Aerofestival już w ten weekend


Między 28 a 29 maja niebo nad Poznaniem zamieni się w jedyne w swoim rodzaju spektakularne widowisko, z udziałem lotniczych sław międzynarodowego formatu.  Lotnicze show, które zbliża się „wielkimi skrzydłami” to zasługa Międzynarodowych Targów Poznańskich, które po raz drugi zaangażowały się w realizację tego przedsięwzięcia. A skoro MTP, to będzie imponująco! Dziesiątki statków powietrznych, 720 minut pokazów, 20 000 m² wystawy, grupy pokazowe i soliści z 8 krajów świata.

 aerofestowal 378

Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Aerofestival – to podniebne show w wykonaniu światowej sławy mistrzów awiacji, wystawa sprzętu lotniczego i wojskowego oraz ekspozycja służb mundurowych. Aerofestival to także edukacja. To tutaj, w terenie przedstawiciele służb mundurowych mają niepowtarzalną okazję wprowadzić uczestników wydarzenia w tematykę obronności kraju, zaprezentowania swoich możliwości, począwszy od uzbrojenia po wyposażenie i praktyczne umiejętności. Aerofestival to również terenowa lekcja historii w wykonaniu grup rekonstrukcyjnych, które w strojach z wybranego okresu przybliżą dokonania i zasługi polskiej wojskowości.

Pokazy lotnicze wróciły do Poznania po kilkunastoletniej przerwie, by cieszyć oko i zmysły tych, którzy o lataniu wiedzą prawie wszystko o raz tych, którzy lubią czasem podnieść w wzrok w górę i popatrzeć w niebo, by oddać się niespełnionym marzeniom.

Pierwsza edycja Aerofestivalu odbyła się w dniach 14-15 czerwca 2015 na terenie Portu Lotniczego Poznań-Ławica, przyciągając 50 000 fanów lotnictwa, rodzin z dziećmi oraz przedstawicieli branży z całej polski i zagranicy, zamieniając Poznań w lotniczą stolicę Polski. Wszystko wskazuje na to, że przygotowywane liczne atrakcje podczas drugiej edycji, która odbędzie się 28-29 maja pozwoli po raz kolejny zobaczyć na żywo najlepsze grupy pokazowe świata oraz zapoznać się z ofertą nowego, jak i historycznego sprzętu wojskowego i służb mundurowych.

Tegoroczny Aerofestival podzielono na kilka integralnych stref. Pokazy lotnicze – podczas których w podniebnych akrobacjach spotkają się wyśmienici piloci. Wystawa branży lotniczej to połączenie wystawy sprzętu lotniczego, zarówno cywilnego, jak i wojskowego, pozwalającej na zaznajomienie się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi wprowadzanymi do lotnictwa. Strefy tematyczne dla publiczności – to przede wszystkim walor edukacyjny wydarzenia.

Jesteśmy pewni, że Aerofestival będzie wyjątkowym wydarzeniem, dostarczającym gościom niespotykanych emocji, pozostając w pamięci uczestników na długie lata.

Choć liczby mówią same za siebie to warto przedstawić gwiazdy, które uświetnią Aerofestival. Zaspokajając ciekawość pasjonatów mocnych lotniczych wrażeń prezentujemy polskie i zagraniczne grupy oraz solistów, którzy z pewnością dostarczą niezapomnianych doznań.

Od MTP, organizatora Aerofestiwalu, otrzymaliśmy dodatkowe cztery podwójne zaproszenia – dwa na sobotę i dwa na niedzielę. Konkurs trwał do 27 maja do godz. 19.

Wcześniej mieliśmy dla Czytelników sześć podwójnych zaproszeń na Aerofestiwal. Pierwszy konkurs trwał do 26 maja do godz. 20.

Zobacz galerię zdjęć z ubiegłorocznego Aerofestiwalu – kliknij tutaj.

Mile widziane polubienie Naszego Głosu Poznańskiego na facebooku i zaproszenie znajomych do lajkowania – kliknij tutaj. 

Bilety

Przedsprzedaż:
Zakup biletów w przedsprzedaży możliwy jedynie do dnia: 27.05.2016 r. do godz. 12:00.

Bilet jednorazowy normalny: 22 zł (sobota, niedziela)
Spotter Pack: 150 zł  
VIP: 300 zł       

Kasy biletowe:
Bilet jednorazowy normalny: 32 zł (sobota, niedziela)
Bilet jednorazowy (Karta Dużej Rodziny): 5 zł (od osoby)
Bilet rodzinny: minimum 3 osoby, w tym dziecko do lat 13 – 22 zł/os

Bilet bezpłatny

Dzieci do lat 3
Osoby niepełnosprawne (I grupa inwalidzka).

Bilety dostępne są za pośrednictwem:

  • przedsprzedaży internetowej (do 27.05.2016 r. do godz. 12:00)
  • portali Ticketpro.pl, Tixer.pl;
  • w sieci salonów EMPiK, Saturn, Media Markt;
  • w kioskach i salonikach RUCH
  • kas w dniu imprezy.

Szczegółowe informacje dostępne na stronie: www.aerofestival.pl

DOJAZD

Autobusem na Aerofestival

Podobnie jak w roku ubiegłym przy współpracy z MPK (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) przygotowaliśmy dla uczestników pokazów lotniczych specjalne linie autobusowe. Wszystkie autobusy dedykowane na Aerofestival swój przystanek końcowy będą miały przy ulicy Tatrzańskiej. Przystanek ten zlokalizowany został w odległości 200 m od wejścia na teren wydarzenia.

W autobusach obowiązują opłaty za przejazd zgodnie z aktualnymi taryfami MPK.

LINIA NR 131
Autobus wyjeżdża spod Poznań City Center i kieruje się w stronę wydarzenia. Przystanek Tatrzańska jest ostatnim na jego linii.

POZNAŃ GŁÓWNY, BAŁTYK, SZYLINGA, POLNA SZPITAL N/Ż, GRODZISKA N/Ż,       SZPITALNA N/Ż, OGRODY, BUŻAŃSKA N/Ż, PRZELOT N/Ż, PILOTÓW N/Ż.

SOBOTA – 28 maja 20156 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 8 minut
NIEDZIELA – 29 maja 2016 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 8 minut

LINIA NR 132
Autobus wyjeżdża z terenu Toru Poznań i kieruje się w stronę wydarzenia.
TOR POZNAŃ (ul. Wyścigowa), LEŚNOWOLSKA, KOŁOBRZESKA, TATRZAŃSKA.

SOBOTA – 28 maja 2016 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 10 minut
NIEDZIELA – 29 maja 2016 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 10 minut

LINIA NR 133
Autobus wyjeżdża z parkingu CH Auchan i kieruje się w stronę wydarzenia.

AUTOBUS NIE ZATRZYMUJE SIĘ NA ŻADNYCH PRZYSTANKACH POZA POCZĄTKOWYM I KOŃCOWYM.

SOBOTA – 28 maja 2016 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 20 minut
NIEDZIELA – 29 maja 2016 r. w godzinach 8.30 – 19.30 – kursy co 20 minut

PARKINGI

  • Tor Poznań (wjazd ul. Wyścigowa 3, Przeźmierowo) – 20 zł/wjazd. Wraz z biletem wjazdu wymagany będzie bilet na wydarzenie zakupiony w przedsprzedaży (BILETY), bądź na miejscu wraz z biletem parkingowym.
  • Auchan Swadzim – bezpłatny. Na terenie przy Centrum Handlowym zostanie wydzielona  specjalna strefa dla gości Aerofestivalu. Wypatrujcie znajomego logo Aerofestivalu.
  • Poznań City Center (wjazd ul. Matyi 2) – ceny wg cennika, dla publiczności Aerofestivalu pierwsze 2 godziny bezpłatne.
  • Parking na ul. Matejki 63 – 24godzinny strzeżony parking niedaleko Międzynarodowych Targów Poznańskich. 4 zł/h dla samochodów osobowych, 2 zł/h dla motocykli.
  • Parking rowerowy – wraz za Partnerem Motoryzacyjnym Aerofestivalu – SKODA, specjalnie dla miłośników jednośladów przygotowaliśmy parking rowerowy a na nim ponad 200 miejsc postojowych. Parking zostanie zlokalizowany przy ulicy Lotniczej obok punktów kasowych i informacji.

ZAMKNIĘTE ULICE

W trosce o wygodę oraz bezpieczeństwo mieszkańców terenów znajdujących się w pobliżu trwania wydarzenia, podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AEROFESTIVAL, w porozumieniu ze służbami miejskimi, wprowadzone zostają specjalne zasady komunikacji:

  • Wstęp na pokazy będzie zlokalizowany na ul. Lotniczej. Wszystkie ościenne ulice zostaną wyłączone z ruchu samochodowego za wyjątkiem dojazdu do posesji mieszkańców.
  • Dojazd do posesji będzie możliwy jedynie po okazaniu Służbom Porządkowym specjalnej Karty Wjazdu przygotowanych przez organizatora. Ograniczenie ruchu na osiedlu Wola będzie obowiązywać w sobotę oraz niedzielę od ok. Godz. 9.00 do 17.30.

Gwiazdy polskiego lotnictwa

Obecność potwierdzili jedni z najlepszych polskich pilotów, którzy swoim doświadczeniem i umiejętnościami przyprawią uczestników o zawrót głowy. W powietrze wzbiją się zarówno najnowsze modele samolotów, jak i te historycznej, jednak niezależnie od wieku i lotniczego stażu zagwarantują moc emocji. Aerofestival będzie miał także swoje premiery. Właśnie dobiega końca budowa Extry 330sc, której debiut planowany jest na Aerofestivalu. Zobaczcie kto i na czym będzie latał.

Marek Choim

Nazwisko nieobce miłośnikom polskich sportów samolotowych – Marek Choim, czyli pasjonat lotnictwa, na co dzień właściciel firmy szkoleniowo-doradczej. Swoje pierwsze lekcje akrobacji pobierał od znakomitego polskiego pilota, nieżyjącego już Marka Szufy. Później szkolił się we freestyle’u u Seana D. Tuckera w Kalifornii. Do poprzedniego sezonu latał na wyczynowej, ale dwuosobowej Extrze 300L. Ten sezon to pierwsze pokazy na rasowej, extramocnej i superwyczynowej Extrze 330SC. Na dzisiaj jest to najmocniejszy samolot akrobacyjny w Polsce.

Robert Kowalik

Kolejny bardzo doświadczony i utytułowany akrobata samolotowy – dziewięciokrotny Mistrz Polski i medalista w Mistrzostwach Świata. Na co dzień pilot komunikacyjny, niegdyś kapitan Boeinga 737, a obecnie Airbus A320. Jego pokazy charakteryzuje wielkie doświadczenie, które pozwala na wykonywanie zwariowanych ewolucji z wielkim spokojem i pewnością siebie. Samolot na jakim Robert zaprezentuje swoje umiejętności to Extra 300L (rejestracja SP-ACM). Jest to pierwszy samolot tego typu zarejestrowany w Polsce, na którym szkolili się prawie wszyscy polscy piloci akrobacyjni.

F-16 Jastrząb – Tiger Demo Team Poland

Drugi z amerykańskich myśliwców jaki zaprezentuje się poznańskiej publiczności przyleci z niedalekiej bazy wojskowej w Krzesinach. W polskich Siłach Powietrznych F-16 służą od 2006 roku i stacjonują właśnie w Krzesinach oraz w Łasku w liczbie 48 sztuk. Są to wersje F-16C (jednomiejscowa) i F-16D (dwumiejscowa). Wyposażenie ich to m.in. kierowane pociski rakietowe, bomby lotnicze ogólnego oraz działko M61A Vulcan kalibru 20 mm. Drugi egzemplarz tego samolotu będziemy mogli podziwiać na wystawie statycznej.

Suchoj Su-22 Polish Demo Team

Samolot naddźwiękowy, myśliwsko-bombowy o zmiennej geometrii skrzydeł, produkowany od 1970 r w ZSRR. Do 1990 roku łącznie powstało blisko 3000 egzemplarzy tego samolotu i jest wciąż używany przez Siły Powietrzne RP i kilku innych krajów. W naszym państwie jedynym miejscem stacjonowania Su-22 jest 21 Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, skąd przyleci do nas para tych maszyn. Piloci zaprezentują niezwykły urok tych ciężkich bojowych maszyn.

RWD-5R

Polski przedwojenny samolot sportowo-turystyczny, zbudowany w latach 30. XX wieku. Była to na tamte czasy konstrukcja bardzo nowoczesna – zakryta kabina zapewniała duży komfort. Na takim samolocie w 1933 roku Stanisław Skarżyński dokonał przelotu przez Atlantyk i jak dotąd jest to najmniejsza maszyna jaka pokonała tę trasę. Samolot, który zawita do Poznania to replika zbudowana w latach 90. przez Stowarzyszenie Lotnictwa Eksperymentalnego. Za jego sterami Józef Wójtowicz – pilot zawodowy instruktor z olbrzymim doświadczeniem (nalot 23 500 godzin) – latał na wielu typach samolotów, śmigłowców, szybowców. Obecnie pilot pokazowy Stowarzyszenia na samolotach RWD-5R i Jak-18.

PZL TS-8 Bies

Polski samolot z końca lat 50. – pierwszy po II wojnie światowej samolot wyposażony w polski silnik. Maszyna zbudowana do szkolenia wstępnego pilotów wojskowych zanim usiądą w maszynach odrzutowych, dlatego m.in. konstrukcja jest całkowicie metalowa i posiada chowane podwozie. Podczas Aerofestivalu zobaczymy dwie takie maszyny – obydwie utrzymywane przez prywatnych właścicieli – pasjonatów lotnictwa – Waldemara Banasia i Jana Borowskiego, którzy zresztą usiądą za sterami Biesów w Poznaniu.

Jakowlew Jak-18

Samolot Jak-18 SP-YYY został wyprodukowany na Węgrzech w roku 1956. Po latach eksploatacji został przekazany do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. W 2000 roku dzięki Fundacji Polskie Orły został wyremontowany przez Zakład Lotniczy w Krośnie i uczestniczył w wielu pokazach lotniczych. Od 2013 roku jest pod opieką Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego z Nowego Sącza. Samolot jest bardzo poprawny w pilotażu i daje satysfakcję z latania ale za to wymaga dużo pracy obsługowej
i kontroli. Pierwotne zastosowanie tej maszyny to szkolenie wojskowych pilotów radzieckich (i państw zaprzyjaźnionych) po II wojnie światowej. Piękna sylwetka i charakterystyczny dźwięk silnika powodują, że każdy zakochuje się w tym samolocie. Za sterami Jaka – Jerzy Kołodziej – pilot samolotowy, szybowcowy, mechanik lotniczy, budowniczy trzech samolotów i Prezes Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego.

Piper L4/J3 Cub – Marek Masalski i Antoni Nowak

Można powiedzieć, że samolotem J3/L4 firma Piper stworzyła kanon konstrukcyjny kopiowany przy budowie samolotów do dzisiaj. Charakterystyczna sylwetka powstała w latach 30. XX wieku w USA jako samolot turystyczny i szkoleniowy dla nowych pilotów cywilnych. Szybko jednak armia przekonała się o jego niezwykłych zaletach i wprowadziła samolot jako łącznikowy i obserwacyjny.
O uniwersalności i użyteczności tej maszyny niech świadczy, że łącznie zbudowano blisko 35 000 egzemplarzy. W Poznaniu zobaczymy dwa egzemplarze za sterami których: Marek Masalski – pilot zawodowy, instruktor szybowcowy i samolotowy I klasy (nalot: 4000h) oraz Antoni Nowak – pilot samolotowy i szybowcowy, pasjonat i właściciel certyfikowanego zakładu naprawy sprzętu lotniczego (nalot: 1000h).

MiG-15UTI

Legendarny myśliwiec odrzutowy produkowany w Polsce na licencji ZSRR w latach 50. XX wieku. Obecnie samolot jest w rękach Eskadry Historycznej  Norweskich Sił Powietrznych jako reprezentant maszyn wroga z okresu zimnej wojny. Egzemplarz który zobaczymy w Poznaniu w latach 90. XX wieku został przewieziony do USA, skąd wrócił do Europy dwa lata temu. Został poddany w Polsce gruntownemu remontowi i uzyskał malowanie “RED 18” na pamiątkę po radzieckim pilocie
i kosmonaucie Juriju Gagarinie. Za sterami samolotu – Kenneth Aarkvisl, pilot wojskowy, później komercyjny (m.in. Boeing 737) i akrobacyjny. Pasjonat starych odrzutowców.

PZL TS-11 Iskra

Polski samolot, dobrze znany bywalcom pokazów dzięki jednemu z dwóch wojskowych zespołów akrobacyjnych – Biało-Czerwone Iskry. Jednak samolot stworzono pierwotnie do szkolenia pilotów wojskowych zanim przesiądą się do cięższych odrzutowców. Egzemplarz, który zobaczymy to własność Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, dzięki której Iskra odzyskała swój blask. Za sterami samolotu jeden z najbardziej doświadczonych polskich pilotów oblatywaczy – Sławomir Hetman, który potrafi pokazać możliwości każdej maszyny w 100%.

3AT3 Formation Flying Team

Zespół pasjonatów lotnictwa, na co dzień biznesmenów, którzy dla wspólnego spędzania czasu
w powietrzu postanowili założyć formację latania zespołowego na współczesnych samolotach polskiej konstrukcji – AT-3. Ponieważ najczęściej zespół lata w składzie 3 maszyn, więc naturalną wydała się nazwa 3AT3. Pomimo, iż samoloty nie dysponują dużą mocą, ani nie są przystosowane do akrobacji, to piloci prezentują niezwykły kunszt pilotaż grupowego, gdzie odległości pomiędzy maszynami wynoszą kilka metrów. Samoloty wyposażono w wytwornice dymu, co znacznie wzbogaca efektowność pokazów.

Aviat Husky

Niezwykły współcześnie produkowany samolot amerykański, który do złudzenia przypomina sylwetką stare dobre Piper Cub’y – samoloty z lat 30. XX wieku. Jednak dzięki nowoczesnej technice symulacji komputerowych udało się uzyskać poprawę i tak doskonałych właściwości lotnych tych maszyn, dzięki czemu powstał samolot, który potrafi przy sprzyjającym wietrze wystartować na odcinku kilkunastu metrów! Ponadto wyposażony jest w wielkie opony, co pozwala mu na lądowanie praktycznie na każdym podłożu. Za sterami polskiego Husky’ego – Marek Tybura, pilot samolotowy, szybowcowy
i balonowy o nalocie ponad 8000h.

Xenon 2RST

Niezwykła maszyna, jak mówią niektórzy skrzyżowanie śmigłowca z samolotem. Demonstrowany egzemplarz to pierwszy wiatrakowiec zarejestrowany w Polsce po II wojnie światowej. Stacjonuje na lotnisku Aeroklubu w Toruniu, co jest ciekawe, bo jedyny wiatrakowiec latający w Polsce przed II wojną światową latał również w barwach Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu. Egzemplarz jaki zaprezentuje się w Poznaniu jest specjalnie dostosowany do pokazów, ma m.in. wytwornicę dymu.
W jego kabinie zasiądzie jeden z najlepszych polskich pilotów takich maszyn – Romuald Owedyk, pilot-instruktor o nalocie na wiatrakowcach wynoszącym 1200h, który latając Xenonem pokazuje że grawitacja nie istnieje.

Zespół Akrobacyjny Orlik

Istniejący od 1998 roku zespół pokazowy polskich Sił Powietrznych latający na polskim samolocie PZL-130 Orlik. Jest to maszyna jednosilnikowa, dwumiejscowa zaprojektowana do szkolenia pilotów wojskowych. Nie jest skonstruowana z myślą o akrobacji, więc piloci mają szczególnie trudne zadanie. Obecnie zespół lata w składzie 8 samolotów prezentując program składający się z figur akrobacji zespołowej oraz pokazu pilotażu indywidualnego.

Grupa Akrobacyjna Żelazny

Tej grupy w naszym kraju, a zwłaszcza w Poznaniu nie trzeba nikomu przedstawiać. Przez długi czas jedyny w Polsce cywilny zespół akrobacyjny, który wsławił się m.in. niezwykłymi akrobacjami na trzech samolotach spiętych łańcuchami. Piloci w zespole to zawodowcy, którzy swoją pasją dzielą się
z innymi – prowadzą szkołę akrobacji lotniczej. Na Aerofestivalu pojawią się w składzie trzech samolotów i szybowca, aby dać niesamowity pokaz akrobacji w zespole, a także akrobacji indywidualnej na szybowcu i samolocie.

Polskie motoszybowce

Lekkie maszyny o ogromnej, jak na swoją wielkość, rozpiętości skrzydeł, skonstruowane tak, aby mogły latać właściwie bez silnika. Napęd daje im jednak niezależność startu (nie potrzebują holownika jak standardowe szybowce) oraz bezpieczeństwo w powietrzu. Na Aerofestivalu zobaczymy dwie polskie konstrukcje motoszybowcowe – dość historycznego już Ogara oraz bardzo współczesną Fregatę. Jeden z motoszybowców będzie również prezentował się na wystawie statycznej wśród publiczności.

Gwiazdy z zagranicy

Baltic Bees

Jedna z atrakcji, która narobi wiele hałasu i przysporzy widzom bólu mięśni szyjnych. Zespół akrobacyjny z Łotwy latający na odrzutowych samolotach szkoleniowych produkcji czeskiej L-39 Albatros. Pomimo, iż zespół jest cywilny, jednak nieoficjalnie reprezentuje łotewskie siły powietrzne, a wszyscy piloci zespołu szkolili się w wojsku. Nie sposób opisać niezwykłej precyzji i zapierających dech w piersiach ewolucji, jakie zespół Bałtyckich Pszczół prezentuje podczas pokazów – to trzeba zobaczyć na własne oczy! Na sezon 2016 piloci z Łotwy przygotowali nowy program, który po raz pierwszy zaprezentują właśnie w Poznaniu.

F-16 Fighting Falcon – Belgian Demo Team

Najpopularniejszy na świecie wojskowy naddźwiękowy samolot wielozadaniowy produkowany w USA od lat 70. XX wieku do dzisiaj. Może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia: pociski rakietowe, bomby oraz broń jądrową. Jednym z egzemplarzy jakie zobaczymy podczas Aerofestivalu będzie maszyna pokazowa Belgijskich Sił Powietrznych za sterami której zasiądzie Tom “Gizmo” De Moortel – w służbie od 1996 roku, łączny nalot 4400 godzin, w tym 1600 na F-16.

F-16 SoloTurk

Jeden z trzech solowych pokazów amerykańskiego samolotu myśliwskiego wykona dla widzów
w Poznaniu ekipa z Turcji. Ich pokazy charakteryzuje wielka żywiołowość, ogromna dawka energii, hałasu i niesamowite efekty wizualne – turecki Fighting Falcon został wyposażony w wyrzutnie flar oraz wytwornice dymu. Szykujcie więc aparaty i zatkajcie uszy!

Saab AJS 37 Viggen

Szwedzki samolot naddźwiękowy myśliwsko-szturmowy produkowany w latach 1970–1990. Cywilnie zarejestrowany egzemplarz o nr seryjnym 37098, który odwiedzi nasze pokazy to wersja AJS przystosowana do rakiet zwalczających okręty oraz zrzutu bomb. Ostatnią misję samolot wykonał
w czerwcu 2000 roku, a dzięki staraniu Muzeum Szwedzkich Sił Powietrznych, w marcu 2012 r. został zarejestrowany jako maszyna cywilna i jest prezentowany na pokazach. Za sterami samolotu Stellan Anderson – pilot pokazowy Szwedzkich Sił Powietrznych z nalotem 12 000 godzin (!), na Viggenie lata od 10 lat. Były pilot linii SAS – kapitan DC9, Boeinga 767 oraz 737NG.

Saab 105

Szwedzki dwusilnikowy samolot odrzutowy używany głównie do szkolenia i misji rozpoznawczych produkowany w latach 60. XX wieku. Charakterystyczną cechą samolotu jest umieszczenie foteli pilotów obok siebie, a także usterzenie ogonowe w kształcie litery T. Egzemplarz, który zobaczymy
w Poznaniu jest własnością Muzeum Szwedzkich Sił Powietrznych i został zarejestrowany jako cywilny w 2009 roku. Jest to wersja dyspozycyjna, czteromiejscowa, wyposażona w oryginalne, montowane na początku produkcji silniki Turboméca Aubisque (RM 9).

Scandinavian Airshow Wingwalking

Wingwalking czyli spacer po skrzydłach lecącego samolotu wymaga ogromnej odwagi i doskonałego zmysłu równowagi. Szwedzki zespół Scandinavian Airshow przyleci do nas amerykańskim dwupłatowym samolotem rolniczym Grumman G-164 AG-Cat, po skrzydłach którego przespacerują się “kocice”. Aby podnieść adrenalinę wśród widzów, pilot wykona serię beczek i pętli starając się nie zgubić żadnej z pań. Wrażenia – niezapomniane.

Scandinavian Airshow THOR Aerobatic

Pierwszym z cywilnych akrobatów którzy zaprezentują swój kunszt będzie Jacob Hollander ze Szwecji na świeżo zbudowanym dwupłatowym samolocie wyczynowym Pitts-12 THOR. Warto podkreślić, że jest to jedyny taki egzemplarz na świecie, o zmniejszonej masie własnej i zwiększonej mocy silnika. Dwupłatowe skrzydła pozwalają na zwiększenie prędkości obrotowej samolotu podczas wykonywania akrobacji. Jacob jest bardzo doświadczonym pilotem pochodzącym z rodziny o długich tradycjach lotniczych.

Uwe Zimmermann

Kolejny z akrobatów, którzy wystąpią w Poznaniu to ogromnie sympatyczny Niemiec, który tak polubił nasz kraj, że na żonę wybrał Polkę. Uwe Zimmermann jest na co dzień biznesmenem, ale także mistrzem wyścigów motorowych Niemiec. Swoja przygodę z lotnictwem zaczął od szybowców, później przesiadł się na samoloty, a akrobacji uczył się od trenera czeskiej kadry narodowej. Brał udział
w wielu zawodach, ale akrobacja w stylu wolnym to jego pasja. Uwe kocha polską publiczność i jest częstym gościem na pokazach w naszym kraju. Co potrafi akrobata – biznesmen – pasjonat za sterami wyczynowej Extry? O tym przekonamy się już w ostatni weekend maja!

The Victors

Piper 28A to maszyna doskonale znana aeroklubom i szkołom lotniczym na całym świecie. Samolot wyposażony jest w relatywnie słaby silnik a zamiast drążka sterowniczego posiada wolant – obydwie te cechy znacznie utrudniają latanie zespołowe. Jednak “Zwycięzcom” z Belgii to nie przeszkadza. Może dlatego, że w skład zespołu wchodzą: pilot-instruktor wojskowy, mechanik lotniczy oraz… inżynier dźwigowy i maszynista kolejowy. Jak sobie radzą? Przekonamy się już niebawem! Zespół wystąpi
w naszym kraju po raz pierwszy.

Grupy rekonstrukcyjne

Aerofestival to również terenowa lekcja historii w wykonaniu grup rekonstrukcyjnych, które w strojach z wybranego okresu przybliżą dokonania i zasługi polskiej i światowej wojskowości. W specjalnie dedykowanej im strefie będzie można spotkać m.in.:

GRH Desantura

Grupa rekonstruująca rosyjską 76 Dywizję Desantowo-Szturmową podczas konfliktu rosyjsko- gruzińskiego. Grupa Rekonstrukcji Historycznej Desantura powstała 2 sierpnia 2013 roku. Zajmuje się rekonstrukcją rosyjskich Sił Pokojowych 76-ej Dywizji Szturmowo- Desantowej podczas konfliktu
w Osetii Południowej w 2008 roku. Grupa składa się z pasjonatów rosyjskich militariów
z Województwa Kujawsko- Pomorskiego, głównie z Bydgoszczy i Torunia. Desantura powstała na bazie zainteresowania militariami i historią najnowszą, tak Federacji Rosyjskiej jak i całego okręgu Kaukazu. Za jedno z nadrzędnych zadań przyjmuje prezentację i pogłębianie złożonej problematyki Wojny Pięciodniowej z uwzględnieniem stanowisk wszystkich stron zaangażowanych w wojnę. Jest to epizod historii najnowszej, który wciąż budzi ogromne kontrowersje i emocje zarówno w Polsce, Europie jak i Rosji i Gruzji.

GRH Green Light

Grupa zajmuje się odtwarzaniem 82 Dywizji powietrznodesantowej USA z okresu 2 wojny światowej. Obecnie skupia się już na całym okresie wojny, lecz motywem przewodnim jest Lądowanie
w Normandii. Nowatorscy spadochroniarze oraz wyposażenie wraz z elitarnym szkoleniem sprawia, że rekonstrukcja staje się wyzwaniem. Zrzesza młodych ludzi z pasją do spadochroniarstwa i armii amerykańskiej.

NAM

NAM jest powstałą wiosną 2007 r. w Poznaniu drużyną łączącą Airsoft z rekonstrukcją historyczną. Składa się z sekcji rekonstrukcyjnej oraz airsoftowej, które odwzorowują personel amerykańskich sił zbrojnych z okresu wojny wietnamskiej. NAM uczestniczy w spotkaniach airsoftowych
i rekonstrukcyjnych, a także w pozostałych wydarzeniach promujących wiedzę z zakresu wojskowości, historii oraz ratownictwa medycznego.

PGRH WARTA

Pomysł powstania grupy rekonstrukcji historycznej powstał na początku roku 2008. Przyjęła nazwę głównej rzeki Wielkopolski, gdyż jej założeniem jest zrzeszanie fascynatów historii (chcących w żywy sposób przekazywać ja innym) z tych właśnie terenów. Grupa jako cel obrała sobie odtwarzanie umundurowania i ekwipunku żołnierzy różnych formacji z okresu II Wojny Światowej. Rekonstruuje sylwetki żołnierzy: Wojska Polskiego 1943-45, Armii Czerwonej 1943-45, oraz Wehrmachtu 1939-45. Działalność grupy ma na celu w niecodzienny sposób propagować historię oraz poszerzać wiedzę
o konfliktach wśród naszych rodaków.

GRH Pancerni ’39

Odtwarzamy dywizjon rozpoznawczy jednostki uznawanej w dwudziestoleciu międzywojennym za chlubę naszej armii – 10 Brygady Kawalerii.

Strefa dziecka i służb mundurowych

Wyjątkowa atmosfera, otoczenie przyrody, świeże powietrze oraz park rozrywki dla dzieci, sprawiają, że Aerofestival jest doskonałym miejscem dla całych rodzin. Dlatego przygotowując program wydarzeń nie zapomniano także o najmłodszych uczestnikach festiwalu. Specjalnie dla nich działać będzie wesołe miasteczko, a w nim moc atrakcji m.in. bajeczny lunapark czy karuzele przyprawiające
o zawrót głowy. Ponadto wystawa wozów strażackich z możliwością ich zwiedzania i wiele, wiele innych zabaw, które umilą i wypełnią czas maluchom.

KONFERENCJA BRANŻOWA

„Ultralekkie statki powietrzne, wybrane problem użycia i eksploatacji oraz innowacyjne technologie w systemach bezzałogowych platform latających”

Konferencja naukowa odbędzie się  27 maja 2016 r. na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich i poprzedzać będzie organizowany Aerofestival 2016. Tematyka konferencji obejmuje zagadnienia związane  z problemami użycia i eksploatacji ultralekkich statków powietrznych oraz ze stosowaniem innowacyjnych technologii w bezzałogowych platformach latających, a w szczególności:

  • niezawodność eksploatacji ultralekkich statków powietrznych,
  • stosowanie nowoczesnych technologii w bezzałogowych platformach latających,
  • problemy naukowo-badawcze,
  • problemy związane z bezpieczeństwem eksploatacji samolotów ultralekkich,
  • problemy związane z bezpieczeństwem eksploatacji bezzałogowych platform latających,
  • certyfikacja i homologacja samolotów ultralekkich oraz bezzałogowych platform latających,
  • bezpieczeństwo a działalność gospodarcza.

Dodaj komentarz