Na ulicach Poznania pojawił się pierwszy niskopodłogowy tramwaj dwukierunkowy


Na ulicach Poznania pojawił się pierwszy niskopodłogowy tramwaj dwukierunkowy.  Do tej pory nie mieliśmy takich tramwajów we flocie MPK. Jedynymi dwukierunkowymi  pojazdami, które mogą być wykorzystywane do obsługi wahadłowej, były wysokopodłogowe  GT8.

– Dostawy nowych tramwajów trwają od ubiegłego roku. W sumie  na przestrzeni dwóch lat, a do końca tego roku przybędzie nam  30 tramwajów niskopodłogowych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. – A to znaczy, że  już co drugi nasz tramwaj będzie miał niską podłogę. W grudniu 2015 roku podpisaliśmy z firmą Modertrans umowę na zakup 20 niskopodłogowych tramwajów  jednokierunkowych, a wiosną ubiegłego roku następną umowę – tym razem na zakup 10 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych.

Obydwie umowy dotyczyły  Moderus Beta. Po ulicach Poznania jeździ już 10 tych nowych tramwajów jednokierunkowych, a dostawy dwukierunkowych właśnie się rozpoczęły.

– Odbiory tramwajów są wieloetapowe – mówi Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK Poznań Sp. z o.o. –  W pierwszym etapie są oględziny, podczas których sprawdzamy zgodność ze specyfikacją zakupu, później odbywają się  próby na terenie zajezdni, a po nich tramwaj rusza na ulice. Musi zrobić 100 km tytułem przejazdów technicznych zanim na pokład zabierze pasażerów. Gdy ten etap przejdzie pomyślnie, wyjeżdża na linie, żeby przez 14 dni odbyć testy w normalnej obsłudze eksploatacyjnej.

Tramwaje dwukierunkowe,  czyli takie, które mają na każdym końcu kabinę motorniczego mogą być wykorzystywane w obsłudze wahadłowej, z której często się korzysta  podczas remontów torowisk.  Do tej pory w takich sytuacjach uruchamiano do tej obsługi stare, wysłużone i wysokopodłogowe tramwaje GT8 popularnie nazywane „Helmutami”. Moderus Beta jest  pierwszym w Poznaniu tramwajem dwukierunkowym, który ma niską podłogę.  Wykorzystywany będzie jednak w normalnej, codziennej  obsłudze, a nie tylko podczas remontów.

Firma Modertrans, która produkuje dla MPK Poznań nowe tramwaje, dostarczy 10 dwukierunkowych Moderusów i pozostałe 10 sztuk  jednokierunkowych pociągów, do końca tego roku.

Dzisiaj dwukierunkowy Moderus Beta jeździ na linii 1. O tym na jakich liniach się pojawi zadecyduje system automatycznego sterowania pracami zajezdni – DMS. Nowe tramwaje będą stacjonować na terenie zajezdni Franowo i przy ul. Głogowskiej.

Fot. Katarzyna Lesińska

 

Dodaj komentarz