej pasażerów w tramwajach i autobusach

Dodaj komentarz