Czy będzie więcej moderusów w Poznaniu?


Tylko jedna firma – poznański Modertrans złożył ofertę Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Poznaniu na dostawę nowych tramwajów wraz z serwisem gwarancyjnym. Do przetargu nie stanęły inne znane firmy produkujące tramwaje, m.in.: Solaris z Bolechowa (w Poznaniu jeździ 45 tramwajów Tramino) czy bydgoska Pesa (jej wagonów nie ma w Poznaniu).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przypomnijmy, MPK miesiąc temu, 16 września ogłosiło przetarg na dostawę 20 (z opcją dodatkowych 10) nowych wieloczłonowych, niskopodłogowych (powyżej 20 proc. niskiej platformy) tramwajów. Nowoczesne wagony dla Poznania mają być wyposażone m. in. w klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej, w porty USB oraz bramki liczące osoby wchodzące i wychodzące z pojazdów, w elektroniczne wyświetlacze, oświetlenie LED, miejsca i uchwyty dla wózków dziecięcych i rowerów. Wagony mają być od 28 do 32 metrów długości, szerokie od 2,35 m do 2,40 m, napędzane silnikami prądu przemiennego.

Modertrans w swej ofercie zadeklarował dostarczenie takich tramwajów wraz z gwarancyjną techniczną obsługą za kwotę nieco ponad 135 mln zł. Firma ta jest znana nie tylko poznańskim pasażerom. Wyprodukowane przez Modertrans tramwaje (o nazwach Moderus Alfa i Moderus Beta) jeżdżą w Szczecinie i Katowicach, a ostatnio kilka sztuk bet zamówił Wrocław. W Łodzi, w ramach jazdy promocyjnej beta cieszyła się sporym zainteresowaniem wśród tamtejszych pasażerów. Ponadto, zmodernizowane wagony (na bazie sprowadzonych z Niemiec używanych tramwajów) kursują w  Gdańsku i Elblągu.

W Poznaniu w barwach MPK jeździ 20 wysokopodłogowych alf i 23 bety z 25 proc. niską podłogą w części środkowej członu. W odróżnieniu od tramwajów Solaris Tramino czy Siemens Combino (w 100 proc. z niską platformą) alfy i bety mają skrętne wózki, które nieco mniej przyczyniają się do zużycia torowisk. W Katowicach i w Sosnowcu oraz w innych miastach górnośląskich z komunikacją tramwajową, gdzie jest wiele starych szlaków z mocno zużytymi torami, moderusy przez pasażerów cieszą się uznaniem za stabilną jazdę.

W planach Modertrans ma wytwarzanie kolejnej generacji tramwajów o nazwie Moderus Gamma. Ukazały się nawet jego projekty.  W ofercie jednak nie mówi się o najnowszym modelu. Dla poznańskiego MPK ważne jest, by tramwaje były nowoczesne, z minimum 20 proc. niskiej podłogi. Czy zatem swym wyglądem moderusy dorównają nowoczesnej sylwetce Tramino, a może je przewyższą? Czy będą to tylko zmodernizowane bety? Czy po wyborze przez poznańskie MPK oferty zobaczymy je w przyszłym roku? Oferta obecnie analizowana jest przez komisję przetargową.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz