Mieszkańców Naramowic, Suchego Lasu, Moraska, Radojewa i Biedruska korzystających z komunikacji autobusowej czekają duże zmiany, które z 28 stycznia Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza na liniach miejskich i podmiejskich łączących Poznań z północnymi dzielnicami miasta i wspomnianymi przedmieściami.
Tego dnia na trasę ze Śródki przez Naramowice i Radojewo do Biedruska i z powrotem wyjedzie autobus podmiejski linii 911. Pojedzie on ulicami Wyszyńskiego – Estkowskiego – Garbarami – Szelągowską i Naramowicką. Ponieważ trasa „911” poprowadzona została tak samo jak linii 67 (ta jednak końcowy przystanek ma bliżej – w Radojewie), kursujące na nich autobusy będą jeździły przemiennie. Oznacza to więc o połowę mniej kursów linii 67.
Od poniedziałku, 28 stycznia nie pojadą natomiast autobusy MPK linii 88 (trasa: Dworzec Jana III Sobieskiego – Morasko), która zastąpiona zostanie podmiejskim autobusem oznaczonym numerem 902, obsługiwanym przez ZKP Suchy Las. ”902” z pętli „Działki” w Suchym Lesie pojedzie przez Morasko do Dworca Jana III Sobieskiego.
Mieszkańców północnych dzielnic Poznania, przyzwyczajonych do miejskich linii 67 i 88 z pewnością zaskoczą te zmiany zaserwowane od 27 stycznia przez ZTM. Zwłaszcza ograniczenie kursów autobusów 67 przejeżdżających przez Naramowice, które są przecież już sporym osiedlem, z pewnością niezadowoli wielu pasażerów. Co prawda kursy w tym kierunku wspomoże nowa linia 911, jednak przez pasażerów komunikacji miejskiej będzie uważana za „podmiejską” i prowadzona przez inną firmę przewozową. Nie każdy też z pasażerów może wiedzieć, że można z niej korzystać na takich samych zasadach w kwestii taryf przewozowych, co w przypadku autobusów MPK. Podobnie rzecz dotyczy linii miejskiej „88”, która ma być zastąpiona podmiejską „902”, obsługiwaną przez inną firmę komunikacyjną.
Zmiany te, które zostaną wprowadzone w ostatnim tygodniu stycznia, są jednak konsekwencją porozumienia gmin i utworzenia jednej taryfy przewozowej. Jak poinformowało ZTM: „od 28 stycznia 2013 r. roku wszystkie linie autobusowe gminy Suchy Las (obsługiwane przez Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las) zostaną włączone do systemu komunikacji miejskiej Miasta Poznania. Oznacza to, że na liniach tych obowiązywać będzie jedna taryfa biletowa (wspólny bilet) na przejazdy z gminy Suchy Las do Poznania oraz na terenie Poznania”.
Polityka transportowa ZTM zmierza więc do zmiany przyzwyczajeń pasażerów, miedzy innymi w rejonie Naramowic. Ponieważ ulica Naramowicka jest bardzo przeciążona chcą również, by mieszkańcy Radojewa i wspomnianych Naramowic korzystali częściej z autobusów linii 46 i 98, łączących te rejony z trasą PST. Kolejnym krokiem jest wspomniana wspólna taryfa. Czy tylko zmiany te wyjdą w przewozach pasażerskich na dobre? Bo poznaniacy, znani z przywiązania do sprawdzonych już rozwiązań, w tym komunikacyjnych, nie chętni są większym zmianom; zwłaszcza teraz, kiedy tyle zamieszania jest w rozkładach jazdy autobusów i tramwajów, spowodowanych licznymi remontami na drogach. Przykładem może być zlikwidowana pośpieszna linia autobusowa „A” i jej rozdzielenie na dwie odrębne nie łączące się ze sobą linie zwykłe: 45 i 97. Przejazd dawną trasą „A” to dziś wydłużenie czasu podróży: konieczność skorzystania ze wspomnianych 45 i 97 oraz zaliczenie po drodze dwóch przesiadek z tramwajem linii 6 włącznie.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek