Wielki sukces uczniów z Pobiedzisk


To nie jest pilotażowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej związany z wdrażaniem reformy oświatowej. To wspaniała historia uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku, zakończona niespodziewanie wielkim happy endem.

Wojciech Kromólski z nauczycielem Łukaszem Dziarskim.

Julia Grabarkiewicz.

Gdyby przyjąć terminologię używaną w skokach narciarskich, to bez wątpienia mamy do czynienia z drużynowym mistrzostwem świata. Uczniowie pobiedziskiej szkoły wzięli udział w międzynarodowym konkursie Edu-Arctic, w którym uczestniczyło 40 placówek z Europy i innych kontynentów. Do ścisłego finału dotarło 12 projektów, z czego sześć zwyciężyło, a wśród nich dwa pochodzą z liceum w Pobiedziskach Letnisku. Sukces jest efektem poszukiwania nowoczesnych metod nauczania, odejściem od werbalnego przekazywania wiedzy i postawieniem na nauczanie poprzez doświadczenie. Umiejętność współpracy nauczycieli z uczniami, wykorzystanie nowoczesnych technologii, które daje internet, zaangażowanie nauczycieli, kreatywność, otwarcie na świat, świadomość jakie umiejętności będą musieli wnieść uczniowie na rynek pracy za kilka lat były inspiracją do wypłynięcia nauczycieli i uczniów na głębokie wody.

Projekt Edu-Arctic

Edu-Arctic to wieloletni projekt, który potrwa do 2019 roku. Prowadzony jest przez polskich naukowców PAN badających Arktykę. Jego celem jest rozszerzanie wiedzy z przedmiotów ścisłych wśród młodych ludzi na całym świecie. Wykłady prowadzone są głównie w języku angielskim.

Lekcje skorelowane są z treściami dla maturzystów, ale są również zajęcia, które z powodzeniem można wykorzystać w nauczaniu gimnazjalnym, a nawet podstawowym – zapewnia Aleksandra Lipnicka, nauczycielka informatyki, która jest koordynatorem projektu.

Jak informuje dyrektorka szkoły, Hanna Sosińska, to dzięki nieustannemu poszukiwaniu metod nowoczesnego kształcenia i wręcz pasji w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii Aleksandra Lipnicka odkryła Edu-Arctic i doprowadziła do włączenia pobiedziskiej placówki w ten wartościowy edukacyjnie projekt. Lekcje prowadzone są poprzez webinary, które stają się na 45 minut klasą dla uczniów z całego świata. Widzą oni na monitorach wykładającego naukowca, doskonalą język angielski, mogą zadawać pytania i poznawać świat. Uczniowie mają swych opiekunów merytorycznych. Są to nauczyciele Krystyna Walczak i Łukasz Dziarski.

Dwoje bohaterów

–  Kiedy został ogłoszony konkurs dla uczniów z całego świata, to nikt się nie spodziewał, że zakończy się tak wielkim sukcesem. Dwa zwycięskie projekty w tak prestiżowym konkursie są najpiękniejszym ukoronowaniem 20 lat istnienia naszej szkoły – dodaje dyrektor Sosińska.

Bohaterami konkursu jest dwoje uczniów liceum: Julia Grabarkiewicz, zwyciężczyni projektu innowacyjnego i Wojciech Kromólski, triumfator projektu badawczego.

Dwoje bohaterów

Julia, uważa się za humanistkę, nie chodzi po górach.
Niewykluczone, że wymyślony przez nią plecak ratunkowy nie tylko będzie innowacyjną ciekawostką, ale będzie ratował życie – mówi Krystyna Walczak, geograf i opiekun merytoryczny Juli. Zrobiłybyśmy „burzę mózgów” i doszłyśmy do wniosku, że każdy kto wychodzi w góry zabiera ze sobą plecak – dodaje nauczycielka.
Innowacyjne rozwiązanie zaproponowane przez Julię polega na tym, że do każdego plecaka będzie zamontowany lekki stelaż z włókien z termiczną membraną i wmontowanym systemem GPS, zasilanym baterią odporną na działanie niskich temperatur. Taki ratunkowy plecak pozwoli przetrwać turyście lub alpiniście, gdy nagle zaskoczą turystę, czy alpinistę, anomalia pogodowa w górach. W kilkanaście sekund plecak zamieni się w namiot chroniący przed wiatrem, temperaturą, deszczem czy śniegiem. Zamontowany GPS będzie nadawał sygnał ratunkowy i pokaże lokalizację osoby, co ułatwi pracę ratownikom. Projekt przedstawiony został w formie plakatu, ale trwają starania, by wykonać prototyp plecaka. Być może to patent na ratowanie ludzi, którzy do tej pory umierali z wychłodzenia w oczekiwaniu ratowników.

Laboratorium w… szufladzie

Wojtek postawił z kolei na projekt badawczy. Inspiracją były budynki stacji badawczych w klimacie arktycznym. Wsparcie merytoryczne otrzymał od nauczyciela Łukasza Dziarskiego.

– Patrząc na surowe warunki panujące w Arktyce zadałem sobie pytanie, jak żyją tam naukowcy, czy te budynki są dobrze ogrzane i czy nie tracą zbyt wiele ciepła – opowiada uczeń II klasy LO, zwycięzca projektu.  Opisał on w formie eseju swoje eksperymentalne doświadczenia nad badaniami materiałów, które mogą zostać użyte w budowie polarnej stacji badawczej, np. na Spitsbergenie. Jak twierdzi nie było to „odkrycie Ameryki”, jednak o sukcesie zdecydowała metodologia i niskie koszty badań. Zamiast drogich laboratoryjnych komór użył starej szuflady, którą obłożył styropianem, a w środku zastosował folię aluminiową. Szuflada została podzielona na dwie przegrody. Do ogrzewania wnętrza wykorzystał ciepło z zapalonej żarówki. Przy dobrze wykonanej izolacji w ciągu czterech minut udało się uzyskać temperaturę 54 stopni Celsjusza.

Komisja nagrodziła innowacyjność metody, niskie koszty badań oraz myślenie nie tylko o komforcie dla ludzi, ale również o ochronie środowiska. Im mniej energii zużywa się do ogrzania i im dłużej utrzyma się ciepło w pomieszczeniu, tym niższa emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

Nagrodą daleki wyjazd

Zwycięstwo dwoje uczniów z jednej szkoły zostało zauważone wśród uczestników konkursu Edu-Arctic na całym świecie. Nagrodą jest wyjazd laureatów ze swoimi opiekunami do stacji badawczej na Islandię lub Wyspy Owcze. Będą mogli przyjrzeć się z bliska pracy naukowców i uczestniczyć w badaniach.

Sukces naszych licealistów wywołał zainteresowanie nowymi metodami nauczania nauczycieli i uczniów. Pedagodzy mają możliwość na poszerzanie swego warsztatu dzięki szkoleniom online, zauważają potrzebę odchodzenia od metod werbalnych na rzecz nowych form nauczania.  Uczniowie mają szansę uczyć się poprzez doświadczenia, eksperymenty. Mogą rozwijać kreatywne myślenie i doskonalić języki obce. To znakomita forma nauczania geografii, fizyki, przyrody i języków obcych – podkreśla koordynator projektu Aleksandra Lipnicka.

Czytaj także:

Pobiedziska: dyrektorki szkoły dumne z uczniów i nauczycieli

Dwadzieścia lat szkoły w Pobiedziskach-Letnisku piosenką opowiedziane!

Ireneusz Antkowiak

Fot. Aleksandra Lipnicka

www.facebook.com/naszglospoznanski/

 

 

Dodaj komentarz