W poniedziałek (14 grudnia), około godziny 13. tramwaje linii 5 i 13 pojadą w obu kierunkach przez most Uniwersytecki. Tym samym przywrócona zostanie komunikacja tramwajowa na linii ul. Roosevelta – Kaponiera- ul. Święty Marcin. Na samej Kaponierze nie będzie przystanków, bo ten węzeł jest w przebudowie.
Przystanek w kierunku centrum będzie natomiast w sąsiedztwie Zamku, a dla tramwajów tych linii, jadących w kierunku Kaponiery, na ulicy Gwarnej. Na razie nie zostanie przywrócona linia 2 (kursująca na linii Zwierzyniecka Kaponiera – Święty Marcin. Spowodowane to jest pracami drogowymi w rejonie ulic: Dąbrowskiego –Przybyszewskiego, które mają się zakończyć na wiosnę przyszłego roku. Jak wiadomo, właśnie „dwójką” można było dojechać z Ogrodów do centrum.
Powrót tramwajów na most Uniwersytecki jednak skomplikuje podróże z przystanków przy ul. Fredry i z „Teatralki”. Jak poinformowało ZTM w Poznaniu, skierowanie tramwajów „piątki” i „trzynastki” przez most Uniwersytecki odciąży węzeł tramwajowy na „Teatralce”, gdzie dotychczas krzyżują się trasy aż 15 z 20 linii tramwajowych.
O ile, skierowanie „piątki” z ulicy Fredry i „Teatralki” na most Uniwersytecki, nie pozbawi pasażerów dojazdu np. na Łazarz, bo na tym odcinku jeżdżą tramwaje linii 8, to poznaniacy z tego rejonu pozbawieni będą dojazdu do osiedli przy ul. Grunwaldzkiej i do Junikowa. Pozostanie więc kilkusetmetrowe przejście do przystanku przy ul. Roosevelta i przejazd tramwajem linii 15, albo skorzystanie ze wspomnianego przystanku dla linii 13 w ul. Gwarnej.
Z pewnością wielu pasażerom takie rozwiązanie utrudni podróż. Może zatem utworzyć nową, wspomagającą linię (np. 21), która z Junikowa przez most Uniwersytecki kursowałaby do al. Marcinkowskiego, albo na Zawady (przez pl. Wielkopolski), a stamtąd wracała przez ul. Fredry i „Teatralkę”.
Warto przypomnieć, iż jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku z ulicy Fredry na Grunwald i w stronę Junikowa jeździły tramwaje dwóch linii: wspomniana „trzynastka” i ”siedemnastka” ta ostatnia z pl. Wielkopolskiego. Pojawienie się nowej linii odciążyłoby też kursujące tramwaje ulicą Grunwaldzką.
Zobacz mapę organizacji ruchu – tutaj.
Andrzej Świątek
Zdjęcia: Andrzej Świątek
Zawsze każda zmiana dla kogoś jest dobra, dla kogoś zła. Takie życie. W latach 90 – tych ubiegłego wieku zmienili trasę „trójki” dotąd jeżdżącej z Grunwaldu na Dębiec przez Wildę. I musimy z tym żyć, skazani na upierdliwe przesiadki.
I bardzo dobrze. 13 tylko wlecze się przez Teatralkę.