Starych reklam czar (Galeria)


Niezwykłą w swoim klimacie wystawę przygotowało Muzeum Narodowe w Poznaniu w oddziale w Ratuszu. Od soboty prezentowana tam będzie aż do 31 grudnia br. wystawa widoków dawnego Poznania zatrzymanych na historycznych reklamach, ulotkach, rachunkach i drukach firmowych. Wiele z nich pokazuje nie istniejące już fragmenty miasta ratując je od zapomnienia, a jednocześnie pokazując obrazki z życia codziennego miasta. Wszystko to można zobaczyć na wystawie „Miejska ikonosfera na drukach reklamowych z widokami Poznania (1835 – 1939).

 

 

Wydawać by się mogło, że przepastne magazyny muzeów, archiwów i bibliotek nie zawierając już nic co mogłoby zaskoczyć jeśli chodzi o widoki z miasta Poznania. A jednak…

– Jak zwykle w tego typu przypadkach decyduje przypadek. Pewnego razu w bogatych zbiorach ikonograficznych muzeum trafiłam na plik rachunków rodziny Jezierskich z ul. Za Bramą Berlińską obecnie Skośną. Zainteresowały mnie one dość bogatą ikonografiką. Zaczęłam szperać w poszukiwaniu innych podobnych obiektów, no i jak to mówią młodzi, poszłam na całość! – opowiada dr Magdalena Mrugalska – Banaszak, kurator wystawy – Poszukiwania rozszerzyłam na m.in. na Bibliotekę Uniwersytecką w Poznaniu, Archiwum Państwowe, Bibliotekę Raczyńskich. W trakcie pięcioletniej kwerendy dotarłam do dokumentów, które pokazują widoki miasta do tej pory nie znane bowiem część tych budynków zniknęła z  pejzażu miasta. Reklamy otwierają więc nowy rozdział w badaniach nad ikonografią Poznania – dodaje Magdalena Magdalena Mrugalska Banaszak.

Na wystawie pokazanych zostanie 350 widoków Poznania od końca lat 30. XIX wieku do 1939 roku. Uzupełnieniem ekspozycji jest prezentacja firmowych gadżetów poznańskich firm. Najstarsze reklamy pochodzą z lat 1835-1844. Są to rachunki zakładu litograficznego Gustava Beutha, mieszczącego się początkowo przy ul. Wrocławskiej 19, a później pod numerem sąsiednim. Kolejny druk tego typu pochodzi dopiero z 1885 roku i jest to papier firmowy browaru z Kobylegopola. Najwcześniejsza reklama prasowa zamieszczona została w 1865 roku w Dzienniku Poznańskim. Bracia Friedmann zachęcali w niej do zakupu spirytusu, wytwarzanego w ich fabryce parowej przy ul. Wielkiej 17. Integralną częścią wystawy jest prezentacja multimedialna ukazująca całą kolekcję opisaną w albumie.

Wspaniałym uzupełnieniem ekspozycji jest książka autorstwa kustosza wystawy dr Magdaleny Mrugalskiej pod takim samym tytułem jak wystawa. Zaprojektowana przez Ewe Wąsowską stanowi swoisty przewodnik po dawnym Poznaniu, ukazanym przez pryzmat firm, sklepów i fabryk działających w XIX i XX wieku. Autorka ukazuje miasto dynamiczne i tętniące życiem, wyłaniając z niepamięci miejsca, których już niestety w Poznaniu nie ma. Książkę w cenie 75 złotych można nabyć na stoiskach księgarskich w Ratuszu oraz Galerii Malarstwa i Rzeźby przy Al. Marcinkowskiego, w muzealnym sklepie internetowym, a w najbliższym czasie w Centrum Informacji Miejskiej, księgarni Powszechnej i księgarni Św. Wojciecha.

Bilety na wystawę kosztują: 7 złoty normalny i 5 złoty ulgowy. Otwarta jest w godzinach wtorek – czwartek 11-17, piątek 12-21, sobota i niedziela  11-18 i poniedziałek nieczynna.

 

Fot. Juliusz Podolski

3 komentarze

  1. rzeczywiście, urokliwe :)

Trackbacks for this post

  1. […] Wystawa poświęcona ikonografice Poznania w reklamie z XIX wieku i 1 poł. XX […]

  2. […] Wystawa poświęcona ikonografice Poznania w reklamie z XIX wieku i 1 poł. XX […]

Dodaj komentarz