Firma. Spektakl wyzwanie (Galeria)


Teatr Nowy w Poznaniu otwiera nowy sezon, szczególny bowiem Jubileuszowy premierą niezwykłego spektaklu, autorstwa kontrowersyjnego w wielu środowiskach duetu Paweł Demirski i Monika Strzępa. To w jaki sposób przedstawiają rzeczywistość i jak ją kreują zwykle wzbudza  olbrzymie emocje. Tym razem w Poznaniu w spektaklu „Firma” pokazują historię zmian polskich kolei w ostatnich dwudziestu latach, związanych  tym afer i przekrętów. Ale czy tak na prawdę do końca chodzi tylko o kolej, czy może o Polskę i Polaków uwikłanych w afery w pewną spiskową teorię dziejów. Premiera tego spektaklu 6 października.

– Poprzez pryzmat tego co działo się z komercjalizacją PKP i podziałem na 186 spółek chcemy pokazać to co dzieje się w Polsce, gdzie tak naprawdę robi się w Polsce politykę i skąd biorą się w Polsce liczne afery – powiedział we wtorek autor dramatu Paweł Demirski.

Kim są Paweł Demirski i Monika Strzępa? On urodził się w 1979 r. w Gdańsku, ona Monika Strzępka – w 1976 r. w Tuchowie pod Tarnowem. Dramatopisarz, który studiował architekturę na Politechnice Gdańskiej oraz dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim, i reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, tandem w życiu i na scenie. Pierwszy wspólny spektakl – piętnujące narodową martyrologię „Dziady. Ekshumacja” – zrealizowali w 2007 r. we wrocławskim Teatrze Polskim. Najważniejsze przedstawienia stworzyli w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: „Był sobie Polak Polak Polak i diabeł”, „Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty”, „Niech żyje wojna!!!” oraz „Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej”. Uprawiają sztukę krytyczną. Uczą, że kształt świata jest wynikiem walki interesów rozmaitych grup, że obok prawdy zwycięzców jest także prawda przegranych i to na nią zwracają uwagę widzów. Czarnym charakterem w ich teatrze staje się wszystko to, co chce uchodzić za oczywiste, jedyne i niepodważalne. Szczególnie: neoliberalizm, kapitalizm, konsumpcjonizm oraz polska narodowa martyrologia.

– To jedni  pierwszych autorów, których za mojej krótkiej kadencji dyrektora Teatru Nowego udało mi się zaprosić do współpracy. Jest mi z tego powodu niezmiernie miło – powiedział dyrektor Teatru Nowego, Piotr Kruszczyński.

W sztuce występują postaci związane z kolejami w tym minister, który zmienia zapisy ustawy o PKP.

– To nie jest przedstawienie o PKP. Początkowo, kiedy zaczęliśmy się sprawą interesować to okazało się, że przy podziale kolei nie było w ogóle afer, dopiero po  pewnym czasie kiedy drążyliśmy temat, okazało się, że nie było spółki, w której nie byłoby afer. Zrozumieliśmy, że czego byśmy się nie dotknęli to afera goni aferę, przekręt goni przekręt i tak jest w innych sprawach, gdzie uwłaszczane jest mienie państwowe – powiedziała reżyser spektaklu Monika Strzępka. – Co gorsze nie chodzi tylko o PKP, wszystko bowiem czego byśmy się nie tknęli rządzi się podobnymi mechanizmami.

Przedstawienie uzupełnia program, na którym są opisy największych afer, do których doszło w ostatnich latach w Polsce – m.in. tzw. afery gruntowej Samoobrony, tzw. afery przeciekowej o kresu rządów PiS czy tzw. afery hazardowej w czasach rządów PO. Jak stwierdziła Monika Strzępka to materiały, które pierwotnie miały być także użyte w spektaklu.

Spektakl jest więc swoistą historią zmian polskich kolei na przestrzeni dwudziestu ostatnich lat to fascynująca opowieść ocierająca się o ekonomiczny i modernizacyjny thriller. Jest interesującym i budzącym emocje przykładem coraz bardziej kurczącej się przestrzeni publicznej. Niezależnie od polityczności tematu – kolej to także wielka przygoda. Wielka podróż. Wielka suma indywidualnych wspomnień. Świadectwo aktywności społeczeństwa.

W sztuce, która będzie wystawiana na Dużej Scenie Teatru Nowego, wystąpią: Antonina Choroszy, Sława Kwaśniewska, Małgorzata Łodej – Stachowiak, Marta Szumiej, Radosław Elis, Grzegorz Gołaszewski, Mateusz Ławrynowicz, Aleksander Machalica i gościnnie Michał Opaliński. Scenografię i kostiumy przygotowała Michał Krochowiec, a muzykę przygotował Piotr Suświłło.

– Spotkanie z Moniką i pracą z nią to absolutne wyzwanie, często niepozbawione napięć – mówił na konferencji przed premierą Aleksander Machlica. – Trzeba się także zmierzyć z językiem , który nie jest naszym normalnym językiem. Pytacie Państwo  czy trudno jest wejść  w rolę, jej specyfikę artyście powołanemu do zgoła innej interpretacji. Powiem wprost. Nie. Bo kiedy wstaję rano pełen entuzjazmu i zadowolenia, że jadę do tego miejsca, które dla aktora jest najpiękniejsze do teatru, a po drodze spotyka mnie ileś sytuacji stresowych, tytuł z gazety niepotrzebnie zauważonej w kiosku, informacje płynące z radia to jestem tym już tak wkur…., że mamy taki poziom adrenaliny, który pozwala mi wejść w inną skórę-dodał aktor.

– Mam nadzieję, ze ten spektakl wzbudzi wiele emocji i będzie niesamowitym wyzwaniem, ale mam jedną prośbę do przedstawicieli ministerstw, o których jest mowa w spektaklu nie przyjeżdżajcie do Poznania na ten spektakl. Dajcie nam grać bez Waszego udziału… – mówił na konferencji Dyrektor Teatru.

Przypomnijmy, że rok 2013 będzie dla Teatru Nowego rokiem szczególnym, bowiem odbędą się 2 rocznice. W przyszłym roku przypada 90. rocznica działalności Teatru w budynku przy ul. Dąbrowskiego, a zainaugurowała ją sztuka poznaniaka – Szczepana Jeleńskiego – ukrytego pod pseudonimem Bohdana Katerwy. Premiera „Przechodnia”, bo o niej tu mowa, odbyła się 14 września 1923 roku; drugim wydarzeniem będzie 40-lecie objęcia przez Izabellę Cywińską funkcji dyrektora, a był to rok 1973. Od tego momentu Teatr zaczął działać jako samodzielna instytucja.

Zdjęcia w galerii pochodzą z konferencji prasowej i jednej z prób przed próbą generalną do spektaklu.

FIRMA
Paweł Demirski
Reżyseria i światła MONIKA STRZĘPKA
Scenografia i kostiumy MICHAŁ KORCHOWIEC
Muzyka JAN SUŚWIŁŁO

Asystentki reżysera: Iwona Kaszkowiak, Martyna Lechman (PWST Kraków)
Asystentki scenografa: Marta Magierowska, Agnieszka Zdonek
Konsultacja merytoryczna Michał Wszołek
Aktorzy: Antonina Choroszy, Sława Kwaśniewska, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Marta Szumieł, Radosław Elis, Grzegorz Gołaszewski, Mateusz Ławrynowicz, Aleksander Machalica, Michał Opaliński (gościnnie)
Ceny biletów na spektakl FIRMA:

wtorek-czwartek: 50 zł (normalny) / 30 zł (ulgowy);
piątek-niedziela: 55 zł (normalny) / 35 zł (ulgowy).

Dodaj komentarz