W poniedziałek, 18 września, rozpocznie się ostatni z zaplanowanych na ten rok remontów torów w Poznaniu. Po przebudowie tramwaje pojadą po ul. Dąbrowskiego szybciej i ciszej.
Odnowa infrastruktury torowo-sieciowej pochłonie w tym roku ok. 24 mln zł., bieżące jej utrzymanie to kolejne 10 mln zł. Wyremontowane zostało m.in. torowisko na ul. Królowej Jadwigi, oddane do użytku z początkiem roku szkolnego, a także na 28 Czerwca 1956 r. na odcinku od Hetmańskiej do pętli Dębiec. Odnowiono też węzeł rozjazdowy Bałtyk, wymieniono zwrotnice na Mielżyńskiego Fredry, Fortecznej i Strzeleckiej, jak również szyny łukowe na pl. Wielkopolskim oraz u zbiegu ulic Winogrady-Murawa. Wyremontowane zostały też przejazdy na ul. Przybyszewskiego, Krańcowej i Armii Poznań, gdzie zastosowano płyty tłumiące hałas. Ostatnim zaplanowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego remontem na ten rok jest naprawa torowiska na ul. Dąbrowskiego, na odcinku od ul. Mickiewicza do Rynku Jeżyckiego.
– Wchodzimy w ostatnią fazę remontów torowisk w Poznaniu w roku 2017. Ilość przebudów i remontów, które jako Miasto wykonaliśmy, jest naprawdę imponująca. Udała się też koordynacja. Musieliśmy się zmierzyć miedzy innymi z takimi problemami jak zakończenie remontu na ulicy Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, a jednocześnie rozpoczęcie przebudowy ul. Św. Marcin – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. – Modernizacja torowiska na ul. Dąbrowskiego pozwoli na poprawę bezpieczeństwa pasażerów oraz akustyki w tym rejonie. Tramwaje będą też mogły jeździć szybciej. Docelowa prędkość tramwajów będzie zależała od badań i oceny bezpieczeństwa. Przewidujemy jednak, że zwiększy się ona dwukrotnie – dodaje Maciej Wudarski.
Obecnie, z uwagi na fatalny stan techniczny torowiska, na odcinku między ul. Mickiewicza a Rynkiem Jeżyckim, obowiązuje tam ograniczenie do 15km/h.
– Stan torowiska na tym fragmencie ul. Dąbrowskiego jest krytyczny. Torowisko nie przeszło generalnego remontu od czasu powstania w latach 60. Remonty bieżące były wykonywane w latach 80., a w ostatnim czasie naprawy odbywały się jedynie na zasadzie działań w trybie awaryjnym – mówi Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych, członek zarządu MPK Poznań.
– Brak remontu mógłby doprowadzić w niedługim czasie do konieczności zamknięcia tego fragmentu dla ruchu tramwajowego. W czasie remontu, który będzie kosztował ok. 2,5 mln zł, wymienione zostaną szyny, podkłady, słupy trakcyjne, które są w najgorszym stanie technicznym. W obrębie torowiska pojawi się nowa nawierzchnia – dodaje Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Prace odbędą się w dwóch etapach, aby utrzymać przejezdność ul. Dąbrowskiego w kierunku Ogrodów. Ich zakres obejmie wymianę całej konstrukcji torowiska od ul. Prusa do ul. Mickiewicza oraz położenie nowej nawierzchni. Postawione zostaną również nowe słupy trakcyjne. Ponadto przeprowadzone będą prace sieciowe.
Zarząd Dróg Miejskich będzie w tym samym czasie prowadził prace związane z porządkowaniem zieleni na południowej części ul. Dąbrowskiego.
Prace potrwają około dwóch miesięcy. Planowany czas otwarcia odcinka dla ruchu to druga połowa listopada. Na czas remontu wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.
Tramwaje przez Zwierzyniecką
– Do objazdów wykorzystane zostaną oddane niedawno torowiska na ul. Zwierzynieckiej i Kraszewskiego. Remont na Dąbrowskiego celowo został zaplanowany na okres po ich otwarciu, aby umożliwić mieszkańcom Jeżyc stałe korzystanie z tramwaju – wyjaśnia Piotr Snuszka.
Już w nocy z niedzieli na poniedziałek (17/18 września) swoje trasy zmienią dwie nocne linie autobusowe: 236 i 246. Od pierwszych porannych kursów w poniedziałek zmienionymi trasami, przez Zwierzyniecką i Kraszewskiego, będą kursować linie tramwajowe nr 17 i 18. Dalej „siedemnastka” pojedzie przez Św. Marcin, Gwarną i od placu Cyryla Ratajskiego po swojej stałej trasie. „Osiemnastka” z kolei, tak jak linia numer 2, skręci z ul. Św. Marcin w Towarową i przez ul. Królowej Jadwigi pojedzie na Franowo.
Informacje dla kierowców
Od 18 września w rejonie remontu torowiska tramwajowego w ciągu ul. Dąbrowskiego wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu. W tym czasie ul. Dąbrowskiego na odcinku od ul. Mickiewicza do ul. Kraszewskiego będzie ulicą jednokierunkową, z utrzymanym ruchem pojazdów w kierunku od centrum w stronę rynku Jeżyckiego.
Jadący ul. Dąbrowskiego w stronę centrum będą zobowiązani do skrętu w lewo w ul. Kościelną lub w prawo w ul. Kraszewskiego.
– Nie będzie możliwości skrętu w prawo z ul. Kraszewskiego w ul. Dąbrowskiego, możliwy natomiast będzie przejazd południową pierzeją rynku Jeżyckiego, ul. Prusa i Żurawią. Objazd zamkniętej relacji w ciągu ul. Dąbrowskiego wyznaczono ulicami: Kościelną, Poznańską i Roosevelta – informuje Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. W pierwszym etapie remontu prace prowadzone będą na południowej jezdni ul. Dąbrowskiego i w pasie zieleni. W związku z tym południowy odcinek ul. Kochanowskiego, od ul. Słowackiego do ul. Dąbrowskiego, będzie dwukierunkowy bez wyjazdu w ul. Dąbrowskiego. W tym czasie niedostępne będą miejsca parkingowe po południowej stronie ul. Dąbrowskiego na odcinku prac.
W drugim etapie remontu prace prowadzone będą na północnej jezdni ul. Dąbrowskiego. W związku z tym ul. Strzałkowskiego i północny odcinek ul. Kochanowskiego będą ulicami dwukierunkowymi bez wjazdu w ul. Dąbrowskiego. W tym czasie niedostępne będą miejsca parkingowe po północnej stronie ul. Dąbrowskiego.
Celem zminimalizowania utrudnień parkingowych na czas remontu wyznaczone zostaną dodatkowe miejsca parkingowe na jednokierunkowym odcinku ul. Dąbrowskiego po północnej stronie Rynku Jeżyckiego.
Tramwaje na Gwarnej
W związku z zakończeniem prac przy wymianie zwrotnicy i otwarciem dla ruchu tramwajowego ulic Gwarnej i 27 Grudnia tramwaje linii nr 5, 9, 13, 16 oraz 201 będą mogły z powrotem przejechać tą trasą.
Od poniedziałku, 18 września, tramwaje nr 5 i 16 w kierunku Górczyna i os. Jana III Sobieskiego kursować będą stałymi trasami przez most św. Rocha i plac Wolności. Linia nr 5 skierowana zostanie ulicą Gwarną, natomiast „szesnastka” wróci na ul. Fredry. W przeciwnych kierunkach tramwaje linii nr 5 i 16 będą kursować jak obecnie.
Tramwaje linii nr 9 zamiast do placu Wielkopolskiego dojeżdżać będą do Gwarnej i dalej przez Kaponierę pojadą w kierunku pętli Piątkowskiej. „Trzynastka” – zamiast przez Fredry i most Teatralny – będzie kursować przez Święty Marcin i Gwarną (na trasie Junikowo – pl. Wielkopolski – Junikowo).
Na linii nocnej nr 201 dotychczasowa trasa objazdowa obowiązywać będzie tylko w kierunku os. Lecha. W kierunku Piątkowa tramwaje kursować będą trasą przez most Św. Rocha i plac Wolności.
Mimo otwarcia przejazdu przez ul. 27 Grudnia cały czas kursować będą linie wahadłowe nr 23 i 29, które, tak jak przez ostatnie dwa tygodnie, zawracały odpowiednio na Al. Marcinkowskiego i placu Wiosny Ludów.
źródło poznan.pl