Każda firma jest inna i dlatego wymaga indywidualnego podejścia, jeśli chodzi o kwestie marketingowe. W uproszczeniu można jednak stwierdzić, że w przypadku pozycjonowania kluczowy jest podział na dwa podstawowe rodzaje działalności. Jednym z nich są sklepy internetowe, a drugim strony, które nie prowadzą sprzedaży detalicznej. Dowiedz się, na czym polega pozycjonowanie w obu wymienionych przypadkach.
Pozycjonowanie dla e-commerce
Założenie sklepu internetowego nie powinno nastręczać wielu trudności, jeśli chodzi o stronę techniczną. Do dyspozycji użytkowników jest duża liczba funkcjonalnych systemów dostosowanych do tego rodzaju działalności. Poważniejsze wyzwania wiążą się dopiero z utrzymaniem sklepu. Jednym z nich jest dostosowanie strony do standardów SEO. Każdy element asortymentu powinien mieć swój opis nasycony słowami kluczowymi. Opłaca się także wdrożyć dodatkowe rozwiązania, które wspomogą pozycjonowanie. W tym celu warto zadbać o treści do następujących sekcji:
– podstron produktów,
– kategorii,
– subkategorii,
– strony głównej,
– bloga,
– innych zakładek.
Jeżeli Twój asortyment składa się z setek albo nawet tysięcy produktów, możesz wyobrazić sobie, jak wiele pracy wymaga stworzenie kompletu tekstów. Mało tego, treści nie mogą się w żadnym stopniu dublować, gdyż przyniosłoby to skutek odwrotny do zamierzonego.
Ponadto niebagatelną rolę odgrywa struktura linków. Każdy produkt powinien mieć swój własny odnośnik, który jest przyjazny dla użytkownika. Warto też powiązać ze sobą poszczególne produkty przy pomocy linkowania wewnętrznego, aby dodatkowo zwiększyć moc witryny. Z całą pewnością kluczowa w tym kontekście będzie uporządkowana struktura.
Pozycjonowanie dla usług
W tej kategorii można wyróżnić wiele rodzajów działalności. Mogą to być organizacje non-profit, placówki edukacyjne czy też wszelkie biznesy oparte na świadczeniu usług, np. salon fryzjerski bądź warsztat samochodowy. W większości tych przypadków nie będą występować sklepy z rozległym asortymentem.
Choć taka strona nie służy sprzedaży bezpośredniej, jej celem nadal jest przyciągnięcie uwagi użytkowników, aby wywołać określone reakcje. Właściciele biznesu mogą oczekiwać np. większej liczby zapytań o usługi kierowanej drogą telefoniczną albo mailową. W widocznym miejscu warto umieścić też przycisk z konkretnym wezwaniem do działania. Przejście do tej sekcji i wykonanie pożądanych działań również będzie formą konwersji, którą możesz monitorować, posiłkując się narzędziami analitycznymi takimi jak Google Analytics.
W witrynach internetowych o charakterze usługowym raczej nie będzie występować tak wiele podstron, jak bywa to w przypadku sklepów. W związku z tym warto skorzystać z innych metod służących wykreowaniu przestrzeni, która może zostać nasycona treścią. W tym kontekście warto stawiać na rozległe opisy poszczególnych usług. Doskonałym rozwiązaniem jest również prowadzenie bloga. Regularnie publikowane artykuły będą odpowiadać za generowanie dodatkowego ruchu na stronie internetowej.