Tegoroczne Katarzynki, czyli święto tramwajarzy i kolejarzy, cieszyły się dużym zainteresowaniem mieszkańców.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło dla publiczności dwie zajezdnie: Madalińskiego i Franowo. W pierwszej, gdzie stacjonują zabytkowe tramwaje, popularyzowana była akcja zbiórki pieniędzy na remont dwóch starych wagonów: KSW Heidelberg – protoplasty powojennego tramwaju typu N w Polsce oraz przedwojennego wagonu, zwanego „dwoma pokojami z kuchnią”. Z kolei na Franowie otwarta była dla pasjonatów komunikacji tramwajowej najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce, a nawet w Europie. Tam pokazany był obiekt „od kuchni”, czyli skomputeryzowane stanowiska przeglądowe i naprawy tramwajów, myjnia i ogromna hala postojowa wagonów. Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa taboru MPK – pojazdów służb technicznych, autobusów i tramwajów, w tym najnowszego niskopodłogowego Moderus Gamma firmy Modertrans Poznań, który u wielu zwiedzających budził zachwyt nowoczesną konstrukcją i eleganckim wyglądem. Właśnie ten wagon rywalizować będzie z Pesą i konsorcjum Stadler-Solaris w ogłoszonym przez poznańskie MPK przetargu na dostawę 50 tramwajów dla Poznania. Zwycięzcę poznać mamy z początkiem grudnia.
Do zajezdni Madalińskiego i na Franowie poznaniaków dowoziły specjalne autobusy oraz tramwaje linii 23, obsługiwane także przez pojazdy zabytkowe, np. tramwaje Konstal, typu 4N i doczepy 4ND i ND z lat 50. ubiegłego wieku, czy pojazdy 102N i 102Na z przełomu lat 60. i 70. XX wieku.
Kto chciał „wczuć się” w rolę motorniczego, pod kierunkiem instruktora mógł poprowadzić tramwaj na wydzielonym torze w zajezdni Franowo.
Katarzynki wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów szynowych zorganizowało MPK w Poznaniu.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek