Maciej Wudarski: – Ustalenia pomiędzy gminą Czerwonak, a miastem Poznań miały dotąd formę wzajemnych deklaracji


W związku z nowymi faktami dotyczącymi modernizacji ul. Gdyńskiej, tzw. III etapu, przebiegającego w granicach administracyjnych gminy Czerwonak, redakcja „Naszego Głosu Poznańskiego” podjęła ten bardzo ważny problem. W czwartek (03. 03. 2016 r.) zadaliśmy pytania, m.in. prezydentowi Poznania, wójtowi gminy Czerwonak i prezesowi Poznańskich Inwestycji Miejskich. Tak jak wspomnieliśmy w artykule „Czerwonak mówi Poznaniowi NIE!”, który ukazał się w dzisiejszym (7 marca) wydaniu „Naszego Głosu Poznańskiego”, zabrakło odpowiedzi prezydenta Poznania. Otrzymaliśmy ją 7 marca – już po ukazaniu się najnowszego „Naszego Głosu Poznańskiego” i publikacji na naszym portalu. Poniżej publikujemy odpowiedzi na nasze pytania udzielone przez Macieja Wudarskiego – zastępcę prezydenta Poznania. Miasto jest inwestorem modernizacji ul. Gdyńskiej.

wudarski

– Jaki jest całkowity szacunkowy koszt inwestycji budowy czterech pasów jezdni oraz dwóch rond na skrzyżowaniach ul. Gdyńskiej z ulicami Piaskową i Poznańską?

– Według kosztorysu inwestorskiego łączna wartość nakładów koniecznych do poniesienia na realizację III etapu budowy układu dróg dojazdowych do ITPOK, tj. przebudowy ul. Gdyńskiej na odcinku od granicy miasta Poznania do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków do zaprojektowanego układu, wynosi ok. 30,1 mln zł brutto. Należy jednak zaznaczyć, że kwota ta nie obejmuje kosztów prac towarzyszących (np. nadzorów, robót nieprzewidzianych etc.), jak również kosztu wykupu nieruchomości.

– Czy umowa z firmą wykonawczą wyłonioną w drodze przetargu podpisana została na realizację czterech pasów jezdni i dwóch rond?

– Umowa, w ramach której realizowane są obecnie roboty budowlane, dotyczy jedynie przebudowy ul. Bałtyckiej na odcinku od ul. Syreniej do mostu Lecha i ul. Gdyńskiej na odcinku od ul. Bałtyckiej do granicy miasta Poznania. Dla etapu III budowy układu dróg dojazdowych do spalarni nie została dotychczas zawarta umowa wykonawcza.

– Czy zdaniem Pana Prezydenta szczegółowe analizy ze strony inwestora nie powinny zostać wykonane przed rozpoczęciem inwestycji?

– Tak, przed podjęciem decyzji odnośnie zakresu rzeczowego inwestycji powinny były być prowadzone analizy, mające na celu określenie, jakie rozwiązania będą optymalne. Niestety, analizy wykonane w tym konkretnym przypadku w roku 2009 nie uwzględniały szeregu czynników istotnych dla oceny efektywności przyjętych rozwiązań w dłuższym horyzoncie czasowym. Stąd też, mając wprawdzie wykonaną dokumentację projektową, przed ostateczną decyzją o uruchomieniu rzeczowej realizacji przebudowy ul. Gdyńskiej na omawianym odcinku, podjęto działania w zakresie przeprowadzenia dodatkowych analiz.

– Czy władze miasta Poznania podpisały porozumienie lub umowę z gminą Czerwonak zapewniając budowę czterech pasów jezdni i dwóch rond podczas modernizacji ul. Gdyńskiej?

– Ulica Gdyńska w granicach administracyjnych gminy Czerwonak jest drogą wojewódzką (nr 196) i jako taka zarządzana jest przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Z uwagi na powyższe 25 grudnia 2012 r. podpisane zostało pomiędzy Województwem Wielkopolskim a Miastem Poznań porozumienie, upoważniające Miasto do przeprowadzenia przebudowy omawianego odcinka ul. Gdyńskiej, jednakże bez określenia szczegółowego zakresu przedmiotowej przebudowy. Ustalenia pomiędzy gminą Czerwonak, a miastem Poznań miały dotąd formę wzajemnych deklaracji.

– Czy z decyzji środowiskowej wynika ile samochodów ciężarowych będzie dowoziło odpady do spalarni w ciągu doby? Jeżeli tak, to jaka to jest liczba?

– W „Raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko” sporządzonym na potrzeby uzyskania dla inwestycji w zakresie budowy Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych decyzji środowiskowej zapisano:

„Odpady przeznaczone do spalenia dowożone będą do ITPOK samochodami ciężarowymi o ładowności ok. 12 Mg i 24 Mg (…) w godzinach od 8.00 do 15.00 oraz od 17.00 do 22.00 (łącznie 12 h) będzie przyjeżdżało łącznie ok. 43 samochodów o ładowności 12 Mg i 24 Mg (…) w godzinach od 22.00 do 6.00 (8 h) – ok. 8 samochodów ciężarowych (…)

[Ponadto] (…) jednego dnia będzie miało miejsce ok. 10 kursów samochodów związanych z transportem żużlu, odpadów z oczyszczania spalin i popiołów po stabilizacji (…)

– Czy nie obawia się Pan utraty zaufania do władz Poznania ze strony gmin powiatu poznańskiego – tak potrzebnego w budowaniu Aglomeracji Poznańskiej, polegającej na realizowaniu wspólnych przedsięwzięć, służącym także miastu Poznań?

– Miasto Poznań podejmuje starania w zakresie przekonania gminy Czerwonak do bardziej racjonalnego wydatkowania środków publicznych. Rozmowy nadal trwają i ich wynik nie jest jeszcze przesądzony.

Sławomir Lechna

Fot. źródło www.poznan.pl

Artykuł, który opublikowaliśmy 7 marca – „Czerwonak mówi Poznaniowi NIE” – czytaj tutaj-kliknij.

 

Dodaj komentarz