Premiera Moderusa Gamma


Innowacyjny, energooszczędny i w pełni niskopodłogowy.  Ma moc 550 koni mechanicznych  i 32 metry długości. Przewiezie 244 pasażerów. Moderus Gamma – najnowszy tramwaj wyprodukowany przez Modertrans Poznań w piątek miał swoją premierę.

prezentacja-nowego-moderusa-gamma,pic1,1016,100057,153865,show2

 

Model nowego pojazdu był skrywany, zwłaszcza przed mediami, nic więc dziwnego, że jego pierwszy pokaz przed publicznością wzbudził tak duże zainteresowanie – nie tylko dziennikarzy. Na prezentację przybyły m.in. władze Poznania, z prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem na czele, przedstawiciele samorządu powiatu i województwa. Byli też przedstawiciele zakładów komunikacyjnych z różnych miast w kraju, z którymi Modertrans współpracuje.

Przed premierą Gammy m.in. Andrzej Bręczewski, prezes zarządu Modertrans Poznań przybliżył gościom projekt jak i realizację nowego tramwaju. Jego konstrukcja jest innowacyjna, energooszczędna. Tramwaj jest w 100 proc. niskopodłogowy. Prezes dodał, że Moderus Gamma wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte przez producenta podczas realizacji wcześniejszych projektów. Po okolicznościowych  wypowiedziach zaproszonych gości, w tym m.in. prezydenta Jacka Jaśkowiaka, wiceprezydenta Macieja Wudarskiego,  prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego  Wojciecha Tulibackiego, który przypomniał historię Modertarnsu, od powstania związanego z poznańskim MPK, odbył się pokaz artystyczny skrzypaczki Katarzyny Szubert, wzbogacony bogatą oprawą laserową.

Po nim podniesiona została kurtyna i goście zobaczyli pierwszy tramwaj modelu Gamma. Pojazd robi wrażenie; wyróżnia się designem na tle innych wagonów niskopodłogowych, np. Bombardiera, Pesy, Siemensa, Skody czy Solarisa, które jeżdżą od kilku lat w miastach z komunikacją tramwajową.

Konstruktorzy chwalą swój produkt. Podkreślają, że podczas realizacji projektu Gammy, połączone zostały wiedza i doświadczenie Modertransu i Politechniki Poznańskiej.  Przy konstruowaniu pojazdu zastosowane zostały nowoczesne technologie, w tym innowacje.

Na projekt i realizację tramwaju wydano 14 mln złotych. Był współfinansowany przez Narodowe Centrum badań i Rozwoju w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w tzw. skali demonstracyjnej, pod nazwą: „Demonstrator Plus”. Współfinansowany (5,6 mln zł) był też przez Unię Europejską.

Tramwaj Gamma ma 32 metry długości,  jest cały niskopodłogowy, bogato wyposażony , m.in. w elektroniczne wyświetlacze informacyjne, klimatyzację. Uwagę zwraca staranne wykończenie wnętrza, jego stonowane kolory, jak też wiele uchwytów, w tym poprowadzonych nad przejściami, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Gamma może zabrać ponad 240 osób.

Modertrans ze swoim najnowszym pojazdem Gammą, a także ze znanym już tramwajem o nazwie Beta, chce startować w przetargach. A te, co jakiś czas są, ponieważ wiele miast z komunikacją tramwajową w najbliższych latach chce wymienić wiele starych (wysokopodłogowych) tramwajów, np. polskie 105Na czy niemieckie GT-8 na nowe (niskopodłogowe).

– W Poznaniu jest już produkowany samochód roku i autobus roku. Mam nadzieję, że do tych dwóch pojazdów dołączy wkrótce Moderus Gamma jako tramwaj roku – mówił podczas oficjalnej prezentacji tramwaju prezydent Jacek Jaśkowiak. Dzięki symulacjom przeprowadzonym przez Politechnikę Poznańską, ruch poszczególnych członów oraz całej bryły tramwaju, a także jego masa, zostały zoptymalizowane.      
Andrzej Świątek
Fot. Andrzej Świątek

 

 

 

Dodaj komentarz