Urząd Miejski w Kórniku odpowiada na zarzuty, że zamek jest zagrożony


Niedawno pisaliśmy o zamieszaniu wokół „drogi przez kórnicki Wawel” (artykuł czytaj tutaj). Przypomnijmy, członkowie Komisji Historii Sztuki Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk alarmowali w apelu wysłanym do Bronisława Komorowskiego, że unikatowemu zespołowi zamku, parku i starej zabudowy miejskiej w Kórniku-Bninie grożą nieodwracalne zmiany, mimo że zespół ten uznany został przez Prezydenta RP za Pomnik Historii – a więc otrzymał najwyższą z możliwych w Polsce klasyfikację w hierarchii obiektów zabytkowych. Oto oficjalne stanowisko Urzędu Miejskiego w Kórniku.

Kórnik 1 Kórnik

Informacja Urzędu Miejskiego w Kórniku w związku z doniesieniami prasowymi – „Budowa drogi przez tereny Polskiej Akademii Nauk”:
„W związku z doniesieniami prasowymi na temat działań Urzędu Miejskiego w Kórniku w zakresie przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych w obrębie nieruchomości zarządzanych przez Polską Akademieę Nauk informujemy, że koncepcja, której dotyczą te działania była wielokrotnie konsultowana zarówno z władzami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, wszystkimi dyrektorami placówek PAN w Kórniku, władzami Fundacji Zakłady Kórnickie oraz urzędami konserwatorskimi na szczeblu powiatowym i wojewódzkim.

Jednocześnie należy podkreślić, że starania o pozwolenie na budowę procedurą tzw. „specustawy” dotyczą bezpiecznego dojścia do zamku oraz kilkudziesięciometrowego odcinka drogi biegnącej przez teren obok miejsca sprzedaży roślin. Jeśli chodzi o budowę drogi to przebiegać ma ona przez teren w większości niezabudowany (jedynym istotnym budynkiem leżącym na terenie potencjalnego przebiegu drogi jest przestarzała trafostacja). W ramach projektu ma być przebudowana między innymi instalacja wodociągowa dla zamku i inne media.

Nieprawdą jest, sugerowana w niektórych wypowiedziach medialnych informacja, jakoby jakakolwiek inwestycja drogowa miała przebiegać przez Zamek w Kórniku.

Procedura o której mowa powyżej przeprowadzana jest przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu, i o jej przebiegu winien być z zachowaniem przepisowych terminów informowany  administrator terenu, czyli władze Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Urząd Miejski w Kórniku nie ma wpływu na przepływ informacji pomiędzy władzami PAN, a jej placówkami w terenie.

Już na etapie przygotowania konkursu urbanistyczno-architektonicznego w 2008 roku otrzymaliśmy pozytywną opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dla założeń, które obejmowały również tereny administrowane przez PAN.

Wytyczne konserwatorskie sugerowały dodatkowo wyniesienie ruchu samochodowego poza teren rynku lub znaczne zmniejszenie jego natężenia.

Wszystkie prace konkursowe zawierały propozycję zagospodarowania w/w terenów na cele komunikacyjne i parkingowe.

Od tego czasu wielokrotnie konsultowaliśmy plany i działania z urzędami konserwatorskimi różnych szczebli otrzymując pozytywne opinie.

Celem wieloletnich działań Urzędu Miejskiego w Kórniku jest miedzy innymi odciążenie ruchliwej drogi przy Kolegiacie Kórnickiej biegnącej przez teren dawnego cmentarza, gdyż stan świątyni stanowiącej część kompleksu zaliczonego w poczet Pomników Historii  wymaga działań zabezpieczających (pojawiają się spękania stropów). Droga pomiędzy obecnym punktem sprzedaży krzewów i usytuowanym przy nim parkingiem dla klientów, a kamienicami południowej pierzei rynku będzie alternatywą dla ruchu pojazdów tuż przy budynku kościoła.

Dodatkowo stworzona powinna być możliwość zmniejszenia natężenia parkowania pojazdów na terenie zaasfaltowanego obecnie podzamcza.

Kolejnym problemem, do rozwiązania którego dążymy jest przeprowadzenie bezpiecznego ciągu pieszego z rynku do Zamku. Obecnie dojście do pałacu przy wyłączonym z użytkowania, nieremontowanym od lat budynku, i dalej wzdłuż ul. Zamkowej nie spełnia podstawowych norm bezpieczeństwa, a każdego roku poruszają się tędy tysiące turystów oraz mieszkańcy.

Prowadzone zgodnie z rygorami prawa działania Urzędu Miejskiego w Kórniku mają na celu zarówno ochronę obiektów zabytkowych, ale także poprawę warunków bezpieczeństwa i funkcjonalności przestrzeni. Na każdym etapie działań jesteśmy otwarci na argumenty i propozycje innych rozwiązań, które przy uszanowaniu spuścizny przodków pozwolą lepiej dostosować rozwiązania komunikacyjne dla ruchu turystycznego oraz dla potrzeb mieszkańców.”

 

 

Dodaj komentarz